Behöver hjälp med laptops kring 12-14 tum för "max" 6500kr. För surf, film och spel!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med laptops kring 12-14 tum för "max" 6500kr. För surf, film och spel!

Hejsan! Jag ska skaffa mig en lite mindre dator som man lätt tar med sig. Jag vill då att datorn är mellan 12-14 tum, men helst runt 13.
Jag har en större dator hemma som visserligen har några år på nacken nu men fungerar ändå bra som bas.
Datorn kommer vara avsedd att användast på borta plan vid resor eller vid andra situationer och det som den kommer användas till är då att surfa, kolla på film samt spela den kommande wow-expasionen och starcraft 2, i beredskap om att de de två spelen kanske inte kommer flyta på som man vill... (skriv hur bra ni tror datorn kommer klara av detta)

Med tanke på att jag vill hålla priset nere så har jag inte så mycket mer krav på datorn än det är windows 7. En hdmi-ingång och cd/dvd-läsare är ett plus men inget krav.

Eftersom film och spel kräver mer av grafikkort än andra användningsområden så antar jag att grafikkortet är det som bör vara viktigast att prioritera (?). Verkar som att de flesta har en "Intel GMA 4500MHD" lite uttalanden om den vore även uppskattat.

De datorer jag har kollat på är då genom prisjakts sökfunktion är:

4000kr:
Egenskaper för Asus UL30A-QX366V

5000kr:
Egenskaper för Asus Eee PC 1215N - 1,8GHz DC 2GB 250GB 12"
Egenskaper för Asus X42F-VX152V
Egenskaper för HP Pavilion DM3-2010eo

6000kr:
Egenskaper för Dell Inspiron M301z (Eng) - 1,3GHz DC 4GB 320GB 13"
Egenskaper för HP ProBook 4320s WT153EA - 2,0GHz DC 2GB 250GB DVD±RW 13"
Egenskaper för HP Probook 5310m WD791EA - 2,4GHz DC 2GB 320GB 13"
Egenskaper för Lenovo IdeaPad Z360 0912-ACG - 2,0GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 13" (lite dyrare än vad jag har tänkt men såg kraftigt ökad prestanda i hårdvaran, samt märke med gott rykte (?))

Men ge gärna andra tips om ni tycker någon skulle vara mer prisvärd i någon prisklass! Berätta även hur bra en viss dator kommer prestera så blir det lättare för mig att bedöma hur mycket pengar jag är beredd att lägga ut!

Pris max 6500kr

Behöver ni någon mer info jag har missat eller någon annan fråga så, så berätta så ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan!
Hoppas några snälla kan hjälpa mig Tackar så hjärtligt på förhand!
/Schnuff

Permalänk
Medlem

bärbart för spel brukar inte va lätt att hitta biliga maskiner med bra grafik kort tyvär så är samma model beteckning på grafik kort mellan stationära och bärbara inte als samma sak i verkligheten ska finnas nån sidad som jämför alla grafikort på bärbara kolla google.se om du kan hitta den så vet du va du ska sikta in dig på anars kanske en begagnad dato kan va ett alternativ it-auktion.se sälger i bland rätt bra datorer fast baterierna är nästan altid kass på dom annasr kanska billigteknik har det du söker.

Permalänk

för dom pengarna får du räkna med en dator med ett nvidia 310m. Detta kort verkar klara att kör starcraft i native (1366x768) med Medium inställningar. WoW borde inte vara något problem för detta kort. Strategispel och WoW brukar inte anstränga grafikkorten lika mycket som FPS.

kika på dessa:
Produktjämförelse hos Prisjakt

Permalänk
Medlem

packard bellen...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jo jag vet att laptops inte är optimala för spel och ännu värre om det ska vara låg budget... I jämförelsen du (Andy Mcdee) visade så verkade Lenvos dator ha bättre prestanda fast den var någon hundrig billigare? (högre ghz i processorn, 0,5mb L2-cache. Visserligen olika grafikkort men vad jag som hastigast läste så skulle det inte vara någon vidare skillnad på dem, snarare att 310m skulle vara nåogt bättre:
Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech (bara kollat på deras ranking av grafikkort)

Efter ha kollat lite på datorer nu blir man bara mer sugen och känner att jag är beredd att höja ribban en ytterligare 1000kr = 7500kr, om det nu kommer göra någon skillnad... (hittade inte mycket bättre grafikkort på dessa 1000kr extra (?) ).
Vill dock nu inte ha större än 13,5 tum.

