Intervju med Hannes Wallin på Fractal Design

Permalänk
Melding Plague

Intervju med Hannes Wallin på Fractal Design

Svenska Fractal Design har på kort tid klivit upp som en chassi- och nätaggregatstillverkare att räkna med. SweClockers talar med grundaren Hannes Wallin och luskar fram framtidsplanerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning

Visa signatur

=)

Permalänk

Hoppades på nyheter om mATX-chassit som det har snackats om tidigare...
Nåja, trevligt att höra att det kommer fler nätagg med 80+ gold iaf.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt.. kommer nog bli ett märke att räkna med i framtiden

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk

En av få artiklar jag läst igenom noga .....

Trevligt att höra(läsa) att dem kommer fortsätta satsa på PSU'er hoppas dem håller kvar sin design, när det gäller alla deras produkter(då syftar jag också på färger)

Permalänk
Medlem

Blev grymt nyfiken på dom där "åtta" nya datorlådorna

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en smart och prisvärd HTPC-låda som är "fru-vänlig" i vardagsrummet, gärna avsedd för micro-ATX så att man kan använda gamla avlagda delar från en vanlig dator och med utrymme för ett gaming-grafikkort och plats för en riktig nätdel. mini-ITX är ju häftigt, men då måste man köpa en massa nytt

Det är roligt att det går bra för Svenska entreprenörer i datorbranschen, jag har bidragit efter egen förmåga genom att köpa Define R3, Tesla 650W, 3 st. 140mm 600rpm och 2 st. 120mm 1000rpm(det ingår ju redan 2 st. 120mm 1300rpm i R3). Jag fuskar tyvärr med en Noctua för cpu-kylaren, eftersom Fractals egna fläktar nog är mer lämpade som chassifläktar.

Den burken har i alla fall blivit tyst och klockar extremt bra, det blev ett riktigt lyft i prestanda när jag satte dit 140mm-fläktarna som är överraskande tysta - framförallt hanterar lådan med sina 7 lågvarviga fläktar mitt varma GF100 på ett bra sätt, den är mycket tystare än min server trots mer kraftfull hårdvara - bra jobbat FD!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

En av få artiklar jag läst igenom noga .....

Trevligt att höra(läsa) att dem kommer fortsätta satsa på PSU'er hoppas dem håller kvar sin design, när det gäller alla deras produkter(då syftar jag också på färger)

Satan! Du var inte först att kommentera en artikel

Permalänk
Skrivet av xawiahn:

Satan! Du var inte först att kommentera en artikel

? hm ?

Permalänk
Medlem

Fortsätter man på nuvarande spår, med stilrena produkter och hög kvalitét så är detta ett företag (och varumärke) som kommer gå långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Du brukar få den första posten på varje artikel, så blev ju förvånad nu när du inte var det!

Permalänk
Skrivet av xawiahn:

Du brukar få den första posten på varje artikel, så blev ju förvånad nu när du inte var det!

Hihi..... proud first poster

Permalänk
Avstängd

Fractal Design nätagg med 80 plus gold? Häftigt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att se vad de har att erbjuda för lådor och deras 80 plus gold PSU:er blir säkert inte heller helt fel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, gold visste jag inte om, ska verkligen bli "spännande" nästa år. Det kommer ju massor av grejer då, Bulldozer, FD's gold cert agg, southern island m.m.
Om man läser mellan raderna så ser det ut som om de kommer lansera en/(flera) datorlådor som bygger på kylning istället för ljuddämpning.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice

Har både R2 och ett Tesla, håller bra kvalitet båda 2. Länge sen jag köpte låda så jag var grymt imponerad av R2:an. Kul med svenska grejer som kan hävda sej. Kommer kolla upp lite fläktar från dom oxo, suktar efter en fin HTPClåda...fruvänlig e ju ett måste såklart!

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Skrivet av xawiahn:

Satan! Du var inte först att kommentera en artikel

Jag vart faktiskt också förvånad

Ska bli kul att se de nya lådorna, speciellt dem för bättre kylning

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Intressant, kanske man kan få se CPU kylningslösningar från Fractal Design i framtiden? Hade varit något jag hade varit intresserad av att se. Det räknas ju skulle jag vilja påstå till kylning.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Wow, vilken karisma han har!

Synd att jag inte har ett Fractal Design chassi för jag älskar stilrena datorer och... ja, stilrenhet är ju deras sak:D

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Wow, vilken karisma han har!

Synd att jag inte har ett Fractal Design chassi för jag älskar stilrena datorer och... ja, stilrenhet är ju deras sak:D

Sen när var en Obsidian 700D inte stilren?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Nice, hoppas på Gold nätaggen samt en mATX låda av Define klass.

Permalänk
Medlem

Något som hade varit najs att kunna köpa, hade varit extra långa/korta sladdar/kablar till PSUerna. Kör med ett R2 och ett Newton650, sladden till extra (4/8pin) strömmen når inte om man drar den bakom mobo plåten, så fick göra en egen förlängning, hade varit snyggare om man hade en som va tillräcklig (borde iofs varit tillräcklig från fabrik med tanke på att båda är fractal) Men om man t.ex. tänker köra hightower eller htpc hade det ju varit grymt smidigt om man kunde köpa korta/långa sladdar. ananrs måste jag säga att jag är grymt nöjd med fractals produkter (förutom kabeln och att det är jävligt trångt för kabeldragning bakom moboplåten och hålen längst upp i R2 )

Permalänk
Medlem

Gtek hade jag mycket respekt för (RIP). Trevligt att veta att samma person står bakom Fractal Design även fast FD redan har mycket gott rykte. Ett FD Gold-agg (troligtvis) samt R3:an till inköp (om inget nytt nice chassi släpps snart) blir det om några månader då! Hoppas att Gold-aggen presterar lika bra som i Standard-aggen i sweclockers test.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, blir nog att köpa svenskt nästa år!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Fractal har verkligen vunnit hjärtat hos många!

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk

Jag är nyfiken på hur deras affärer går utanför Sveriges gränser..

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se de följande lådorna!

Måste också påpeka att jag tycker det är mkt roligt att ett nytt svenskt företag verkar ha tagit rätt stor chassimarknad ialaf inom den svenska marknaden.

Jag tror dom har sålt väldigt många R2!

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Köpte Fractal när jag byggde ny dator senast, blir det igen nu i vinter när jag bygger ny! rekomenderar också polarna att köpa , tycker dem e grymma

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag har köpt en r3 och kvalitén som alla pratar om är ju helt obefintlig.
Jag är verkligen besviken och håller på att reklamera. Aldrig mer fractal. Går tillbaka till antec, th o lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingmooze:

Jag har köpt en r3 och kvalitén som alla pratar om är ju helt obefintlig.
Jag är verkligen besviken och håller på att reklamera. Aldrig mer fractal. Går tillbaka till antec, th o lian Li

jag har tänk köpa en FD r3 chassi. kan du förklara lite mer utförligt vad som är felet med den?