Permalänk
Medlem

Windows 7 x64 minnes strul

Mitt system:
Operativsystem: Windows 7 x64
Minne: 4Gb x 2 = 8 Gb
Moderkort: ASUS P7p55d
CPU: Intel i5 750
Kylare: CM V8

Har för övrigt uppgraderat Bios till senaste, testat ta ur och trycka in minnena flertal gånger. Testat byta plats osv. Har även testat att installera om CPUn flera gånger.

Har läst igenom forumstrådarna men tycker inte det finns någon svar som hjälpt mig så jag antar jag får vara jobbig och skapa ännu en.
Så nu till mitt problem: Jag har som det står 8 Gb installerat, det står även att det är 8Gb installerat men när jag går in och kollar genom att högerklicka på Den här datorn så står det att bara 4 Gb används ? Förstår inte. Kan vid ett tillfälle haft alla mina 4 stickor i på samma gång och då klockade alla ner sig eller liknande så att alla låg på hälften av vad de egentligen har. Tack!

Någon som har något tips på vad det skulle kunna vara ?

Permalänk
Hedersmedlem

Hälften är bara DDR effekten, Double Data Rate, så där är ingen nerklockning av minnet "what so ever"
Kollat så att din msconfig inte har fel uppgifter? Kollat så att din cpu sockel inte har böjda pinnar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

har också samma förbannade problem hade i 8 gb enbart tillgång till 4 tog ut så jag hade 4gb kvar har bara tillgång till 2!!

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"