Seagate tror på hybridlagring

Permalänk
Melding Plague

Seagate tror på hybridlagring

Lagringsjätten Seagate ser SSD-enheter som något av en fluga på konsumentmarknaden. Istället tror företaget att hybridlösningar är framtidens melodi.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Citat:

Han menar att konsumenter i längden inte kommer att vara villiga att betala den höga kostnaden för renodlad SSD-lagring.

Dom blir ju billigare och billigare så om uttalandet har en poäng alls, så är det inte aktuellt i mer än något år till.

Permalänk

Jag håller med han om lagring men inte när det gäller diskar som används för OS, att lagra på SSD förstår väl alla att det är meningslöst dem kommande åren sen om kretsarna blir billigare och enklare om 10år är väl en annan sak.

Permalänk
Medlem

Märklig analys och ett märkligt uttalande. Känns väldigt kortsiktigt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Dom blir ju billigare och billigare så om uttalandet har en poäng alls, så är det inte aktuellt i mer än något år till.

Det sa alla förra året. Just nu behöver man inte lagra större mängder information på en SSD. Så när du installerar ett OS tillsammans med några program på en 80gb SSD så kommer du mest troligt inte använda ens 90% av alla filer i dina program.
Då hade det varit vettigare med en hybriddisk med en SSD partition på 10gb där alla viktiga filer du använder lagras och resten på den mekaniska disken.
Då skulle din disk vara lika snabb som en SSD och fortfarande kunna lagra mycket större mängder data.
Alltså du skulle kunna fylla disken med 10ggr mer program och fortfarande känna av snabbheten av att äga en enda stor SSD.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta konsumenter, bortsett vad gäller mobila enheter, använder ju redan en hybridlösning: SSD för OS och eventuellt annat kritisk som kräver mer snabbhet, och standard HDD för långtidslagring. I och för sig skadar det ju inte att snabba upp lagringsdiskarna, om det görs till rimligt pris, med båda teknikerna har sin plats... om nu inte kommande Windows OS plötsligt skulle kräva typ +200GB, vilket ju inte tycks särskilt troligt (fast å andra sidan anges minimum för Windows 7 som 10ggr större än för XP).

Permalänk
Inaktiv

Känns mest som ett försvarstal till de (i dagsläget) dåligt presterande Hybrid-diskarna i mitt tycke.
Tanken är god men testerna har hitills varit rätt tveksamma då prestandan ofta inte är mycket högre än en helmekanisk hårddisk och gapet mellan hybriden och SSD ofta är enorm. Även i mer realistisk användning. Fortsatt utveckling kan säkert få dessa mycket bättre men jag undrar om inte Seagate skulle hoppa på SSD-tåget även de.

SSD'er kommer bli billigare och förr eller senare bli ersatta med en nyare och förhoppnignsvis bättre teknik. Fram tills dess är det SSD som gäller trots det i förhållandevis höga priset och bristande lagring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

De flesta konsumenter, bortsett vad gäller mobila enheter, använder ju redan en hybridlösning: SSD för OS och eventuellt annat kritisk som kräver mer snabbhet, och standard HDD för långtidslagring. I och för sig skadar det ju inte att snabba upp lagringsdiskarna, om det görs till rimligt pris, med båda teknikerna har sin plats... om nu inte kommande Windows OS plötsligt skulle kräva typ +200GB, vilket ju inte tycks särskilt troligt (fast å andra sidan anges minimum för Windows 7 som 10ggr större än för XP).

De flesta? Vilka undersökningar baserar du det på? Jag är väldigt intresserad av all form av lagringsteknik, men upplever inte alls att majoriteten av alla datoranvändare använder SSD+vanlig HD idag. Tack på förhand.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Klart att ingen vill lagra sina grejer på SSD just nu men om några år kommer dom vara bra mycket billigare och sen när nästa teknik kommer så blir dom väldigt billiga

