Tvivel om Apple iPod

Permalänk
Medlem

Du länkar ju till en ipad(-klon)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragathlor:

Beror helt på vad du är ute efter.

Själv använder jag en iPod Classic på 160 GB. Passar perfekt för mig som vill ha med mig hela musikbiblioteket på språng även om det kanske är lite overkill.

Skrivet av azmon:

Jag är inte bekant med Apples iPod. Men jag letar nu efter en ny iPod. Tror du att det är dyrt? Vilket är bra för en 16-årig pojke?
FS-805T 8 inch Google Android 2.2 with 3G Wi-Fi MID

Varför inte du har prova en med Flying Touch II Android 2.1 Tablet?

Permalänk
Avstängd

Använder du denna Android? Bra funktioner?

Permalänk
Skrivet av Josasp:

och nya hörlurar t.ex. Monster, Jays eller Klipsch. Sen lämnar du bara EQn av och ser att du kan spela så högt så du blir döv.

.. Eller Etymotic! I övrigt, lyssna på Josasp, han har bättre koll på det här än vad jag tror någon av er andra har.

Skrivet av Sasha:

iPods har inte bra ljud, fokus ligger inte på ljudet.

Vilka referenslurar har du då? Dom där lurarna för 5000:- paret eller mer som du faktiskt kan höra skillnad på ljudchippet med? Om du ens har öron nog för det?

Skrivet av fratey:

iPod Classic är överprissatt skit med volym-cap och hemsk (HEMSK) ljudkvalité.

Och vilka är dina referenslurar? Sen är volymcappen, som sagt, till för att spelaren inte ska klippa ljudet (vilket skapar distortion). Köp mer lättdrivna lurar eller skaffa bättre hörsel om du inte hör ljudet.

Ni borde läsa lite fonetik eller liknande och inse hur mycket över era örons känslighet som ALLA ljudchip på marknaden i någon som helst sorts respektabel MP3-spelare ligger på.

Jag tror att skillnaden är att ni inte kan dra upp basen jättemycket i en iPod och dränka era lurars medelmåttiga register i bas. Därför låter det "sämre".

EDIT: Med reservation för att jag inte lyssnat på en Classic personligen, men alla dom här diskussionerna brukar handla mer om placebo än något annat. Lite som när folk ö.h.t. spelar FLAC istället för Mp3 för att dom tror att dom hör någon skillnad.

EDIT2: Och varför länkar ni runt tablets? Ska han bära runt på en tablet, eller ska han ha en mp3-spelare? En mp3-spelare ska gå ner i fickan, att behöva ha skiten i ryggsäcken för att lyssna på musik känns rätt 1985.

Permalänk
Skrivet av Josasp:

För det första ska man inte ändra gain på musik eftersom du introducerar klipp i musiken.
Håller man på att labba och expirementera med filerna så är jag inte ett dugg förvånad att du tycker ljudet är dåligt. Du tappar ju kvalitet vid varje encoding av filerna. Är ljudet för lågt på dina "MP3or" så har du troligtvis en dålig ripp, prova rippa om i ALAC med iTunes nästa gång.

Det finns dessutom ingen "volymcapp" utan det är en mjukvarubegränsning som hindrar spelaren från att överförstärka signalen. Spelaren kan inte veta vad du har för känslighet på dina hörlurar, alltså kan den inte begränsa volymen mer än att hindra överförstärkning av signalen.

Vad som däremot kan orsaka låg volym är om du använder hörlurar med får låg känslighet (dB/W) speciellt i kombination med dåliga rippar och kanske även equalizer.

Du skulle alltså inte få bättre ljud med en "ocappad" eftersom den bara skulla klippa och låta värre.
Jag rekommenderar att du provar nya ALAC rippar av ditt material och nya hörlurar t.ex. Monster, Jays eller Klipsch. Sen lämnar du bara EQn av och ser att du kan spela så högt så du blir döv.

Skyll inte allt på spelaren när den inte är svagast länken.

Sammanfattningsvis kan jag säga att iPod Classic är ett utmärkt val.

Tack, men nej tack för hjälpen.
Jag introducerar INTE några klipp i min musik, jag kodar INTE om musiken och därför sänker jag INTE ljudkvalitén.
Jag SÄNKER volymen på mina MP3or för annars klipper ipoden dem, dagens musik ligger runt 99dB och det verkar inte DACen i ipoden klara av utan att klippa med ett ljudligt brus som resultat.
Kolla upp programmet Mp3Gain så får du se vad jag snackar om.

Och jo, det finns en volymcap i de europeiska modellerna, som du säger är den mjukvarubaserad, det är för att Frankrike har en lag på mycket mycket effekt portabla musikspelare får mata ut. För att göra det enkelt i fall resten av eu hakar på så har Apple valt att cappa alla europeiska iPods.
Googla det, det är ett känt problem och det har gått att korrigera själv fram tills den femte generationens iPods genom att modifiera en fil, men nu har Apple börjat kryptera bootloadern så det är mycket svårare att modifiera operativsystemet. Det finns fortfarande ingen som knäckt krypteringen.

Mina hörlurar är INTE den svagaste länken, de fungerar perfekt tillsammans med t.ex. min X10 mini pro och mina 2 äldre Cd-Walkmans, där man f.ö. själv får välja om man vill begränsa volymen eller inte.

Den enda musikspelare jag äger som klipper lika hårt som min ipod är min Grundig mPaxx (Shuffle kopia), men även den spelar låtarna utan klipp när man sänkt gainen till runt 96dB, den har däremot ingen cap, så den går det att höja volymen till öronbedövande höjder på trots att jag sänkt volymen på låtarna.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Och vilka är dina referenslurar?

Jag tror inte det spelar någon egentlig roll om både PortaPros för 250 spänn, Turbines för 1500, random Sony MDR-XD300s, eller Grado SR60 lät alla sämre än på min iriver som jag ägde samtidigt.

Skrivet av NatoGandalf:

Sen är volymcappen, som sagt, till för att spelaren inte ska klippa ljudet (vilket skapar distortion). Köp mer lättdrivna lurar eller skaffa bättre hörsel om du inte hör ljudet.

Jag bryr mig verkligen inte om det där - det lät fruktansvärt dåligt, bara snäppet bättre än min dator på det integrerade ljudkortet, och jag väljer hellre något bättre - Sansa Clip+ eller iriver i mina fall. Om det är fel på mina 25 500 ljudfiler bryr jag mig inte heller - jag ska inte behöva krångla för att få saker att fungera.
För övrigt lyssnade jag på ~halv volym, iPoden var från USA.

Skrivet av NatoGandalf:

Ni borde läsa lite fonetik eller liknande och inse hur mycket över era örons känslighet som ALLA ljudchip på marknaden i någon som helst sorts respektabel MP3-spelare ligger på.

Jag bryr mig inte vad en faktabok säger. Min iPod Classic lät fruktansvärt dåligt, och alla andra iPod Classics jag testat (efter de bytte namn till Classic, dvs)

Skrivet av NatoGandalf:

Jag tror att skillnaden är att ni inte kan dra upp basen jättemycket i en iPod och dränka era lurars medelmåttiga register i bas. Därför låter det "sämre".

Vilken bas? Basen i iPoden lät som en brusig fjärt mot ett fuktigt golv. Diskanten gör bara ont i öronen.

Skrivet av NatoGandalf:

EDIT: Med reservation för att jag inte lyssnat på en Classic personligen

Exakt.

Skrivet av NatoGandalf:

men alla dom här diskussionerna brukar handla mer om placebo än något annat. Lite som när folk ö.h.t. spelar FLAC istället för Mp3 för att dom tror att dom hör någon skillnad.

Jag tror inte 25 personer i ett blindtest där alla valde irivern är "placebo".
Du får det att låta som att jag vill att iPoden ska ha dåligt ljud. Absolut inte - det var superbehändigt att få plats med större delen av mitt ljudbibliotek på den, men kombinationen av ljud"kvalitén", den bristande batteritiden och den misslyckade enkelheten i att föra över låtar var för mycket.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

EDIT: Med reservation för att jag inte lyssnat på en Classic personligen, men alla dom här diskussionerna brukar handla mer om placebo än något annat. Lite som när folk ö.h.t. spelar FLAC istället för Mp3 för att dom tror att dom hör någon skillnad.

Gjorde just ett Pepsi challenge med flac mot mp3 rippad av samma källa och på en HTC Desire Froyo 2.2 med Meridiam music player och Klipsch 700kr inears, kunde man höra skillnad.
När jag själv skulle lyssna och säga vilken som var bäst hörde jag ingen skillnad. Men när jag körde blindtest på andra kunde dom höra skillnad med 100% rätt.

EDIT: Klipschen var inte mina. Lånade dom eftersom dom kostade mer än dubbla av mina porta pro och antog att dom har mycket bättre ljudkvalitet och därför bättre på höra skillnad.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken