Permalänk
Medlem

Spel Problem, Mer RAM ???

Hejsan Igen alla Sweclockers!

Jag är i stort behov av hjälp angående min dator.
Detta är var jag har byggt med hjälp av detta forumet:

Windows 7 64B Home Premium

Moderkort: Asus M4N98TD EVO
CPU: AMD Phenom II X3 720
HDD: SAMSUNG HD753LJ
RAM: Totalt 4Gb : corsair CMX4GX3M2A1600C8 (x2)
G-Kort: Asus GeForce 470

Problem;
Nästan alla spel jag lirar, lider av ett irriterande lagg som vägrar gå bort. Om det nu är på högsta grafikinställningarna eller de lägsta så laggar det mer eller mindre. Men det värsta är att spelen hela tiden hänger sig och stängs av.
Exempelvis;
Starwars Force unleashed 2: stängs ofta av vid vissa "cutscenes" eller när man dött och den laddar om banan. samt lagg lite här och där.
Sacred 2 Gold: crashar ofta efter upp till 30 minuters lirande (ibland en timme eller mer)
Divinity 2: lite då och då vid laddningar
Dawn of war 2 Chaos rising: Extremt lagg när man kallar in "off map support" artilleri eller allmänt händer det visas mycket effecter.
Jag fann även lagg i nvidias "supersonic sled"
Och listan fortsätter.

Hela datorn byggde jag strax över ett år sedan nu. Men vid höstens början så köpte jag en liten uppgradering med ett nytt starkare nätagg, Corsairs 650W och ett Asus Geforce 470 kort (jag hade GTX 260 förr). Sedan jag installerade om windows, villket var ganska nydligen (2 veckor kanske). Har jag varit ganska noga med vad jag har installerat för att undvika problem och det har jag lyckats med ganska bra med. Men ändå funkar inte mina spel/"datorn-i-övrigt" som den borde!

Det kan fortfarande jag som missat någon elak drivrutin.
Men jag fann något udda när jag studerade mitt ram minne. Som sagt har jag 4gb. Men när jag läser aktivitetshanterarens prestanda övervakning står det (när jag har ett spel körandes i bakgrunden) att jag bara har 24 mb ledigt. Cachelagrat på ca 2000 och "tillgängligt" lika så. Vad skall man lyssna på här, Ledigt eller Tillgängligt ? vad är skillnaden?
Oh, växlingsfilen ligger på upp till 10 gb (8 gb rekommenderat).
Vad som också är värt att nämna är att för att få mitt RAM till att nå 1600 var jag tvungen att aktivera den automatiska BIOS överklocknings verktyget, annars hade minnet suttit på bara 1300. Detta finner jag lite udda, eller vad säger ni ?

Kan det vara så illa att jag måste köpa till mer ram minne?
Det måste väll, om inget annat lösa mina problem?

Till sist finns det något sätt man kan testa datorn med ett "diagnostik" program eller liknande, känner ni till något sådant så att jag kan testa datorn på det sättet?

Jag tackar för all hjälp i förväg

P.S. Dessa problem har inte min andra dator som är ganska lika denna, fast med det gamla 260 kortet och Phenom II x2 CPU!!

MVH / Tarax00

Felstavning i rubriken
Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.