Nvidia SLI till moderkort för Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Nvidia SLI till moderkort för Sandy Bridge

Nvidia bekräftar tidigare uppgifter om att samtliga moderkort med styrkretsen P67 för de kommande processorerna i familjen Sandy Bridge utrustas med stöd för SLI.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Permalänk
Medlem

Trodde att detta var en självklarhet.

Permalänk
Medlem

Redigt nice:) önskar julen kunde vara över snabbt så man kan inhandla sig lite godis!

Visa signatur

_________________
Spelburk -sb-2600k | H70 | Asus p8p67 pro | 1600mhz cl 8 a-data | Gtx470 | Corsair hx850 | 500wd black / 2 tb ecogreen / 2 tb Elemental | R3 - HTPC - sb-2100t | MSI P67A-C45 | Corsair 1600mhz | HD4890 | 320gb | Antec 1200 | fractal integra 400w.
LG 46"LD550N | logitech z5500

Permalänk

Ingen överraskning direkt.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntaxVI:

Trodde att detta var en självklarhet.

Det trodde jag också

Nu får man bara hoppas att AMD gör samma sak med AM3+. Det ser dock inte särskilt ljust ut där :/

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Avstängd

Fan vad NVIDIA är löjliga då de inte ger stöd åt AMD...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Med andra ord kan inte den kraftigaste spelburken byggas med nvidia.
Detta då du max kan ha 3 st gtx 580.
AMD erbjuder de kraftigaste grafikkorten med 5970 som fortfarande ger bäst prestanda samt kommande 6990 som högst troligen skalar bättre än 80+% som hd 5970 skalar med.

Detta är för visso inte ett problem för mig och förmodligen inte för många andra heller. Själv gillar jag dock och påpekar svagheter för både nvidia fanboys och ati fanboys men nvidia fanboys är roligare för de stör sig mycket mer så fort någon påvisar en brist hos nvidia.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Fan vad NVIDIA är löjliga då de inte ger stöd åt AMD...

P67 kretsen kommer fortfarande ha Crossfire stöd. Och sen som nämdes kräver 3xSLI, NF200 styrkretsen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Fan vad NVIDIA är löjliga då de inte ger stöd åt AMD...

Det är snarare AMD som är snåla och egensinniga.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är snarare AMD som är snåla och egensinniga.

Säger en nvidia fanboy utan referenser och utan att tänka en gnutta objektivt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Fan vad NVIDIA är löjliga då de inte ger stöd åt AMD...

Tror han menar att det inte finns SLI stöd på AM3/AM3+ moderkort.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristers bensin:

Tror han menar att det inte finns SLI stöd på AM3/AM3+ moderkort.

Finns ju vad jag vet iaf ett kort med AM3 som har SLI stöd.

sen så skulle det bli mkt bättre på den marknaden om AMD valde att köpa den licensen av nVIDIA, detta har ju INTEL gjort och det gillas ju, kan vara mycket därför många sitter med INTEL ist för AMD, med dom flesta nya brädorna för INTEL så har man oftast både SLI och CF stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Med andra ord kan inte den kraftigaste spelburken byggas med nvidia.
Detta då du max kan ha 3 st gtx 580.
AMD erbjuder de kraftigaste grafikkorten med 5970 som fortfarande ger bäst prestanda samt kommande 6990 som högst troligen skalar bättre än 80+% som hd 5970 skalar med.

Eh, skalar två 5970 i närheten av 80%? (Tycker man läser om folk som knappt haft nån nytta av sitt extra 5970?)

Jag är ingen nVidia fanboy, men är iallfall milt skeptisk till dina påståenden. Två 6990 går ju inte att sia om än, men jag skulle vilja se siffror på att två 5970 dominerar över tre GTX580 innan jag tror på det du skriver.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Fan vad NVIDIA är löjliga då de inte ger stöd åt AMD...

Nvidia vill ha licensavgifter för SLI, AMD vill inte betala.

Med tanke på hur liten grupp användare det är som använder SLI så är det ingen större förlust för AMD.

CrossfireX är f.ö. licensavgiftsfritt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eh, skalar två 5970 i närheten av 80%? (Tycker man läser om folk som knappt haft nån nytta av sitt extra 5970?)

Jag är ingen nVidia fanboy, men är iallfall milt skeptisk till dina påståenden. Två 6990 går ju inte att sia om än, men jag skulle vilja se siffror på att två 5970 dominerar över tre GTX580 innan jag tror på det du skriver.

Även jag lever i den världen där dubbla 5970 inte är en optimal lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nvidia vill ha licensavgifter för SLI, AMD vill inte betala.

Med tanke på hur liten grupp användare det är som använder SLI så är det ingen större förlust för AMD.

CrossfireX är f.ö. licensavgiftsfritt.

