fråga ang. trådlöst nätverk via modem eller router

Permalänk
Medlem

fråga ang. trådlöst nätverk via modem eller router

Det är så att jag har sedan ett par månader en ganska dyr router med bra trådlöst nätverk. Men flyttar nu och får bredbandsbolaget som leverantör, och deras modem hade redan trådlöst nätverk inbyggt. Om jag kopplar in min router med trådlöst nätverk och kör det tillsammans med det trådlösa från modemet, blir det starkare nätverk då? Eller ska man skippa trådlösa på den ena modulen över huvud taget?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Starkare nätverk tvekar jag på om du får, däremot bättre räckvidd om de konfigureras rätt och står på olika ställen. Om de ska stå bredvid varandra så blir det enklast om du stänger av WiFi i den svagaste enheten.

Permalänk
Medlem

Ha i åtanke att det möjligtvis kan bli IP-konflikter om du nu har DHCP aktiverat på båda routrarna!

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Medlem

Okej men bor i en 2a så tror inte räckvidden kommer vara några problem... Kanske är enklast om jag stänger av modemets trådlösa funktion? Minns inte vad routern heter just nu men köpte den för 3 månader sen för 1000kr typ och den har 3st antenner och skulle vara "väldigt bra". Antar att den är bättre än ett standard zyxelmodem?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Nja då behöver du knappast två stycken trådlösa enheter! Du har nog en D-Link DIR-655, en vit router med tre antenner. Jag skulle nog stänga av modemets trådlösa chip, DIR-655 brukar prestera väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JopLajt:

Nja då behöver du knappast två stycken trådlösa enheter! Du har nog en D-Link DIR-655, en vit router med tre antenner. Jag skulle nog stänga av modemets trådlösa chip, DIR-655 brukar prestera väldigt bra.

Nja routern är en netgear, (slog mig nu vad det var för märke ) en svart låda med 3 antenner men borde väl ändå vara bättre än modemet antar jag?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Den som har flest antenner är i regel den "bästa" trådlösa enheten. Det har med hur signalen studsar runt och fångas upp. Antar att modemet bara har en, max två antenner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JopLajt:

Den som har flest antenner är i regel den "bästa" trådlösa enheten. Det har med hur signalen studsar runt och fångas upp. Antar att modemet bara har en, max två antenner?

Modemet har en antenn Jo misstänkte att fler antenner = bättre men man vet ju aldrig. Har en router hemma hos föräldrarna (minns inte om de kanske va den som är netgear förresten? ingen koll alls känner jag ) och den har inga antenner men jättebra trådlöst nätverk. Dock va den ganska dyr så det säger väl en del också antar jag.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Netgear brukar köra med antenner "under huven", interna dvs. På deras dyrare modeller så har jag för mig att de har 7 st interna. Har du bara en antenn på ditt modem så tycker jag att du ska stänga av det trådlösa i det.