Lenovo firar 60 miljoner Thinkpads

Permalänk
Melding Plague

Lenovo firar 60 miljoner Thinkpads

Kinesiska Lenovo som sedan 2005 äger varumärket Thinkpad sprätter upp en flaska champagne och firar 60 miljoner sålda datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

IBM är först med allt sedan köper Lenovo upp thinkpad serien och de är inte längre först med nåt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Gillar Lenovo överlag så trevlig nyhet

Permalänk

Har kört från T40 till T60 på vårat företag och det först nu på de 2 senaste åren vi vet hur jävla bra kvalité det är på deras datorer. Det jag menar är att sedan 2 år tillbaka så köper vi in HP, vilket vi har flera ärenden på varje dag. På 2 år har de redan gått förbi Thinkpad i reperationsärenden som vi har haft i 6+ år

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

IBM är först med allt sedan köper Lenovo upp thinkpad serien och de är inte längre först med nåt

Jag gjorde den noteringen oxå. Dom har alltid legat i framkant och dessutom haft superb kvalite... men men...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Jag gjorde den noteringen oxå. Dom har alltid legat i framkant och dessutom haft superb kvalite... men men...

Dem har fortfarande otrolig kvalité och design, själv föredrar jag Lenovo när det gäller lap-top's

Permalänk
Medlem

Har läst vid ett flertal tillfällen att Lenovo är en av dem största tillverkarna av Laptops. Detta har jag berättat för vänner, bekanta, och vi blir alla lika förvånade av detta faktum. Ingen av oss har ens hört talas om detta märke, varken Lenovo eller ThinkPad. Vad jag antar, med hjälp av era kommentarer, är att Lenovo vänder sig till företag? Jag har då aldrig sett någon PC...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Det går med andra ord bra för kineserna.

På det företag jag har mitt nuvarande uppdrag använder vi Lenovo, kan inte säga att jag fått ett dåligt intryck av dem.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Saknar mina Thinkpads, har haft 3st innan jobbet bytte leverantör. Den här Sony Vaio:n är bara skräp i jämförelse, plastig och jobbig.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Samma här.. Har en Asus laptop idag, men saknar mina gamla Thinkpads.
Otrolig skillnad i kvalité.

Permalänk
Medlem

Det skumma är att lenovos högst rankade dator är på 56 plats i popularitet på prisjakt

Permalänk
Inaktiv

en förklaring är att privatkonsumenter hänger på prisjakt på ett annat sätt än vad företag gör. Sen köper ju privatkonsumenter det som oftast är billigast. inkl, mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyko:

Det skumma är att lenovos högst rankade dator är på 56 plats i popularitet på prisjakt

Inte så jäkla etablerade i Sverige, men sen kan du ju jämföra Sveriges invånare mot USA:s eller typ Tyskland

(Inte så etablerade bland privatpersoner eller på Elgiganten då, kryllar ju av dom på skolor och företag)

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Företaget har haft thinkpads i många år och dom håller generellt en bra kvalitet.
Vi har börjat få problem eftersom våra finska ägare inte vill migrera bort från XP och många nya thinkpads helt enkelt inte fungerar lika bra med gammla XP

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

Har en Lenovo ThinkPad R61 på jobbet och den har funkat jättebra.

Minns när jag hade kundbesök på jobbet på 90-talet och kunden hade med sig en av de första IBM thinkpad-modellerna och det som var speciellt var styrpinnen som fortfarande finns åtminstone på den jag har nu. Har för mig att ägaren av datorn då på 90-talet påstod att det var en väldigt robust dator som tålde att tappas i ett betonggolv från 1 meters höjd, vet inte om det var sant dock...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Njure:

Har läst vid ett flertal tillfällen att Lenovo är en av dem största tillverkarna av Laptops. Detta har jag berättat för vänner, bekanta, och vi blir alla lika förvånade av detta faktum. Ingen av oss har ens hört talas om detta märke, varken Lenovo eller ThinkPad. Vad jag antar, med hjälp av era kommentarer, är att Lenovo vänder sig till företag? Jag har då aldrig sett någon PC...

Levono tog över det sista av IBMs PC-division 2005?. Tidigare hade IBM lagt ner sin lina av desktop-PCs. IBM har sedan början av 90-talet sålt laptops under betäckningen "ThinkPad". IBM var det företag som skapade den första PCn (alltså i betydelsen kortform "PC", inte "personal computer" - mikrodatorer för enanvändare fanns redan på 70-talet), IBM PC, en 8088 med 4,77 otyglade MHz år 1981.

ThinkPads kännetecknas (åtminstone tidigare) av suverän byggkvalité och väldigt bra tangentbord. Jag införskaffade en x100e härom veckan. En tangent trasig från fabrik! Trist då tangentbordet är en av de stora anledningarna till att man köper en ThinkPad...

Lustigt att du missat en laptopserie som funnits sedan 1992 och uppenbarligen sålts i 60 miljoner exemplar!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Dem har fortfarande otrolig kvalité och design, själv föredrar jag Lenovo när det gäller lap-top's

tvek , de har försämrats otroligt mycket med senare tider . I skolan har vi runt 90st R400 där runt 65 har varit på reparation....

det har varit problem från att muspekaren inte har funkat till att de inte vill sättas igång

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

tvek , de har försämrats otroligt mycket med senare tider . I skolan har vi runt 90st R400 där runt 65 har varit på reparation....

det har varit problem från att muspekaren inte har funkat till att de inte vill sättas igång

R-serien och de gamla A- och Z-serien är inte att jämföra kvalitetsmässigt med T-serien. Det är nämligen T-serien som man brukar tala om när man nämner byggkvalitén på ThinkPads.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Lustigt att du missat en laptopserie som funnits sedan 1992 och uppenbarligen sålts i 60 miljoner exemplar!

