Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Skrivet av linde:

Och tackar;) märkte en till sak att nu när Swedbanks app läggs ner vart det i alla fall omständigt att logga in med mobilt bankid då bankid inte startar upp själv;( suck gillar ju whindows phone men kommer upp mer o mer man stör sig på frugan och grabben tog iphone denna gång ska man behöva överge detta hur skall jag svälja min stolthet nu då när jag skrytigt så mycke om wp?;)

Swedbank kommer med en lösning som ska funkar på alla mobiler nästa år. Har själv Swedbank så får stå ut med att logga in på deras vanlig hemsida dom få gången jag måste logga in via mobilen. Personligen så hade jag nog hellre byt bank än operativsystem:)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Avstängd

Är det någon av er som vet av någon bra miniräknare som kan räkna ut x och inte behöver koppla upp sig mot wolfram alpha/liknande?

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Är det någon av er som vet av någon bra miniräknare som kan räkna ut x och inte behöver koppla upp sig mot wolfram alpha/liknande?

Photomath funkar förvånansvärt bra

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Photomath funkar förvånansvärt bra

Inte för vad jag ska ha den till, lagom behändigt att behöva hitta en dator och skrivare varje gång jag vill räkna något. Till senare tips; testa räkna ut X*14=X*18,5-600 med den (10 poäng till den som listar ut vad jag försöker räkna ut).

Antar att de flesta har en android sen tidigare/senare så kolla upp handyCalc där för att se vad jag är ute efter.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Någon som vet varför det inte finns videosamtal med tex Line och WhatsApp i WP8.1?

Skrivet av stelex:

Röstsamtal finns med Line i WP. Android har både röst och videosamtal i Line ivarjefall.

Skrivet av PeterMagnuss0n:

Okej använder inte Line men Whatsapp kommer att få röstsamtal. Det var ju tänkt att släppas under sommaren men sen har man inte hört något mer om det.

Av ren nyfikenhet; vad är det som tilltalar med dessa tjänster som ex inte Skype kan erbjuda?

Är dessa tjänster inte mer likt Viber, att man knyter det till sitt nummer, och inte till ett nick, vilket är ju just den grej som gör Skype så överlägset.

Eller kan ni använda Viber, Lite, WhatsApp på plattan, på datorn, på eexakt samma sätt, eller kan ni ens nyttja det?

Om inte, vad är själva grejen som gör dessa tjänster så eftertraktade? Ska de likt Viber också alarmera till alla i telefonboken att jag har fått viber, eller att man ser vilka som har det, vilket säkert har sin charm, men det kan ju hända att man har nummer som dessa inte vet om att man har, eller typ så, då blir det ganska komiskt med iaf Viber, som dessutom är så underlägset Skype rent klassmässigt i ex samtal.

Men berätta göra om dessa andra för uppenbarligen är det oerhört många som gillar dessa, så något måste de ju ha.

Eller är som med iPhone, alla har det för alla har det, tills någon börjar tänka lite.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Av ren nyfikenhet; vad är det som tilltalar med dessa tjänster som ex inte Skype kan erbjuda?

Är dessa tjänster inte mer likt Viber, att man knyter det till sitt nummer, och inte till ett nick, vilket är ju just den grej som gör Skype så överlägset.

Eller kan ni använda Viber, Lite, WhatsApp på plattan, på datorn, på eexakt samma sätt, eller kan ni ens nyttja det?

Om inte, vad är själva grejen som gör dessa tjänster så eftertraktade? Ska de likt Viber också alarmera till alla i telefonboken att jag har fått viber, eller att man ser vilka som har det, vilket säkert har sin charm, men det kan ju hända att man har nummer som dessa inte vet om att man har, eller typ så, då blir det ganska komiskt med iaf Viber, som dessutom är så underlägset Skype rent klassmässigt i ex samtal.

Men berätta göra om dessa andra för uppenbarligen är det oerhört många som gillar dessa, så något måste de ju ha.

Eller är som med iPhone, alla har det för alla har det, tills någon börjar tänka lite.