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Lite Ines Uusmann över det hela. Hybriddiskar där du sjäv inte kan välja vad som skall lagras var är ingen hit. Att ha mekaniska hårddiskar för långtidsförvaring av material som man sällan använder kommer fortsätta medans operativ och prgvara som man använder mycket kommer ligga på ssd. Precis som man förr lagra saker på cd och innan dess på floppy medans man hade det viktiga på hdd. Seagate känns som ett företag som inte är i takt med tiden tyvärr.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag vill ha lagring för lagring och prestanda för program och spel så jag fortsätter med renodlade ssd och renodlade hdd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Undrar när Marvell kommer ut med drivern för 9128 som gör att man kan köra en SSD + HDD i hybrid mode. Dom lovade ju i somras att att det skulle komma en driver under året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Klart att ingen vill lagra sina grejer på SSD just nu men om några år kommer dom vara bra mycket billigare och sen när nästa teknik kommer så blir dom väldigt billiga

Om man tittar på SSD utvecklingen senaste 3 åren lär det dröja minst 10 år innan vi ens är i närheten av vanliga diskar i storlek och det är med en optimistisk tanke.

För ett år sen la man ut 2300kr för en 80gb SSD och i dag lägger man ut 2300kr för en 120gb. Storleken har bara ökat med 50% på ett år. Samma utveckling har vi på mekaniska diskar som nu når upp i 3TB.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

De flesta? Vilka undersökningar baserar du det på? Jag är väldigt intresserad av all form av lagringsteknik, men upplever inte alls att majoriteten av alla datoranvändare använder SSD+vanlig HD idag. Tack på förhand.

Förtydligande: de flesta av konsumenter som inköpt SSD.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig är att utvecklingen går framåt. Jag förstår tanken med att kombinera gammal teknik med ny, men jag förstår inte vem som skulle vilja ha det i en och samma enhet. Som någon sa tidigare föredrar jag att ha bägge HDD och SSD (vilket jag och många andra har idag) eftersom det är en, enligt mig, prisvärd lösning. Sedan är vi ju påväg åt rätt håll, jag upplever att SSD har ökat snabbare med högre lagringskapacitet än HDD sett ur ett tidsperspektiv. HDD började ju på några ynka megabyte och idag är vi uppe i 3 TB. Hur lång tid har det tagit? 20 år? De första SSD jag minns var de som satt i netbooks som var på 4-8 GB. Idag kan man få flera 100 GB, Intels kommande generation G3 ska väl finnas i så mycket som 600 GB i en enhet? Och denna utveckling på 3 år?

Snart knäcks väl 1 TB gränsen för en konsument-SSD och den som säger att HDD fortfarande är framtiden för lagring är en bakåtsträvare. Dock håller jag med om att priserna på SSD är för höga per GB, men å andra sidan har även priserna utvecklats i rask takt allteftersom konkurrensen har hårdnat.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte jättebra insatt, men om man bara ser på produktionskostnader och ignorerar utvecklingskostnader helt (vilket är det vi betalar för när det gäller SSD?) så borde väl en SSD vara betydligt billigare än en mekanisk hårddisk? I så fall så kommer ju priserna på SSD att sjunka efterhand som marknaden ökar, eftersom att man behöver mindre vinst per SSD för att täcka utvecklingskostnaden om man säljer fler.

Lite som övergången mellan VHS och DVD, alla vet att det kostar mycket mindre att tillverka en DVD-spelare än en VHS, trots det dröjde det innan DVD-spelaren blev billigare att köpa. Är visserligen inte en helt korrekt jämförelse eftersom att det inte finns något sämre med DVD jämfört med VHS. Det finns ju om man jämför SSD med mekaniska hårddiskar, lagringsutrymmet.

Vet inte om jag fått helt fel för mig, men jag tror att SSD kommer att ta över mer, och ju fler SSD-enheter som säljer desto billigare kommer dom att bli?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Förtydligande: de flesta av konsumenter som inköpt SSD.

Aha! De flesta konsumenter som köpt SSD använder SSD. Det är ju logiskt. Kan tänka mig att det krävde en ordentlig funderare att komma fram till det.

Tack än en gång för att du redogjorde hur du kom fram till ditt påstående.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gillar uppsättningen med SSD till operativet och HDD till lagring, undviker alltså att använda osdisk som lagringdisk men när det gäller laptops så tror jag på hybridlösningar likt seagates.

Frågan är dock om man inte tillhör en nisch på marknaden, kan tänka mig att de flesta som inte har intresset klarar sig utmärkt med en hybriddisk.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Aha! De flesta konsumenter som köpt SSD använder SSD. Det är ju logiskt. Kan tänka mig att det krävde en ordentlig tankevurpa att komma fram till det.

Tack än en gång för att du redogjorde hur du kom fram till ditt påstående.

Nu är du bara jobbig. Läs vad jag skrev: "De flesta konsumenter, bortsett vad gäller mobila enheter, använder ju redan en hybridlösning: SSD för OS och eventuellt annat kritisk som kräver mer snabbhet, och standard HDD för långtidslagring."

I och för sig lite onödigt att argumentera om detta, men är det inte tillräckligt enkelt att utläsa av vad jag skrev att de konsumenter som inköpt SSD till sina stationära datorer gör det i kombination med HDD för lagring? Därför kan du på ett sätt påstå att de redan använder en hybrid lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Nu är jag inte jättebra insatt, men om man bara ser på produktionskostnader och ignorerar utvecklingskostnader helt (vilket är det vi betalar för när det gäller SSD?) så borde väl en SSD vara betydligt billigare än en mekanisk hårddisk? I så fall så kommer ju priserna på SSD att sjunka efterhand som marknaden ökar, eftersom att man behöver mindre vinst per SSD för att täcka utvecklingskostnaden om man säljer fler.

Lite som övergången mellan VHS och DVD, alla vet att det kostar mycket mindre att tillverka en DVD-spelare än en VHS, trots det dröjde det innan DVD-spelaren blev billigare att köpa. Är visserligen inte en helt korrekt jämförelse eftersom att det inte finns något sämre med DVD jämfört med VHS. Det finns ju om man jämför SSD med mekaniska hårddiskar, lagringsutrymmet.

Vet inte om jag fått helt fel för mig, men jag tror att SSD kommer att ta över mer, och ju fler SSD-enheter som säljer desto billigare kommer dom att bli?

Tycker din jämförelse är bra. Nya standarder är alltid dyra i början och denna "början" får anses vara några år. När gammal teknik och apparatur ska fasas ut för att göra plats för det nya är det alltid samma visa, det är högre tillverkningskostnader, färre aktörer på marknaden osv osv. Folk har en tendens att vilja klamra sig fast vid det dom redan har, vilket är förståeligt eftersom allt har kostat pengar en gång i tiden. Jag tror att det är en bidragande faktor till varför nya standarder tar sådan tid på sig att befästa sig i marknaden, tänk om ALLA köpte SSD. Snacka om att priserna hade dalat. Det hade blivit ett väldigt stort tryck på tillverkarna och priserna skulle behövas justeras fortare. Men som det ser ut nu är det för få som har SSD vilket gör att de kan ta sakerna i sin takt och sänka priserna lite mer frikostigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror på molnet. Så folk kommer inte behöva hårddiskar i framtiden. Endast ramminne är det enda minnet som kommer behövas.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Seagate's VD menar i bärbara datorer. För de är trots allt där som Momentus XT är tänka att agera.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Jag tror på molnet. Så folk kommer inte behöva hårddiskar i framtiden. Endast ramminne är det enda minnet som kommer behövas.

Och för molnet behöver vi bättre uppkoppling
Om alla hade 1 Gbit uppkoppling hade många saker kunnat genomföras. Men jag håller helt med dig, det är framtiden.
Det enda som jag är lite skeptisk till med "molnet" är tillförlitligheten. Men men, så länge man kan göra en fysisk backup slänger jag gladeligen ut mina hårddiskar i utbyte mot 1+ Gbit uppkoppling och ett fungerande moln

Permalänk
Medlem

Sen får vi tänka på att vi som hänger här kanske inte tillhör normalmarknaden. Tror mycket väl att hybriddiskar kan bli stort i elgigantens datorer medans vi entusiaster troligen kommer köra på med en ssd för OS+program och mekaniska för lagring ett bra tag framöver.

