Permalänk
Medlem

Ansluta till VPN från virtuell dator?

Värd-OS: Windows 7 64-bit
Virtuell Dator: Windows XP (Körs i Microsoft Virtual PC)

Jag kan inte få Windows XP att ansluta till ett VPN. Det funkar fint från mitt värd-OS, men inte från Windows XP. Nätverket i den virtuella datorn är inställt som NAT.

När jag ansluter står det:
"Användarnamn och lösenord autentiseras"

Därefter kommer ett felmeddelande upp:

"Fel: 619 - Det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn, så den port som användes för den här anslutningen stängdes."

Nån som vet hur man ska göra för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig använt mig av MS Virtual PC utan enbart VMware, men du borde kunna ställa in bryggad anslutning. Om du har mer IP adresser över då dvs.(VM's nic agerar precis som ett fristående kopplat mot samma nät som hosten.)

Kontrollera inställningarna för brandväggar, osv, så att dom släpper igenom PPTP.

Har själv haft problem med VPN på Win XP, den kopplade ner efter ca ~5 min. Löstes med en uppdatering via Windows Update. Var iofs längesedan så kör du någon slipstreamad version med nya uppdateringar så borde inte detta vara problemet.

Permalänk

Har faktiskt suttit idag och kört openvpn mot anonine.com i Ubuntu som kördes i Winxp genom VMware, funkade utmärkt förutom att man var tvungen att sätta DNS manuellt.
Så jag tror inte att det är själv virtualiseringen som är problemet utan det är nog något strul med NAT som Aason här ovan förslår.