Övervaknings Server och programvara?

Permalänk
Medlem

Övervaknings Server och programvara?

Jag vet inte riktigt om jag ska kalla det för server men tanken är att jag ska använda en dator med två nätverkskort för att hålla koll på nätverkstrafik, blocka vissa sökord och hemsidor, allt detta i utbildningssyfte. Tanken är att själva WANet ska gå in det i ena nätverkskortet och sedan splittas upp med en switch av det andra. Nu kommer vi då till frågan, jag undrar om det finns något bra gratisprogram som kan göra det åt mig? Detta ska helst också göras utan någon form av clientinstallation på de andra datorerna också.
// Tack på förhand

Permalänk

Dansguardian verkar vara det man vill använda för content-filtering.

Permalänk
Medlem

Om jag förstod det rätt så fungerar Dansguardian bara under Linuxdistrubitioner? Kör en XP maskin och är inte jättesugen på att övergå till Linux. Men tack ändå

Permalänk
Medlem

förstår att du inte vill byta plattform. men linux är väldigt bra på nätverk och just sådant du vill göra. om du gör det i utbildningssyfte så kan det på sikt kanske vara intressant att testa?

Permalänk
Medlem

Har faktiskt jobbat rätt så mycket i Linux, går t.ex.en kurs som heter just Operativsystem Linux, men i det här fallet så ska ev. denna dator användas till vårt projektarbete och då vill jag att de som kanske inte är så familjära med Linux ska förstå sig på den och kunna använda den.

Permalänk
Medlem

Nu har jag upptäckt ett problem till... skulle dela ut internetuppkopplingen som går in via min Com Hem Cisco router men eftersom den ligger på 192.168.0.1, och av någon anledning så kan jag inte ändra det i routern, så kan jag inte dela internetuppkopplingen pga att Windows vill använda 192.168.0.1 som värddatorns ip och då sker en krock, nån som har något tips tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragr3n:

Nu har jag upptäckt ett problem till... skulle dela ut internetuppkopplingen som går in via min Com Hem Cisco router men eftersom den ligger på 192.168.0.1, och av någon anledning så kan jag inte ändra det i routern, så kan jag inte dela internetuppkopplingen pga att Windows vill använda 192.168.0.1 som värddatorns ip och då sker en krock, nån som har något tips tack.

byt address på win burken?!

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av ditx:

byt address på win burken?!

Det går dessvärre inte, eftersom då man ska dela internetanslutningen så vill själva Windows servern sätta sig som 192.168.0.1 automatiskt och då får man redan där ett felmeddelande som säger att det har skett en krock och att internetdelningen inte har kunnat slutföras.

Lyckades fixa detta genom att koppla ur servern från routern och gå igenom alla stegen och det funkade att ändra ipn efter att setupen var klar.