Teknisk lösning: Nätverk / Server / NAS ??

Permalänk
Medlem

Teknisk lösning: Nätverk / Server / NAS ??

Hej hopp i lingonskogen!

Jag är i ”stort” behov av en teknisk lösning till min hemma miljö!

Jag har 3 datorer (samt bärbar), router, 1 tv och en blu-ray som jag vill ha in i ett nätverk/internet.

Jag vill ha en databank som alla dessa enheter kan nå, film musik samt viss information. Samt så skall dessa enheter nå internet.

Eftersom jag inte är det minsta haj på detta så hoppas jag att någon kan förklara för mig vad för typ av lösning jag skall satsa på, och framförallt varför?

Jag har läst lite kring server och NAS, men har antagligen inte fattat vad jag skall välja

Det jag tänker mig är någon slags server som står gömd i ett hörn där den inte stör, som allt är koppla till? Eller tänker jag fel?

Lästa något om något program där man kan sköta hela nätverket via ett webbaserat program, kan ha varit freeNas eller liknande?

Kom även gärna med förslag på hårdvaran, det behöver inte vara någon avancerad utrustning utan bara så den fixar att agera på rätt sätt. (Gärna energisnålt = billigare drift tänker jag på)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Köp en standardrouter typ någon nyare D-link och en NAS som har lagom mycket utrymme för dig, krångligare än så behöver du inte göra det.

Permalänk
Medlem

Har en router, som även skickar ut trådlöst till min bärbara. Så du rekommenderar en NAS server? Vilka fördelar har den jämfört med en "vanlig server"?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av M911:

Har en router, som även skickar ut trådlöst till min bärbara. Så du rekommenderar en NAS server? Vilka fördelar har den jämfört med en "vanlig server"?

En NAS är en nischad nätverksserver för lagring av filer, oftast så basic som möjligt

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Du nämner inte hur mycket utrymme du vill ha... Läs lite recensioner om NAS så hittar du nog den som passar dig bäst.
Själv kör jag en Buffalo LinkStation Live på 1 TB..
Bara att plugga in så funkar det typ... vill man finns det inställningsmöjligheter. Vill man ha backup så blir det dyrare med NAS som stödjer 2 HD's och RAID.... för 1tb som min Ipad, Iphone, PC, PLaystation och RECIVER kan komma åt helt trådlöst rekommenderar jag verkligen denna.

Tillsammans med min Linksys Wireless-G Bredbandsrouter 54
VÄLDIGT användarvänlig... går inte att göra fel... Routern är kanske inte den absolut kraftigaste när det kommer till trådlöst men sitter ute på tomten o streamar film till min Ipad iaf (ca 40 meter med 2 blå-betongs väggar emellan)

Hafft routern i 2 år, och NASen i 6 månader... inte haft ETT enda avbrott än sålänge.

Som alla säger, ska du ha användarvänligt, go NAS Men akta dig för Netgear. De flesta klagar på deras lite dyrare varianter.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag hade tänkt mig kanske 4TB lagring som minimum.
Om jag har en NAS, kan jag peka min domän till den, eller är det endast för lagring?

Jag ska läsa lite mera om NAS, men det viktiga är att alla enheter kan nå den enkelt, och att den kan tillgodose internet.

Finns det möjlighet att kolla skrivaren till en NAS; för att använda den som en nätverksskrivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Tack för svaren! Jag hade tänkt mig kanske 4TB lagring som minimum.
Om jag har en NAS, kan jag peka min domän till den, eller är det endast för lagring?

Jag ska läsa lite mera om NAS, men det viktiga är att alla enheter kan nå den enkelt, och att den kan tillgodose internet.

Finns det möjlighet att kolla skrivaren till en NAS; för att använda den som en nätverksskrivare?

Ja du kan peka domän.

Ja du kan använda den som skrivar server.

Detta går nog på de flesta, tror dock inte alla.
Jag hade byggt egen, billigare och mer alternativ. Men men, jag är ju bara jag.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha minst 4tb så hade jag byggt en egen burk med strömsnåla komponenter och sen blåst in FreeNAS eller annat operativ som du tycker passar.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst lite så tror jag att det blir en egen server som kommer funka som lagringsmedia/NAS.

Tack för infon

Permalänk
Hedersmedlem

Egen server är alltid att föredra, så länge man har tid och intresse.

(Hrm, kanske var lite onödigt inlägg, men vafan )

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om kunskaperna inte är tipptopp så kan jag rekommendera att kasta ihop en egen liten server och sedan köra ClearOS router/filserver i ett kan man väl säga om man vill göra det lätt för sig

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Så, nu va det äntligen dags för mitt lilla projekt!!