Letade vidare på några laptops kring den summan och vad jag tyckte utifrån min kunskap (som inte är speciellt avancerad) så var det Asus och Lenovo som hade de bästa datorerna (om ni skulle vilja säga anorlunda så gör det hemskt gärna och ge exempel! ).

Asus UL30VT i olika versioner:
Asus UL30VT-QX018V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Asus UL30VT-QX008V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Asus UL30VT-QX030V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Lenovo Z360 i olika versioner:
Lenovo IdeaPad Z360 0912-ACG - 2,0GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 13" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Egenskaper för Lenovo IdeaPad Z360 0912-92G - 2,26GHz DC 2GB 320GB DVD±RW 13" (enkel att uppgradera vid senare tillfälle med extra ram, till skillnad från att byta processor, vilket var det jag såg var skillnaden)

Överskådlig jämförelse:
Produktjämförelse hos Prisjakt

Om någon inte har ett bättre förslag så vore det väldigt schysst om ni kunde hjälpa mig att välja och berätta om det finns någon för eller nackdel mellan z360 och ul30vt och deras "undermodeller".

Tack igen!
/Schnuff

Permalänk
Medlem

Skulle vara oerhört snällt om jag kunde få några goa svar på det senaste datorerna, då jag måste beställa datorn imorgon :/ (ska iväg på låång-resa nästa vecka)

Permalänk

om du kan tänka dig en burk på 14 tum finns X42JV. Dock är inte batteritiden särskilt imponerande utan ligger kring 3 timmar Länk.

Det mest prisvärda som finns att få tag på just nu är nog TimelineX 3820-TG och Alienware M11x är den mest portabla speldatorn. Jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

om du kan tänka dig en burk på 14 tum finns X42JV. Dock är inte batteritiden särskilt imponerande utan ligger kring 3 timmar Länk.

Det mest prisvärda som finns att få tag på just nu är nog TimelineX 3820-TG och Alienware M11x är den mest portabla speldatorn. Jämförelse

Tyvärr är jag nog inte beredd att betala mer än 7500... och 14 tum känns för stort.
Vore jätte snällt om du skulle du kunna jämföra och kommentera de datorerna jag länkade kanske?

Schysst att du tog tid att hjälpa än en gång!

Permalänk
Medlem

Hur gick det? Jag hade satsat på lenovo.

Permalänk

Sitter nu och funderar över dessa.

Produktjämförelse hos Prisjakt

UL30vt har då gamla SU7300 men med turboläge, medan U35jc har i3 370m. Det jag undrar är hur mycket bättre i3 370m processorn är samt 310m grafikkortet och om det då är värt 500 extra kr (svårt att definera åt någon annan...)

- Såg inte den här posten innan jag gjorde min (olika asus UL30vt), sry

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundershit:

Sitter nu och funderar över dessa.

Produktjämförelse hos Prisjakt

UL30vt har då gamla SU7300 men med turboläge, medan U35jc har i3 370m. Det jag undrar är hur mycket bättre i3 370m processorn är samt 310m grafikkortet och om det då är värt 500 extra kr (svårt att definera åt någon annan...)

- Såg inte den här posten innan jag gjorde min (olika asus UL30vt), sry

För femhundra extra skulle jag ta U35J, helt klart.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag vill så gärna gilla dessa Asusar, men de känns bara inte rätt i tangentbord och material för mig. :-/ Skulle råda alla som köper att först ha klämt på en i en fysisk butik. Acers Timeline-laptops känns å andra sidan för bra att ta i och känna på, så då blir man misstänksam av det: Vad är det de döljer egentligen?

Vad? Jag paraniod? Hehe