Permalänk
Medlem

Tjejdator max 7000

En damkamrat till mig behöver en ny dator. Hon brukar främst slösurfa, msn, spotify etc. men redigerar lite bilder i ps då och då samt spelar Sims 3 ibland. Hon bryr sig inte om den är bärbar eller stationär, jag tyckte hon skulle ha stationär pga ergonomi. Så vad kan ni komma på för något kul med en budget på 7000? I detta ska det vara pc och skärm, inget tangentbord eller mus behövs.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra skärm ~ 2k (ips)
SSD ~ 2k
Hyffsad prolle
Budgetgrafikkort ev. integrerat
Ordentligt med minne (>4GB)

Permalänk
Medlem

Ips skärm är väl för seriös redigering? Jag menade alltså att hon redigerar kanske 5 bilder i månaden i snitt:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem

jaha då kan du nog skippa ssd iaf.

typ något sådant kanske:

lägg till en lämplig skärm (jag skulle köra på 22" ips) alt graffe och billigare skärm, kanske spara in lite på något annat osv

kylaren + nexusen ist för stockkylare (kan inte lova att det går in i chassit då jag inte kollat måtten osv men se det som lite riktlinjer)

edit: kan ju spara in mycket om hon inte behöver så mycket prestanda och ta t.ex. 955:a och bättre graffe eller nåt

Permalänk
Medlem

kör hon PS CS4/5 så har ju de GPU-accelerering vilket ökar prestandan avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

kör hon PS CS4/5 så har ju de GPU-accelerering vilket ökar prestandan avsevärt.

Skrivet av Litenskit:

Ips skärm är väl för seriös redigering? Jag menade alltså att hon redigerar kanske 5 bilder i månaden i snitt:)

Antar att TS menar att det inte är någon überseriös redigering som kommer att ske på datorn...

Tycker också det är lite dumt att köpa en SSD (bra sådana går väl på från 1500 och uppåt) om du har en budget på 7000 kr....

Asers paket verkar kompetent, fint moderkort, går att köra 2 st AMD-grafikkort (eller ATi som det hette innan) i crossfire. Dock verkar detta inte jätteaktuellt då det inte är någon superspeldator som ska byggas, men om ni nu skulle vilja montera på en massa kraftfulla grafikkort skulle jag rekkomendera ett kraftigare nätaggregat, typ Corsairs TX 550 t.ex. eller så kan man ju lyxa till det rejält och köra på Corsairs HX-serie så får man dessutom modulära (löstagbara) kablar.
Men som sagt, till Asers paket duger CX 400 fint, mycket bra och prisvärt nätaggregat

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Något sådant?

Permalänk
Medlem

HeeK, är den där panelen IPS är det fan dagens paket

Sims 3 är faktiskt lite tungt, min dator klarar inte av det på integrerade (Har ett 5850 men lånade ut det till brorsan, han skulle lana och då behöver man ju Crossfire )

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

Om man nu vill ha värre graffe och inte bryr sig om ips:

Agget borde funka men finns inte så mycket head room.
Stockkylarhelvete.
Osv, men du ser iaf vad som är möjligt. Sandy Bridge kan ju också vara ett alternativ med integrerad grafik på prollen (verkar bli ganska ok) om hon inte ska ha den direkt.

Skrivet av bbx8:

HeeK, är den där panelen IPS är det fan dagens paket

Sims 3 är faktiskt lite tungt, min dator klarar inte av det på integrerade (Har ett 5850 men lånade ut det till brorsan, han skulle lana och då behöver man ju Crossfire )

IPS har blivit mycket billigare det senaste året och du kan hitta vettiga 22" runt 2k.

Permalänk
Medlem

Delar från inet.se

AsRock ION 330HT Svart 2 614 kr
Corsair 4GB (2x2GB) SO-DIMM PC5300 DDR2, 667Mhz 678 kr
500GB Seagate Momentus XT 7200.1 1 157 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM 980 kr
BenQ TFT 21.5" G2220HD 1 290 kr
Totalt: 6 778 kr

Permalänk
Medlem

Atom 330 är ju skitlångsam.

För övrigt är modulära nätaggregat, X6 1055ST och crossfirelösningar är bara för talibaner och de närmast sörjande, och inget för vanligt folk som vill ha en dator att använda.

Lägg till en bättre kylare för 200 kr så är paketet ovanför atomen helt OK, ta ett billigare grafikkort om det absolut måste vara under 7k.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W