Det som gör dom bättre än Skype är att man kopplar det till sitt telefonnummer. Skype har ju fördelen med att den finns på datorn men eftersom den inte kopplas till telefonnumret så blir det lite svårare att veta vem som använder det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Har en till fråga ang wp går det att ändra default player?
Ex:titta på ett Youtube klipp som är upplagt på facebook då vill jag att klippet skall öppnas i metrotube i stället för vanliga Youtube?har en lumia 920!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Inte för vad jag ska ha den till, lagom behändigt att behöva hitta en dator och skrivare varje gång jag vill räkna något. Till senare tips; testa räkna ut X*14=X*18,5-600 med den (10 poäng till den som listar ut vad jag försöker räkna ut).

Antar att de flesta har en android sen tidigare/senare så kolla upp handyCalc där för att se vad jag är ute efter.

Blir alltid lite knepigare att ge ett bra svar när så lite info som möjligt ges & för att du fråga så gav photomath ett svar på x=400/3 eller x=133⅓ hur man nu vill ha det, efter att jag skrivit det på ett papper med en penna. Sen hur detta stämmer orkar ja inte räkna efter ens en gång xD

Vad sägs annars om
Smartboard
Eller
Equations
Eller någon av de andra apparna som är mycket lätta att hitta på store.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Stör mig lite på min 930 - det är ofta man får dubbelpeta på den mer än en gång för att väcka den. Likadant för er?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Stör mig lite på min 930 - det är ofta man får dubbelpeta på den mer än en gång för att väcka den. Likadant för er?

Ja, den var inte hundra så jag slutade använda den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Blir alltid lite knepigare att ge ett bra svar när så lite info som möjligt ges & för att du fråga så gav photomath ett svar på x=400/3 eller x=133⅓ hur man nu vill ha det, efter att jag skrivit det på ett papper med en penna. Sen hur detta stämmer orkar ja inte räkna efter ens en gång xD

Vad sägs annars om
Smartboard
Eller
Equations
Eller någon av de andra apparna som är mycket lätta att hitta på store.

Det stämmer utmärkt. Problemet är att min skrivstil tydligen är alldeles för mycket som en påse skridskor, för jag får inte fram något svar alls.

Och kalla mig blind men jag hittar inte var man plitar in X/Y/Z på någon av de andra två, eller någon annan räknare jag testat.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holmberg:

Stör mig lite på min 930 - det är ofta man får dubbelpeta på den mer än en gång för att väcka den. Likadant för er?

Precis samma, samt andra grejer jag störde mig på, skickade tillbaka och återgick till 920.

Permalänk
Medlem

Finns det någonting liknande "Quiet hours" i Windows phone? Så att man stänger av notifikationer under natten automatiskt, istället för att behöva göra det manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem

Det fanns till min gamla 920. Hittar märkligt nog det inte på min nya 830 dock... Misstänker att det har att göra med regionsinställningar och/eller att jag körde DP på min förra lur. Oavsett så körde jag quiet hours och uppskattade det. Du kan ju testa ändra språk och region till USA/English och se om alternativet dyker upp. Oavsett så bör det vara på väg till oss också, tycker man ju.

Edit; Provade ändra region och språk och då dök alternativet upp. Det är kopplat till Cortana som än så länge endast är tillgängligt för USA, England, Indien, Kanada och Australien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Finns det någonting liknande "Quiet hours" i Windows phone? Så att man stänger av notifikationer under natten automatiskt, istället för att behöva göra det manuellt varje gång.

Japp, det finns men telefonen måste ha inställningar så att Cortana finns.

Cortana

Cortana is available in Australia, Canada, China, India, the United Kingdom and the United States.
http://www.windowsphone.com/en-gb/how-to/wp8/basics/feature-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Precis samma, samt andra grejer jag störde mig på, skickade tillbaka och återgick till 920.

Mmm. Kom också från 920. Tycker inte touchen är lika bra på 930. Lite segare på nåt sätt. Webbsidors inzoomning krånglar trots att inställningen i hjälpmedel är aktiverad. Inte jätteimponerad av kameran heller. Så fort det blir lite mindre ljus så presterar den markant sämre än 920. Viewfindern är väldigt grynig. Flimrar och har sig rätt lätt. Bildstabiliseringen är ganska annorlunda än 920. 930 är väl marginellt snabbare överlag men inte mycket mer än så. Den högre upplösningen är ju väldigt trevlig. Även färgerna. Vikt och formfaktor är ju bra när man räknar med skärmstorlek.

