Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Precis distanserna är det egentliga problemet, att minneskretsarna sitter fel påverkar bara prestanda.

Dock beror det på vilket moderkort vi pratar om, har haft detta innan (MSI GD-65 P55) och då fick man inte någon bild på skärmen när stickorna satt fel.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Rätta mig om jag har fel. Men kan det inte vara så att du satt cpu fel också? För jag vet när en kompis byggde sin dator och satte sin cpu fel (han bara tryckte i den sen på med fläkten) så startade datorn upp sådär... tog bort fläkten sen uppp med processorn och såg att massa piggar var snea....

Men prova modekortet först och jobba därefter, en sak i taget

Tror inte att det är problemet, var jätteförsiktig med den. Kollade först en film på hur man gör, tittade i manualen två gånger och efter det satt jag i processorn, tog upp den igen och dubbelcheckade piggarna för att sedan sätta i den igen. Men tack för tipset!

Skrivet av emon:

Kan vara en uppsjö av saker. Speciellt när man är ensam och försöker förstå sig på allting kan det lätt vara överväldigande. Finns inget som frustrerar lika mycket som en dator med ett okänt fel. Håll oss uppdaterade om vad som händer, Idonoh

Testade att starta moderkortet med bara 8-pinnaren och 24-pinnaren i medans jag hade den utanför chassit. Det gav samma problem ett par gånger där moderkortet startar fläktar med inga lampor i ca en sekund för att sedan dö igen. Dock på mitt fjärde test stannade fläktarna igång under en längre tid tills jag själv stänge av kortet, upprepade detta tre till fyra gånger och det fungerade. Så jag byggde ihop allt igen i chassit. Inga led-lampor tändas dock.

Väl färdig fungerade det lika dåligt igen så jag börjar plocka ur delar en efter en för att se om något i datorn skapade problemet. Tog ut DVD-läsare, ingen skillnad, tog ut hårddisk, ingen skillnad, använde bara ett ram, ingen skillnad, tog ut båda stickorna, ingen skillnad and so on. Efter varje sak jag kopplar ur testar jag starta om datorn såklart.

Tillslut hade jag plockat ut allt utom sladdarna fram till frontpanelen, när alla dessa även plockats ut och bara power switchen är inkopplad så testar jag igen och nu fungerar det igen tills jag stänger av den. Bestämde mig dock att koppla ur allt och prova moderkortet igen utanför lådan med bara ström till kortet. Tyvärr fungerade det inte nu heller och jag antar att moderkortet har gett upp helt. Känns skumt att det skulle vara nätaggregatet det är fel på då datorn fungerade bra ett tag i början. Vet inte om jag kan göra så mycket mer för att testa vad som kan vara fel?

Det som skrämmer mig just nu är, kan ett kortslutet moderkort döda min processor? Skulle bli så sjukt nedslagen om det visar sig att jag pajat den med.

Skrivet av Wiper3k:

Hade inte min fru jobbat ikväll och jag ska jobba imorgon så hade jag kunnat komma in och se om jag kunde hjälpa dig lite. Bor ju bara 1 mil ifrån Norrköping. Har eventuellt tid efter helgen om du inte har fått den att funka då och vill ha hjälp\\ Mvh Mattias

Otroligt snällt erbjudande, ska fundera på det.

Skrivet av ABEIDO:

gött att se att folk kan hjälpa till och speciellt när man ser i varje it-forum att det "så enkelt" att bygga själv. Ibland e det inte det och hoppas du får rätt på problemet. Vid snabb avstängning borde problemet ligga på kortslutning(felplacerade distanser/cpu/nättagg kopplingar samt trasiga delar).

Jo, alla har varit riktigt hjälpsamma!

Skrivet av kerbo:

Sådana här trådar är trista om det inte reder sig utan att man får handla nya prylar, lite märkligt ändå att ingen av oss frågade från början om distanserna. Jag har följt tråden från början men tanken slog mig inte trots att jag brukar ställa frågan. Många andra brukar ju vara snabba med det också. Vi får hoppas det fungerar i alla fall, var ju någon tjej för någon vecka sen som fick igång sin burk trots att distanser saknats.

Väldigt klantigt av mig absolut, väldigt taskig märkning i chassit dock tycker jag. Men absolut tycker att hjärnan skulle reagera på att jag satte ned elva distanser och bara nio skruvar.

Skrivet av M89:

Dock beror det på vilket moderkort vi pratar om, har haft detta innan (MSI GD-65 P55) och då fick man inte någon bild på skärmen när stickorna satt fel.

Mycket möjligt att det var det som spökade i början innan moderkortet bestämde sig för att dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Dock beror det på vilket moderkort vi pratar om, har haft detta innan (MSI GD-65 P55) och då fick man inte någon bild på skärmen när stickorna satt fel.

Där ser man, jag har bara sett det när stickor saknas (eller ej intryckta ordentligt), men man lär så länge man lever. Ska iofs säga att jag inte använder eller rekommenderar MSI till någon då jag aldrig gillade det när jag provade ett för 6-7 år sen. Jag vet att de håller bra standard nuförtiden men det sitter liksom i ryggraden.

Permalänk

Tråkigt att det fortfarande inte fungerar. Jag skulle tippa på att något hände med moderkortet men som alltid med datorer kan det va en väldig massa fel. Det låter inte som att du kommer kunna få någon mer hjälp från forumet om du inte har direkta frågor. Allt som kommer nu är gissningar vilket kanske förvärrar situationen. Hade jag varit du så hade jag bett om hjälp av någon fysisk person som är kung på att bygga datorer.

Hoppas det ordnar sig

Permalänk

För att ge bild överhuvudtaget behöver datorn ha Processor, Minnen samt en grafikkrets(Inbyggd grafik/grafikkort) i någon form monterat och inkopplat. Streckkoden och alla andra klisterlappar etc. på moderkortet föreslår jag att du lämnar på plats då borttagandet av dessa kan förstöra eventuell garanti på kortet.

Själv förstår jag inte riktigt hur du menade med att du måste slå på/av nätagget mellan varje försök till start av datorn, det låter ju inte speciellt bra men bör definitivt vara nätaggsrelaterat.

Vill du utesluta om nätaggregatet är felet kan du testa starta det utan att ha det kopplat till datorn genom att kortsluta (med t.ex. en kabel av något slag) PS_ON mot en COM(jord) anslutning.

Om du testat datorn utanför chassit på en icke-ledande yta med endast mobo/cpu/ram/grafikkort och nätagg inkopplat och datorn ej startar trots cmos-reset så kan man väl utgå från att någonting inte står helt rätt till såvida inte någon kabel sitter fel.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxxer22:

Tråkigt att det fortfarande inte fungerar. Jag skulle tippa på att något hände med moderkortet men som alltid med datorer kan det va en väldig massa fel. Det låter inte som att du kommer kunna få någon mer hjälp från forumet om du inte har direkta frågor. Allt som kommer nu är gissningar vilket kanske förvärrar situationen. Hade jag varit du så hade jag bett om hjälp av någon fysisk person som är kung på att bygga datorer.

Hoppas det ordnar sig

Jo hoppas det med här, men känns som att det är helt säkert att moderkortet har pajat. Allt tyder ju på det iallafall. Det som skulle vara bra att veta nu är utifall andra komponenter kan gå sönder om moderkortet har kortslutits, t.ex. ram, processor och grafikkort. Men som du säger så är väl detta svårt att veta och antagligen inget som är hugget i sten.

Skrivet av Fragdeath:

För att ge bild överhuvudtaget behöver datorn ha Processor, Minnen samt en grafikkrets(Inbyggd grafik/grafikkort) i någon form monterat och inkopplat. Streckkoden och alla andra klisterlappar etc. på moderkortet föreslår jag att du lämnar på plats då borttagandet av dessa kan förstöra eventuell garanti på kortet.

Själv förstår jag inte riktigt hur du menade med att du måste slå på/av nätagget mellan varje försök till start av datorn, det låter ju inte speciellt bra men bör definitivt vara nätaggsrelaterat.

Vill du utesluta om nätaggregatet är felet kan du testa starta det utan att ha det kopplat till datorn genom att kortsluta (med t.ex. en kabel av något slag) PS_ON mot en COM(jord) anslutning.

http://www.smps.us/atx-connector-20-24pin.jpeg

Om du testat datorn utanför chassit på en icke-ledande yta med endast mobo/cpu/ram/grafikkort och nätagg inkopplat och datorn ej startar trots cmos-reset så kan man väl utgå från att någonting inte står helt rätt till såvida inte någon kabel sitter fel.

Tror inte att det är något fel på nätagget, sålänge det inte är möjligt att förstöra det genom att kortsluta moderkortet? Kanske inte heller så lätt att veta.

Permalänk
Medlem

Svårt o veta om något hänt processorn när datorn inte vill vara påslagen överhuvudtaget. Förhoppningsvis är det bara moderkortet och att det blev trasigt oberoende av distanserna. Om du reklamerar det och får ett nytt så kan du testa lite till.

Det har gått tre dagar sen någon postade i denna tråd. Har det hänt något nytt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Idonoh:

...
Hah Wtf?! Den satt en klisterlapp bak på moderkortet, denna måste/borde jag väl kunna ta bort utan problem. En lapp med streckkod och allmän info. Helvete, den lämnar ju lite klister bak på moderkortets pcb, den känns ju väldigt dåligt och dumt! Vem sätter en sådan lapp där?

Den klisterlappen innehåller troligen serienummer/uppgifter om moderkortet som krävs vid garantiärende. Borttagen lapp - ingen garanti. Hur kan du störa dig på en klisterlapp?

Och samma sak gäller för grafikkort, minnen och alla andra datordelar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera tråden med att jag hade tur, moderkortet hade gått sönder men allt annat klarade sig. Jag köpte senare ett nytt moderkort och byggde ihop allt igen, datorn fungerar idag prima! Kan lova att jag hade sjuk ångest sekunderna innan jag provstartade allt igen.

Jag hade lagt bygget på is någon månad för att jag tappade lusten totalt efter att jag lyckats förstöra moderkortet.

Permalänk
Avstängd

Hända samma sak för mig första gången hade glömt sätta distanserna då haha