Är det verkligen en sådan liten grupp som använder sig av SLI?
i och för sig så har jag själv rätt nyligen testat på att köra SLI men GTX 460 har väll gett rätt bra valuta för pengarna i SLI.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Nvidia vill ha licensavgifter för SLI, AMD vill inte betala.

Med tanke på hur liten grupp användare det är som använder SLI så är det ingen större förlust för AMD.

CrossfireX är f.ö. licensavgiftsfritt.

Jag skulle nog se det som en av dom större förlusterna för dom, då GTX460,70 och 80 ganska så vanligtvis hittas i SLI riggar. hur många på Swec sitter inte med något av det i SLI`? är nog bara det att AMD inte vill betala avgiften för att få använda det!

Jag kör med INTEL just nu för att jag har möjligheten till att välja mellan SLI och CF på mitt moderkort. har haft det på alla P55 brädor jag har kört och kommer aldrig köpa ett kort som inte ger mig den möjlighete..

Kör jag AMD och inte är nöjd med CF och vill prova SLI måste jag först köpa nytt moderkort och det finns inte så värst många att välja mellan då heller vilket är väldigt synd.

Permalänk
Skrivet av vitamin:

Även jag lever i den världen där dubbla 5970 inte är en optimal lösning

CF hade usel skalning ända fram till 6-serien. 5970 CF är bortkastade pengar då du får ut typ hälften av det ena kortet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eh, skalar två 5970 i närheten av 80%? (Tycker man läser om folk som knappt haft nån nytta av sitt extra 5970?)

Jag är ingen nVidia fanboy, men är iallfall milt skeptisk till dina påståenden. Två 6990 går ju inte att sia om än, men jag skulle vilja se siffror på att två 5970 dominerar över tre GTX580 innan jag tror på det du skriver.

Tror han menade att HD6-serien skalar mer än 80%.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är snarare AMD som är snåla och egensinniga.

Hur går det ihop med att crossfire är gratis att implementera stöd för?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är det verkligen en sådan liten grupp som använder sig av SLI?
i och för sig så har jag själv rätt nyligen testat på att köra SLI men GTX 460 har väll gett rätt bra valuta för pengarna i SLI.

Av alla datorer som säljs är det nog inte ens 1% som använder sig av SLI/CrossfireX.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Slutsatsen är då att p67 stödjer både SLi och CF, inget oväntat direkt.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Det är snarare AMD som är snåla och egensinniga.

Eller så är det tvärt om. Du har inte reflekterat över varför nästan alla moderkort har stöd för crossfire men rätt få har stöd för SLI? Tänka sig att nVidia som är kända för att köra sitt eget race med egna stängda standarder vill ha massa licenspengar för att folk ska få använda SLI. Därför skiter helt enkelt många moderkortstillverkare att implementera tekniken på moderkort för att spara pengar. Sen blev väl Nvidia lite sura när de inte fick tillverkan egna, dåliga styrkretsar.

Nvidia är experter på att bygga stängda standarder som bara fungerar med egen hårdvara. AMD brukar göra tvärt om. Nvidias teknik för 3D fungerar enbart på Nvidias egna kort. AMD bygger en öppen standard. Nvidia köpte PhysX och låste den till egna kort. AMD utvecklar en öppen standard. Nvidia har CUDA som bara fungerar med sina egna kort. Vem är det som är egensinnig egentligen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Eller så är det tvärt om. Du har inte reflekterat över varför nästan alla moderkort har stöd för crossfire men rätt få har stöd för SLI? Tänka sig att nVidia som är kända för att köra sitt eget race med egna stängda standarder vill ha massa licenspengar för att folk ska få använda SLI. Därför skiter helt enkelt många moderkortstillverkare att implementera tekniken på moderkort för att spara pengar. Sen blev väl Nvidia lite sura när de inte fick tillverkan egna, dåliga styrkretsar.

Nvidia är experter på att bygga stängda standarder som bara fungerar med egen hårdvara. AMD brukar göra tvärt om. Nvidias teknik för 3D fungerar enbart på Nvidias egna kort. AMD bygger en öppen standard. Nvidia köpte PhysX och låste den till egna kort. AMD utvecklar en öppen standard. Nvidia har CUDA som bara fungerar med sina egna kort. Vem är det som är egensinnig egentligen?

Bra skrivet har själv 2 gtx 460 skulle aldrig köpt det om jag visste att nvidia försökte dominera marknaden genom att hålla tillbaka marknaden genom att inte tillgängliggöra teknologin dom sitter inne med men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Hur går det ihop med att crossfire är gratis att implementera stöd för?

Det jag menar är att AMD är snålare än t.ex Intel som faktiskt betalar licens avgiften.

Skrivet av Zotamedu:

Eller så är det tvärt om. Du har inte reflekterat över varför nästan alla moderkort har stöd för crossfire men rätt få har stöd för SLI? Tänka sig att nVidia som är kända för att köra sitt eget race med egna stängda standarder vill ha massa licenspengar för att folk ska få använda SLI. Därför skiter helt enkelt många moderkortstillverkare att implementera tekniken på moderkort för att spara pengar. Sen blev väl Nvidia lite sura när de inte fick tillverkan egna, dåliga styrkretsar.