Permalänk

Detta är ju absolut vettigt i smidiga laptops, men då ska det vara en snabb SSD del på iaf 20-30gb som man kan köra OS på. Och 500gb mekanisk disk.

Om några år så kommer nog SSD's va såpass billiga så hybrider är onödiga, resten kan man lagra i molnet.

Permalänk
Medlem

Nu ska man också komma ihåg att vi på Sweclockers är lite hardcore. Jag tror inte det igentligen är så stor procent av de vanliga datorerna (laptop inräknat) som behöver mer än 128GB. Uppskattningsvis 10%. Om priserna på intel x25-m G3 kommer bli så bra som jag tror så kommer till och med 256GB vara inom räckhåll för normalanvändaren och då är det väldigt få som behöver mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne980:

Nu ska man också komma ihåg att vi på Sweclockers är lite hardcore. Jag tror inte det igentligen är så stor procent av de vanliga datorerna (laptop inräknat) som behöver mer än 128GB. Uppskattningsvis 10%. Om priserna på intel x25-m G3 kommer bli så bra som jag tror så kommer till och med 256GB vara inom räckhåll för normalanvändaren och då är det väldigt få som behöver mer.

Helt självklart, eftersom priset aldrig haft någon betydelse för normalanvändaren. Eller, vänta...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Nu ska man också komma ihåg att vi på Sweclockers är lite hardcore. Jag tror inte det igentligen är så stor procent av de vanliga datorerna (laptop inräknat) som behöver mer än 128GB. Uppskattningsvis 10%. Om priserna på intel x25-m G3 kommer bli så bra som jag tror så kommer till och med 256GB vara inom räckhåll för normalanvändaren och då är det väldigt få som behöver mer.

På jobbdatorn använder jag nästan 80gb och har inget onödigt installerat. 120gb räcker långt och passar perfekt för mig men om 2-3 år lär jag vara tvungen att uppgradera till en nyare dator och då lär inte 120gb räcka.

Tittar jag på farsans jobbdator från början av 2000-talet så använder han knappt 1gb av sina 4gb.

256gb kanske duger idag och i morgon men det lär inte dröja länge innan det är förgånget och just nu betalar man knappt 400kr för en 256gb mekanisk disk till en bärbar varav man betalar nästan tio gånger mer för en SSD.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Helt självklart, eftersom priset aldrig haft någon betydelse för normalanvändaren. Eller, vänta...

Jag ber om ursäkt, mitt inlägg var dåligt skrivet. Med tanke på resten av inlägget skulle jag naturligtvis inte använt ordet normalanvändaren.

Poängen var att ganska snart kommer priserna vara på en sådan nivå på ssd tror jag att vid köp av en ny pc kommer man inte ha ett behov av att köpa en hdd om man ÄNDÅ ska ha en ssd. I dagläget är det inte så, priset på en 120GB ssd ligger i överkant på vad man är beredd att betala och 120GB är i underkant på vad en vanlig (ärlig) sweclockare är i behov av. Jag tror att vi just nu är i ett generatiosnskifte alltså, nästa generation ssder kommer få sitta själv i burkarna betydligt mer än vad de gör i dag. Självklart kommer man inte kasta de fungerade hdder som man redan har men fler och fler inköpslistor kommer sakna hdd tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

På jobbdatorn använder jag nästan 80gb och har inget onödigt installerat. 120gb räcker långt och passar perfekt för mig men om 2-3 år lär jag vara tvungen att uppgradera till en nyare dator och då lär inte 120gb räcka.

Tittar jag på farsans jobbdator från början av 2000-talet så använder han knappt 1gb av sina 4gb.

256gb kanske duger idag och i morgon men det lär inte dröja länge innan det är förgånget och just nu betalar man knappt 400kr för en 256gb mekanisk disk till en bärbar varav man betalar nästan tio gånger mer för en SSD.

Du tror alltså att 120GB kommer räcka 2-3 år och 256Gb en del längre alltså? Efter 2-3 år så är vi i ett helt annat läge så då är ju alltså en 120GB ett bra köp nu?! 3år är väl ungefär livslängden på en modern gaming pc? Jag tror inte jag har någon HDD som är mer än 3 år gammal.