Ska in till elgiganten nån dag och jämföra med nåt provex så man inte fått nåt måndagsexemplar...

Usch vad negativt det blev då 😊 Men det beror mest på att 920 är en riktigt, riktigt bra lur för sin ålder 😊

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Nu ska det tydligen hända något spännande den 11 november. Undrar vad specen blir.
http://www.windowscentral.com/microsoft-prepares-announce-fir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Nu ska det tydligen hända något spännande den 11 november. Undrar vad specen blir.
http://www.windowscentral.com/microsoft-prepares-announce-fir...

Högts troligt är det RM1090, en budget modell.

Skrivet av Sweclockers nyheter:

5-tums 960 x 540-pixlarsskärm, 1 GB primärminne och fyrkärnig Qualcomm Snapdragon på 1,2 GHz. I bakkant ska telefonen husera en kamera på fem megapixlar och den får även en frontmonterad kamera

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Tja ännu en i bekanskapskretsen som tröttnat på Windows Phone och gått över till iPhone 6. Efter ett år tröttnade han på att appar han tyckte sig behöva inte fanns. Förra vecka en anna som provat en Android telefon och bytte bums. Orsaken var att när någon ringer är det omständigt att lägga till personen i sina kontakter. Med Android var det bara att trycka en gång och välja "spara kontakt i adressbokem".

Själv kör jag vidare pga att jag inte kan vara utan min rss-app som är överlägsen dem på iOS och Android. Alla våra vägar är olika.

PS - kommer själv aldrig ihåg hur man enkelt lägger till folk i adressboken på WP. Brukar ta en stund av experimenterande. Tycker inte det ska vara så och anser en skärpning hos MS är på plats.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tja ännu en i bekanskapskretsen som tröttnat på Windows Phone och gått över till iPhone 6. Efter ett år tröttnade han på att appar han tyckte sig behöva inte fanns. Förra vecka en anna som provat en Android telefon och bytte bums. Orsaken var att när någon ringer är det omständigt att lägga till personen i sina kontakter. Med Android var det bara att trycka en gång och välja "spara kontakt i adressbokem".

Trycka på ikonen till höger om numret, sedan på spara ikonen och sedan på ny kontakt (+). Omständigt? Precis lika många steg som i Android. Om någon påstår att det är omständigt vet inte han inte något om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tja ännu en i bekanskapskretsen som tröttnat på Windows Phone och gått över till iPhone 6. Efter ett år tröttnade han på att appar han tyckte sig behöva inte fanns. Förra vecka en anna som provat en Android telefon och bytte bums. Orsaken var att när någon ringer är det omständigt att lägga till personen i sina kontakter. Med Android var det bara att trycka en gång och välja "spara kontakt i adressbokem".

Lite lustigt då jag själv haft en nästan omvänd upplevelse, haft Android länge men tröttnade ur på alla skitappar som alltid har minst en bugg & mjukvara som inte testats alls, taskiga firmwares osv. Nu med min 830 så är jag riktigt nöjd, precis allt jag använde min Android till kan även denna men skillnaden är att 830 faktisk funkar utan att behöva arbeta runt en mängd buggar. Som adderad bonus så gillar jag WP's Ui, speciellt uniformiteten bland appar & system.

Android må vara bra på mycket men den extremt breda hårdvarubasen & splittrade mjukvarubasen gör det inga tjänster ur ett användarperspektiv direkt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Haft min 920 i snart 1,5år och allt jag kan säga är att nästa lur i min hand kommer heta Microsoft Lumia

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josafo:

Trycka på ikonen till höger om numret, sedan på spara ikonen och sedan på ny kontakt (+). Omständigt? Precis lika många steg som i Android. Om någon påstår att det är omständigt vet inte han inte något om saken.