Nu var det inte riktigt det vi prata om men iaf det är rätt att ta ut avgifter för sin teknik som används i andras produkter.
Sen så var det Intel som stängde ute nVIDIA ifrån kretstillverkningen (moderkort) vilket kanske fixas i den pågående stämningen mot Intel.

Skrivet av Zotamedu:

Nvidia är experter på att bygga stängda standarder som bara fungerar med egen hårdvara. AMD brukar göra tvärt om. Nvidias teknik för 3D fungerar enbart på Nvidias egna kort. AMD bygger en öppen standard. Nvidia köpte PhysX och låste den till egna kort. AMD utvecklar en öppen standard. Nvidia har CUDA som bara fungerar med sina egna kort. Vem är det som är egensinnig egentligen?

Funkar FireStream för alla kort?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Eller så är det tvärt om. Du har inte reflekterat över varför nästan alla moderkort har stöd för crossfire men rätt få har stöd för SLI? Tänka sig att nVidia som är kända för att köra sitt eget race med egna stängda standarder vill ha massa licenspengar för att folk ska få använda SLI. Därför skiter helt enkelt många moderkortstillverkare att implementera tekniken på moderkort för att spara pengar. Sen blev väl Nvidia lite sura när de inte fick tillverkan egna, dåliga styrkretsar.

Det som är värst är att det inte behövs någon speciellt för att få SLI att fungera egentligen. Det är inte så att moderkortstillverkarna måste lägga in nån patenterad teknik för att få det att funka, allt finns redan där och det är inget som hindrar SLI från att fungera, förutom Nvidia som aktivt spärrar det om de inte betalat licensavgiften. Det är därför det räcker med en hackad drivrutin för att få det att fungera.

Det vore som om säg BMW skulle lägga in ett chip i alla sina bilar som begränsar hastigheten till 30km/h på svenska vägar om inte vägverket betalar en licensavgift till BMW (billiknelser ftw! ). Eller om din nya spis inte värmer med full effekt för att elbolaget du köper el ifrån inte betalar licensavgifter till spistillverkaren.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Eller så är det tvärt om. Du har inte reflekterat över varför nästan alla moderkort har stöd för crossfire men rätt få har stöd för SLI? Tänka sig att nVidia som är kända för att köra sitt eget race med egna stängda standarder vill ha massa licenspengar för att folk ska få använda SLI. Därför skiter helt enkelt många moderkortstillverkare att implementera tekniken på moderkort för att spara pengar. Sen blev väl Nvidia lite sura när de inte fick tillverkan egna, dåliga styrkretsar.

Nvidia är experter på att bygga stängda standarder som bara fungerar med egen hårdvara. AMD brukar göra tvärt om. Nvidias teknik för 3D fungerar enbart på Nvidias egna kort. AMD bygger en öppen standard. Nvidia köpte PhysX och låste den till egna kort. AMD utvecklar en öppen standard. Nvidia har CUDA som bara fungerar med sina egna kort. Vem är det som är egensinnig egentligen?

+100 forum credits.

Själv gillar jag Nvidias grafikkort, men inte deras "mygel".
Är väldigt glad över att Intel har stöd för SLI i sina kretsar. Som andra sagt i tråden, Nvidia skulle tjäna på att ge fan i att vara så satans giriga, och låta SLI vara gratis.
Skulle sitta fint med ett AM3+ mobo med stöd för både cs och sli.

--edit--

Hm, nu när jag läst lite, verkar det som om Intel har något fult för sig. Nvidia har inga större problem med att låta AMD använda SLI i sina kretsar. Problemet är att Intel hotar om att ta bort SLI stödet helt i sina kretsar om så görs.
Ska luska runt lite till, måste hitta en källa som inte är så jävla "skvallerkärring"... lol

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grynnan:

Hm, nu när jag läst lite, verkar det som om Intel har något fult för sig. Nvidia har inga större problem med att låta AMD använda SLI i sina kretsar. Problemet är att Intel hotar om att ta bort SLI stödet helt i sina kretsar om så görs.
Ska luska runt lite till, måste hitta en källa som inte är så jävla "skvallerkärring"... lol

SLI har väl aldrig fungerat med AMDs kretsar (chipset)? Det går att köra SLI med AMD-processorer men bara om moderkortet har Nvidia-chipset (och då fungerar inte Crossfire).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Tror han menade att HD6-serien skalar mer än 80%.

Hmm, nuvarande 6xxx korten må skala fint, men jag tvivlar starkt på att samma gäller dubbelmackan 6990. Visst, den kanske blir effektivare på crossfire än 5970, men hur långt det räcker står skrivet i stjärnorna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.