Å andra sidan är det nog inte många kids numera som ens vet vad IBM är eller framför allt vad de varit för PC-marknaden. Det var ju ett tag sedan det skyltades med "IBM kompatibel" i PC-annonserna.

Visserligen är det lite lustigt att missa en sådan massiv produktserie som Thinkpad är, beroende på hur insatt man är. Även om serien mest riktat in sig på företagsmarknaden, eller i alla fall mer eller mindre professionella användare. Tänk på hur många som aldrig tidigare hört talas om Nvidias Quadro-serie eller ATIs motsvarighet. Sådana trådar dyker upp titt som tätt "WTF!! Grafikkort för 128000kr!!!" ,-)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ahh, ThinkPad. ThinkPad X-serien (även T) är fina saker. Anledningen till att ThinkPad inte är allt för känd bland vanliga konsumenter är för att det kostar mer, och väldigt många vill inte betala extra för kvalité när det gäller datorer. Sen klagar de på att datorn de köpt måste skickas in på service och saker börjar gå sönder efter 2 år. Rekommenderar alltid folk att kolla åt det håller när det frågar om råd, men antingen är det för dyrt eller så är den ful. ThinkPad X41 har nog varit det bästa köpet jag gjort på datorsidan, all time. Klarat av så mycket misshandel och tangentbordet är fint som fan. Och inte glömma trackpoint, den lilla röda pricken som smiskar smekytorna.
Synd bara att det blivit lite sämre efter Lenovo tog över, men fortfarande bra jämfört med annat.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk

Har en lenovolaptop själv så det känns gött att vara en del av denna milstenen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Thinkpad T61P är inte alls jätte nöjd med den, men den duger. Har ju 2 och ett halvt år på nacken.

Visa signatur

När grafikkortet går sönder då häller jag vatten på det och sätter tillbaka det i moderkortet. <- Utfört 2007-08-11

Permalänk

Jag hjärta min X61s. Och även min pensionerade T21.
Enda jag kan gnälla på är upplösningen. 1024x768 är inte mycket att skryta med idag.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Levono tog över det sista av IBMs PC-division 2005?. Tidigare hade IBM lagt ner sin lina av desktop-PCs. IBM har sedan början av 90-talet sålt laptops under betäckningen "ThinkPad". IBM var det företag som skapade den första PCn (alltså i betydelsen kortform "PC", inte "personal computer" - mikrodatorer för enanvändare fanns redan på 70-talet), IBM PC, en 8088 med 4,77 otyglade MHz år 1981.

ThinkPads kännetecknas (åtminstone tidigare) av suverän byggkvalité och väldigt bra tangentbord. Jag införskaffade en x100e härom veckan. En tangent trasig från fabrik! Trist då tangentbordet är en av de stora anledningarna till att man köper en ThinkPad...

Lustigt att du missat en laptopserie som funnits sedan 1992 och uppenbarligen sålts i 60 miljoner exemplar!

Jag känner till vad IBM var, inte vad de är. Har inte sett röken av dem på många år, exkluderat datorerna de har på flygplatser etc. Men å andra sidan, som du påpekar har jag ingen vidare koll på vilka grenar av IBM som har köpts upp eller vad de nuförtiden kallar sina datorer. Som andra har kommenterat har de noterat en frånvaro vad gäller Lenovo i Sverige (i jämförelse med andra länder), vilket kan leda mig, och andra som jag känner till en ovisshet om dess existens. Adderat med det faktumet att jag inte själv arbetar på ett företag (per se, jag har ett eget företag), är det kanske inte helt märkligt heller.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har en Lenovo ThinkPad R61 på jobbet och den har funkat jättebra.

Minns när jag hade kundbesök på jobbet på 90-talet och kunden hade med sig en av de första IBM thinkpad-modellerna och det som var speciellt var styrpinnen som fortfarande finns åtminstone på den jag har nu. Har för mig att ägaren av datorn då på 90-talet påstod att det var en väldigt robust dator som tålde att tappas i ett betonggolv från 1 meters höjd, vet inte om det var sant dock...

Det gör ju ioförsig vilken dator som helst, huruvida den fungerar tiptop efter vet jag inte :). Är hårddisken avstängd och moderkortet inte spricker skulle det fungera 9/10 tror jag En meter är ganska lite.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

IBM gör såvitt jag vet mest servrar och typ kassasystem och sånna saker. Själv är jag lycklig ägare av en Lenovo T61

Permalänk
Medlem

Är det nya versioner av datorerna som lanseras eller? T410 och T510 har vi haft på jobbet ett bra tag nu, jag har själv en T510.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

När min X40 ska pensioneras så blir det garanterat en ny ur ThinkPad X-serien igen. (en X300 hade varit sweet)

Grymt trevlig liten dator och tangentbordet är nog det bästa jag använt... någonsin!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gildebrand:

IBM gör såvitt jag vet mest servrar och typ kassasystem och sånna saker. Själv är jag lycklig ägare av en Lenovo T61

Serverar stämmer mycket bra, men var fick du kassasystem ifrån? IBMs huvudsakliga område är affärssystem(ERP) och inriktning på konsulttjänster inom management. De har gått från hårdvara till ett tjänsteföretag.

Permalänk
Medlem

Innovativt att deras lappisar sett likadana ut i 20 år