Kommer jag nog inte komma ihåg till det behövs. Är inte en fan av när långtryck och text byts ut mot ikoner man ska komma ihåg vad de betyder. Jag är i alla fall nöjd med min Lumia 1520 men får nog spara din text i OneNote. Ärligt talat vet jag inte om jag personligen tyckte det var enklare i Android men där kunde man alltid fråga någon unge

Avsaknaden av bankappar var en av anledningarna till att den senaste jag kände bytte till iPhone. Själv tycker jag inte detta är värt 450 kr/ månad när personen i fråga har svårt att betala för samåkning till jobbet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Kommer jag nog inte komma ihåg till det behövs. Är inte en fan av när långtryck och text byts ut mot ikoner man ska komma ihåg vad de betyder. Jag är i alla fall nöjd med min Lumia 1520 men får nog spara din text i OneNote. Ärligt talat vet jag inte om jag personligen tyckte det var enklare i Android men där kunde man alltid fråga någon unge

.

Vadå långtryck? Efter samtalet klickar man på sin telefon ikon. Sedan ser man numret i historiken (den visas direkt). Brevid varje nummer finns där en liten ikon som tar dig direkt till kontaktredigeraren där du kan lägga till namn osv för det numret.

Mer logiskt eller enklare blir det inte. 2 klick för tusan!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopia

Jag gör en säkerhetskopia ibalnd för att vara på säkra sidan så att säga, gäller en 920à. Det gäller säkerhetskopia av "appar+inställningar", normalt kopierar den snabbt upp till 96%, sen tar det ca 5 minuter upp till 100%.

Senaste veckan har jag försökt att säkerhetskopiera flera gånger, allt går som vanligt upp till 96% men sen kommer den inte längre

"Det inträffade ett problem när inställningarna skulle säkerhetskopieras. Försök igen senare"

Jag har provat med både Wi-Fi och vanlig datanslutning men inget fungerar. Någon som vet vad felet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag gör en säkerhetskopia ibalnd för att vara på säkra sidan så att säga, gäller en 920à. Det gäller säkerhetskopia av "appar+inställningar", normalt kopierar den snabbt upp till 96%, sen tar det ca 5 minuter upp till 100%.

Senaste veckan har jag försökt att säkerhetskopiera flera gånger, allt går som vanligt upp till 96% men sen kommer den inte längre

"Det inträffade ett problem när inställningarna skulle säkerhetskopieras. Försök igen senare"

Jag har provat med både Wi-Fi och vanlig datanslutning men inget fungerar. Någon som vet vad felet är?

Har du tillräckligt med fritt utrymme uppe i molnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Det som gör dom bättre än Skype är att man kopplar det till sitt telefonnummer.

Är det en fördel att endast kunna använda tjänsten på en enhet? Du kan ju använda Skype på telefonen också, vari ligger skillnaden menar du?

Citat:

Skype har ju fördelen med att den finns på datorn men eftersom den inte kopplas till telefonnumret så blir det lite svårare att veta vem som använder det.

Jaha, så du vet inte vilka du har på din skype, testa då att döpa om dem efter hur du minns dem så vet du alltid vem som är vem. Kan som sagt inte se nackdelen med friheten att nyttja det på valfri enhet, lur, platta, dator, xbox, tv, och ingen kan se var/vilken enhet du är på. Du kanske ligger och slappar i soffan, men vill ge sken av att du är och springer ärenden på stan, då kan du säga det för ingen kan säga emot.

Jag vet att din lur är ditt nr är, men du kan ringa mig på Skype och jag kan nyttja detta på flera sätt, som gynnar konversationen men som också gynnar mig, ifall jag vill. Stänga av min lur och ändå vara ajour på Skype, något som är hyfsat svårt med Viber va? Dessutom stör jag mig på tjänster som måste meddela hela teleboken att man skaffat det, för jag har nummer som vederbörande inte vet om att jag har. Med Viber så avslöjas det.

Men kul med olika smak och tycke.

Permalänk

Skulle inte Microsoft presentera deras nya Microsoft Lumia idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Skulle inte Microsoft presentera deras nya Microsoft Lumia idag?

"High five for Microsoft Lumia 535"
http://lumiaconversations.microsoft.com/2014/11/11/lumia-535/

Permalänk
Skrivet av betan:

Ser ut som värsta budgetluren ju...