Jag skall bygga ett nätverk hemma, och i detta skall det finnas en server för lagring, film, musik, (Tänker mig NAS på något sätt) samt pekning av hemsidor, mailserver, ftp osv osv.

Jag har ett par funderingar samt frågor som jag önskade diskussion kring!

Idag har min burk denna konfigurationen:
Moderkort: Asus rampage extreme, socket 775
CPU: Intel Core 2 extreme X9650 3.0 ghz
Minne: 4 gb ram
Graffe: Gainward GeForxe 8800 GTS 512 mb
Main disk: raptor
(detta antar jag funkar som server om jag köper nytt till min nuvarande burk?)
RAM, skall helst vara med ECC och registrerade (som jag fattat det?) i en server?
Blir det någon skillnad om så inte är fallet?

Hade ni använt denna konfigurationen till en server eller är det bortkastat?
Något annat ni kan rekommendera?
Chassi till detta? Gärna någon form av stilrent, inga lampor eller liknande, tips mottages gärna!

Vad finns det idag på marknaden som är likvärdigt det jag har eller någorlunda bättre, men inte för dyrt? Alltså vad idag är jämförbart med den uppsättnigen jag sitter på? Tänker på MB + CPU. (Hur ser jag/mäter jag mina gamla saker mot de som finns nytt?)

Om ni fick göra ett schema över hur nätverket skulle se ut, hur skulle ni placerat sakerna då?
Det som skall vara med är följande:
TV, Blu-ray, scanner, skrivare, Brandvägg, gateway, server, x antal datorer, bärbar dator (den är kopplad direkt till trådlös gateway, å kanske måste vara det senare oxå?).

Att föredra är VPN till systemet, via ex. dold.se. Samt FTP via VPN på brandväggen för delning till mig om jag inte är hemma men vill jobba med min server.

Vilket operativsystem föredrar ni till mina enkla önskemål? (endast på servern då).
Någon specifik säkerhetslösning som ni kan rekommendera?

OBS!! - Förklara gärna som för en 3:åring, det är ungefär där min nivå ligger!
Tack på förhand för alla intelligenta svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Jo det ser bra ut, klart att systemet håller. Men om du vill ha ECC måste ditt moderkort stödja det, något som många "gamer" moderkort inte stödjer.

Som OS skulle jag rekommendera Windows Home Server, billigt, enkelt (för de flesta, iaf om man kör windows) Eller FreeNAS billigare, drar mindre resurer men är lite begränsat. (Funktioner syftar jag på ofc.)

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer ECC, å eftersom det enligt några är bättre än utan så kan det ju vara idé att köpa ett par

På vilket sätt är FreeNAS begränsat? Vad för funktioner kan jag inte använda mig av med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Moderkortet stödjer ECC, å eftersom det enligt några är bättre än utan så kan det ju vara idé att köpa ett par

På vilket sätt är FreeNAS begränsat? Vad för funktioner kan jag inte använda mig av med det?

Alltså, det är baserat på FreeBSD. Så egentligen funkar allt som funkar på FreeBSD. Men som standard funktioner får du med ganska mycket. Kolla in tråden här på swec.

Permalänk
Medlem

Tex så skulle jag vilja ha en funktion när jag har t.ex. spotify på min server i nätverket, den skall då delas ut till de överiga datorerna (så jag har en som är inloggad alltid), samt kunna hämta spotifystream från min mobil via uppkoppling mellan VPN till min brandvägg? - funkar detta? I vilket OS skulle det inte funka?

Permalänk
Medlem

En alternativ och användarvänligare lösning till detta är att lägga upp en av datorerna som filserver med ett grafiskt operativsystem. Som du kan sedan kan använda remote-desktop(fjärrskrivbord) för att styra. Det gör filhanteringen och filutdelningen väldigt simpel, och du har snabb access till dina filer.
Du kan även öppna remote-desktop porten utåt, så har du access till allting utifrån dessutom.
Men är inte att rekommendera ur säkerhetsperspektiv. Men det beror på hur viktiga filer du lagrar.

Så installera ett OS som passar dig, Windows / Linux, (Linux Mint 9 xfce är trevligt btw:)). Och kör in alla diskar där.
När du har ett grafiskt interface blir det dessutom att ladda ner torrents till filservern, för att sedan nå dem på din blu-ray spelare.

Jag skulle inte rekommendera att köra en raptordisk, då dem ligger på 10 000rpm, och på så sätt blir ganska högljudda. En vanlig SATA2 med 32Mb cache duger gott.

Sedan köper du en lämplig router och kopplar in allting.
Det är en väldigt enkel och pålitlig lösning.