Nvidia Tesla i världens snabbaste superdator

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Tesla i världens snabbaste superdator

En ny superdator vid ett kinesiskt universitet är snabbast i världen, och det är beräkningskorten Nvidia Tesla som står för kraften.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänker inte fråga om den klarar Crysis....

Betyder detta att förhållandet CPU/GPU håller på att förändras en aning med allt mer kraftigare GPU:er som står för musklerna?

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att de börjar tänka "lite" på förbrukningen, det är något de bör prestera mot, snabbast med minst strömförbrukning.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

hmm skaplig dator, undra om den drivs av ett (eller flera) kärnkraftverk.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Har la varit så ett tag nu? Att GPU'erna blir mer och mer beräkningskraftiga...
Intressant och se vart detta landar i slutet

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musslan:

Tänker inte fråga om den klarar Crysis....

Betyder detta att förhållandet CPU/GPU håller på att förändras en aning med allt mer kraftigare GPU:er som står för musklerna?

Förändras? GPU:n har i princip alltid varit betydligt snabbare än CPU:n. Skillnaden är väl att de blivit mer och mer programmerbara (från att ha varit helt och hållet "fixed function").

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Förändras? GPU:n har i princip alltid varit betydligt snabbare än CPU:n. Skillnaden är väl att de blivit mer och mer programmerbara (från att ha varit helt och hållet "fixed function").

Jag menade inte att GPU har gått och blivit snabbare utan att förhållandet mellan antalet CPU:er och GPU:er har förändrats.

Förr så fläskade man bara på med xxx antal CPU:er och den som orkade knöla in flest var snabbast.

Är du med?

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖverKlockaN:

hmm skaplig dator, undra om den drivs av ett (eller flera) kärnkraftverk.

Det står ju att den drar 4 040 000W = 4,04MW
Sveriges kärnkraftverk från 80 talet har ju en effekt på 1000MW, så nej
Kärnkraftverk - Wikipedia

Permalänk
Medlem

bara 4MW i förbrukning:P låter coolt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad som behöver sån kraft, men sen så intresserar det mig inte heller så

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

Det står ju att den drar 4 040 000W = 4,04MW
Sveriges kärnkraftverk från 80 talet har ju en effekt på 1000MW, så nej
Kärnkraftverk - Wikipedia

Han var nog ganska sarkastiskt i den frågan, men jag förstår din poäng

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Förändras? GPU:n har i princip alltid varit betydligt snabbare än CPU:n. Skillnaden är väl att de blivit mer och mer programmerbara (från att ha varit helt och hållet "fixed function").

Nu vet jag inte om jag håller med dig (eller så har jag fått helt fel uppfattning om hur det ligger till)..
Såvitt jag har förstått så har CPU:er alltid varit snabbare och mer generellt användbara, men på en uppgift åt gången, medan GPU:er är något långsammare på enstaka beräkningar och endast klarar av vissa typer av beräkningar, men istället kan utföra -mängder- av beräkningar samtidigt..

Förutsatt att min uppfattning stämmer skulle jag inte vilja säga att varken den ena eller den andra är "bättre" eller "sämre" utan helt enkelt bra på olika saker..

Permalänk
Medlem

Dags att börja räkna i exaflops nu då eller ska det inte vara 2.5petaflop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

bara 4MW i förbrukning:P låter coolt.

Kopplar man det till vätskekylning kan man nog värma rätt många badhus.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

En sån skulle jag behöva, dock måste jag nog byta ut mitt nätagg mot en som är något kraftigare:D Undrar bara vad elräkningen kommer att hamna på, tjejen skulle inte bli särskilt glad när den det är dags att betala.

Vad kostar mest? Datorn eller elet?:D

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Skrivet av ÖverKlockaN:

hmm skaplig dator, undra om den drivs av ett (eller flera) kärnkraftverk.

Nja, riktigt så illa är det inte. Vestas största vindkraftverk ligger på 3 MW.

Vestas | Wind. It means the world to us. | V112-3.0 MW

Edit: Jag var alldeles för sen

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carliz:

En sån skulle jag behöva, dock måste jag nog byta ut mitt nätagg mot en som är något kraftigare:D Undrar bara vad elräkningen kommer att hamna på, tjejen skulle inte bli särskilt glad när den det är dags att betala.

Vad kostar mest? Datorn eller elet?:D

i längden kan jag tänka mig elförbrukningen

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Inaktiv

Föga förvånande. Med tanke på att man ändå måste beräkna parallellt för att nyttja någon form av beräkningskraft hos en "superdator" är det inte mer än logiskt att man börjar använda sig av processorer som är specialanpassade för parallella beräkningar.

Permalänk

hacka den och folda lite kanske ?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tianhe-1 har funnits ett tag, att den fått ett a på slutet låter mer som uppgradering än nybygge. Tidigare använda 4870x2 har ju några år på nacken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Dags att börja räkna i exaflops nu då eller ska det inte vara 2.5petaflop?

Jo måste vara 2,5 petaflop annars vore den ganska mycket bättre än jaguars 1,75 petaflops

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Kopplar man det till vätskekylning kan man nog värma rätt många badhus.

Borde iallafall kunna värma upp byggnaden den står i och lite till ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musslan:

Jag menade inte att GPU har gått och blivit snabbare utan att förhållandet mellan antalet CPU:er och GPU:er har förändrats.

Förr så fläskade man bara på med xxx antal CPU:er och den som orkade knöla in flest var snabbast.

Är du med?

Njae, inte riktigt.

Skrivet av AtreX:

Nu vet jag inte om jag håller med dig (eller så har jag fått helt fel uppfattning om hur det ligger till)..
Såvitt jag har förstått så har CPU:er alltid varit snabbare och mer generellt användbara, men på en uppgift åt gången, medan GPU:er är något långsammare på enstaka beräkningar och endast klarar av vissa typer av beräkningar, men istället kan utföra -mängder- av beräkningar samtidigt..

Förutsatt att min uppfattning stämmer skulle jag inte vilja säga att varken den ena eller den andra är "bättre" eller "sämre" utan helt enkelt bra på olika saker..

Jag tänkte väl mer GPU:n som en hel enhet. Förresten så är väl GPU:n, som jag förstått, ganska kass på att köra olika uppgifter samtidigt (testa att spela ett spel samtidigt som du kör GPGPU-projekt). CPU:n bör vara snabbare på att växla mellan olika uppgifter (processer) - speciellt om man har flera kärnor. GPU:n kör för det mesta bara en uppgift samtidigt, t ex ett spel, men renderingen av grafiken går ju att parallellisera väldigt mycket - sjukt många trådar skapas, grupperade i "wave fronts" eller "warps", i GPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Världens dyraste bastu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

bara 4MW i förbrukning:P låter coolt.

Det är ungefär vad polarens ungars hamstrar genererar när dom (hamstrarna) kutar runt i springhjulet...

Permalänk

Går det att köra crysis med den?

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Nu vet jag inte om jag håller med dig (eller så har jag fått helt fel uppfattning om hur det ligger till)..
Såvitt jag har förstått så har CPU:er alltid varit snabbare och mer generellt användbara, men på en uppgift åt gången, medan GPU:er är något långsammare på enstaka beräkningar och endast klarar av vissa typer av beräkningar, men istället kan utföra -mängder- av beräkningar samtidigt..

Förutsatt att min uppfattning stämmer skulle jag inte vilja säga att varken den ena eller den andra är "bättre" eller "sämre" utan helt enkelt bra på olika saker..

Skrivet av m3tr0:

Njae, inte riktigt.

Jag tänkte väl mer GPU:n som en hel enhet. Förresten så är väl GPU:n, som jag förstått ganska kass på att köra olika uppgifter samtidigt (testa att spela ett spel samtidigt som du kör GPGPU-projekt). CPU:n bör vara snabbare på att växla mellan olika uppgifter (processer) - speciellt om man har flera kärnor. GPU:n kör för det mesta bara en uppgift samtidigt, t ex ett spel, men renderingen av grafiken går ju att parallellisera väldigt mycket - sjukt många trådar skapas, grupperade i "wave fronts" eller "warps", i GPU:n.

Japp, m3tr0 du har rätt!

Generellt sett så är gpu:er snabbare än cpu:er i en eller få uppgifter åt gången, medans cpu:er är bättre på att göra många uppgifter åt gången.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Hoppas Kineserna har lärt sig något av Svenskarna och levererar fjärrvärme från den!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Det är ungefär vad polarens ungars hamstrar genererar när dom (hamstrarna) kutar runt i springhjulet...

Måste bli dyrt att köpa mat till dem... Och jävligt varmt i huset...

Skrivet av Alfa-Omega:

Går det att köra crysis med den?

För en gångs skull så ja, men bara nästan... Varje enskild PC som utgör superdatorn skulle det kunna köra Crysis om Tesla-korten faktiskt hade en skärmutgång och drivrutinerna funkar. Det hade nog dock gått lättare när superdatorn bestod av HD4870X2 som Hardware guy nämnde...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Folda!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass