Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunkstone:

Om du har sorterat filmerna i en enda stor mapp med en mapp till varje film så är det väldigt lätt. Ladda ner ett program som heter Media center master, Sedan väljer du sökvägen till där du har dina filmer, programmet kommer automatiskt att hitta alla dina filmer i mappen. Sedan skannar du in alla filmerna så att de får varsin nfo fil samt covers och fanarts om man så vill. Sedan finns även en inställning så att du ändrar namnen på alla dina filmmappar så att det ser ut ungefär såhär "Contraband (2012) [1080p] [R] [voted 6.9] [Action-Adventure]" Det blir då betydligt mycket lättare för xbmc att hitta filmerna då du kan bocka i att det ska matcha mappens namn då du väljer scraper. Jag hade även valt Universal scraper istället för themoviedb.

Tack för ditt svar!

Dessvärre så får jag det inte att fungera. Döper ju inte om samtliga mappar korrekt, verkar som man måste packa om filerna själv (?) eller nåt sånt.
Har försökt kolla guider o.s.v. men det fungerar inte..
Någon idé?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sedman:

Tack för ditt svar!

Dessvärre så får jag det inte att fungera. Döper ju inte om samtliga mappar korrekt, verkar som man måste packa om filerna själv (?) eller nåt sånt.
Har försökt kolla guider o.s.v. men det fungerar inte..
Någon idé?

Har du kört att den ska söka efter nfo filer till varje film då? Du får förmodligen sitta med och bekräfta i princip varje film vilken det är, det fick iallafall jag göra.
Tyvärr är jag inte så insatt själv, men jag satt och krånglade mellan 3 olika program tills jag fick detta att funka bäst. Du kanske föredrar de andra, ett hette Ember media manager har jag för mig.

Permalänk
Skrivet av trozen:

Har fått likadant, har då varit filmer med "cd1" och "cd2".

Ifall det är likadant i ditt fall, döp om filerna till "Filmens namn (år)-cd1" och "Filmens namn (år)-cd2"

Uppdatera därefter biblioteket och gå sen in på inställningar ->bild -> Städa bibliotek.

Hoppas det löser sig!

Lösningen/problemet för min del var att jag hade dels statisk sökväg \\server\share men även hade mappat upp nätverksdiskar i Win8 som hade samma namn som mina "sources" i XBMC. Jag tog bort mina nätverksdiskar och tog en "clean library" och nu är det inga dubletter kvar. Det kanske räcker att döpa om resp. nätverksdisk, men inget jag provat då jag ändå bara använder XBMC.

Permalänk
Medlem

Är ny till XBMC och precis installerat nyaste versionen. Efter lite fix har jag fått XBMC att scrapea in alla filmer, men det blir strul med serier. Har ca 10-11 serier och den scrapear bara 3 st. Tycker det verkar helt slumpmässigt då namngivningen och katalogstrukturen är osystematisk över lag och att den tar just serierna den tar, är obegripligt. Det ser ut som att den försöker söka igenom, men inget dyker upp. Kan det vara nåt fel i nån fil som gör att hela sökningen ballar ur?

Bonusfråga: Scannar den automatiskt efter nytt content?
Bonusfråga 2: Vilket är bästa XBMC-skinnet?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Skrivet av Goldfish:

Är ny till XBMC och precis installerat nyaste versionen. Efter lite fix har jag fått XBMC att scrapea in alla filmer, men det blir strul med serier. Har ca 10-11 serier och den scrapear bara 3 st. Tycker det verkar helt slumpmässigt då namngivningen och katalogstrukturen är osystematisk över lag och att den tar just serierna den tar, är obegripligt. Det ser ut som att den försöker söka igenom, men inget dyker upp. Kan det vara nåt fel i nån fil som gör att hela sökningen ballar ur?

Bonusfråga: Scannar den automatiskt efter nytt content?
Bonusfråga 2: Vilket är bästa XBMC-skinnet?

Kan bero till stor del på hur namngivningen ser ut på ditt matrial och på den "scraper" du använder. Exempelvis har jag haft vissa problem med att något heter YYYY 2012 så finns det bara YYYY hos min scraper. Har du testat att manuellt uppdatera? För då får du rätt snabbt svar på om det är exempelvis namnet som strular.

Angående skin är det lite personligt förvissa men jag föredrar Aeon Flux som följer med, sedan minimera antalet val i startmenyn, och köra 'episode view' för mediafilerna

Permalänk
Medlem

Jag har nu förtiden en lite mer kompetent htpc, min förra var ganska klen och hackade lite i menyer och sånt. Finns det lite roliga scripts/tillägg man kan slänga in nu när man har lite kraft? Har bytt skin till Aeon Nox och det flyter på jättebra.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfish:

Bonusfråga 2: Vilket är bästa XBMC-skinnet?

Transparency!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jag föredrar Aeon Nox

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfish:

Är ny till XBMC och precis installerat nyaste versionen. Efter lite fix har jag fått XBMC att scrapea in alla filmer, men det blir strul med serier. Har ca 10-11 serier och den scrapear bara 3 st. Tycker det verkar helt slumpmässigt då namngivningen och katalogstrukturen är osystematisk över lag och att den tar just serierna den tar, är obegripligt. Det ser ut som att den försöker söka igenom, men inget dyker upp. Kan det vara nåt fel i nån fil som gör att hela sökningen ballar ur?

Bonusfråga: Scannar den automatiskt efter nytt content?
Bonusfråga 2: Vilket är bästa XBMC-skinnet?

Här finns lite grunder för att få TV-serier att funka. Jag hade själv liknande problem men sen döpte jag om mappar osv. enl. wikin och då funkade det bättre
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Video_library/Naming_fil...

Permalänk
Medlem

Någon som har någon erfarenhet av att få in emulatorer i XBMC. Jag har försökt lite flyktigt men hade behövt en guide att följa. Någon som har hittat någon sån eller kan förklara lite hur man gör?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Någon som har någon erfarenhet av att få in emulatorer i XBMC. Jag har försökt lite flyktigt men hade behövt en guide att följa. Någon som har hittat någon sån eller kan förklara lite hur man gör?

Jag rekommenderar dig att kolla in den här tråden där de diskuterar utvecklingen av en branch som använder sig av libretro direkt i XBMC om du har tid över (den har kommit ganska ganska långt hittils!):

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146711

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Jag rekommenderar dig att kolla in den här tråden där de diskuterar utvecklingen av en branch som använder sig av libretro direkt i XBMC om du har tid över (den har kommit ganska ganska långt hittils!):

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146711

Fy fasen, det där såg jäkligt intressant ut. Kanske inte just nu dock, verkar vara i en ganska tidig utvecklingsfas. Får sätta mig och läsa efter jobbet och se om det är något för mig i dagsläget. Har precis fått till XBMC precis som jag vill ha det, hade vart lite surt att behöva installera om igen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Har en lite fråga och det är att när man kollar på en film så kan det helt plötsligt börja hacka (typ som slowmotion spolning) och ljudet försvinner va kan det bero på? har mac mini mid 2011 8gb i ram och tror det är intel hd 3000 grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kan upplysa om att den nya drivrutinen till HD4000 och Aeon Nox inte alls är kompatibla med varandra. Inge bra alls, buggat ur totalt.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk

Vad hände med 1channel funkade imorse nu ikväll så fanns det inte något i programmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Har en lite fråga och det är att när man kollar på en film så kan det helt plötsligt börja hacka (typ som slowmotion spolning) och ljudet försvinner va kan det bero på? har mac mini mid 2011 8gb i ram och tror det är intel hd 3000 grafikkort.

Samma problem här, fast slowmotion kan uppstå redan vid start av film samt 24Hz i bildfrekvens???
Ibland är det inget ljud alls men filmen rullar på Kör med laptopen till min Denon hemmabiostärkare och sen vidare till plasman.

Har googlat och provat diverse on/off inställningar på videosync, ljudsync, autosync bla bla bla men ändå så är det lite av ett lotteri om det ska funka eller inte
Synd är det för det är ett jäkligt snyggt gränssnitt i xbmc och det lirar galant med min trådlösa xbox gamepad för windows.
Men jag orkar inte hålla på och felsöka i tid och evighet för att det ska rulla på någorlunda.
Slutar alltid med att jag startar vlc eller classic mediaplayer likförbannat för att kunna se filmen.
Känns som att det inte är riktigt annvändarvänligt än det här systemet för oss "vanliga"

Edit: Hittade den här guiden hur man kan problemsöka från grunden om man har problem http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146911
Det löste ljudproblemet för mig
Nu har jag kvar att lösa hur jag får mjukare uppspelning när filmerna visas i 24Hz.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med codecs/uppspelning i Frodo. (Nvidia kort). I princip bara installerat XBMC och kört igång.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Har lite problem med mitt XBMC.
Köpte mig en NUC och drog in Win7 + XBMC.

Allt fungerar klockrent utom när jag installerar extra program i XBMC, svtplay fungerar inte utan den gnäller på att plugin inte fungerar. Dock fungerade tv3play utan krångel.

Nån som vet om det är något mer som måste fixas för att detta ska fungera?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Går det fixa så subtitles blir ok när man spelar upp 3d? Tänkte på srt subs...

Permalänk
Medlem

Har hittat detta efter lite sökande:

Citat:

Tråkigt att XBMC slutat fungera pga av SVT stoppar alla andra former av gränssnitt som inte är baserade på svtplay.se. Hela familjen använde XBMC för att titt på SVT Play....

Så man kan nog glömma SVTs playtjänst i XBMC.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Någon som har någon erfarenhet av att få in emulatorer i XBMC. Jag har försökt lite flyktigt men hade behövt en guide att följa. Någon som har hittat någon sån eller kan förklara lite hur man gör?

Vad jag läste av skaparna bakom game collection browser så jobbar dom på att få in emulatorerna i xbmc till nästa version. Om det fungerar bra så är det ju mycket smidigare än att xbmc ska minimeras och starta en extern emulator varje gång man väljer att spela ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirEK:

Hej!
Jag har ett problem med syncning av ljudet.
Många av mina filmer är i 24hz och då har jag lagt in en liten fördröjning på ljudet så funkar det klockrent, men när jag sätter på en film som är i 50hz då synkar inte ljudet utan jag får ta bort fördröjningen, finns det något sätt att lösa detta? Ville inte behöva ändra detta varja gång jag slår på en film i 50hz, det smidiga med xbmc är ju att det bara ska rulla på...

Tacksam för svar!

Någon mer som stött på detta problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Har hittat detta efter lite sökande:
Så man kan nog glömma SVTs playtjänst i XBMC.

Huh? Jag trodde först att det här var ett väldigt gammalt inlägg, men nej utan bara helt fel slutsatser. "SVT Play" tillägget har alltid fungerat för mig utan problem. Det var väl problem när SVT ändrade strömmningsteknologin på sajten, men det var ett tag sedan. Det enda problemet senast med tillägget har varit att utvecklarna var ganska sega med att fixa fungerande HD strömmning av live kanalerna, men det fungerar nu.
Sedan finns också tillägget XOT-Uzg för SVT Play (vilka aldrig hade problem med live HD strömmning). De har också de andra svenska playkanalerna.
http://www.rieter.net/pages/XOT:Uzg

Om det är något fel så är det i din ände. Istället för att påstå något helt fel så posta en debug log på tilläggets tråd: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=67110

OBS! Sätt inställningarna för bandbredd till "manuellt 2500", annars blir live strömmningen bara SD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Har hittat detta efter lite sökande:

Så man kan nog glömma SVTs playtjänst i XBMC.

SVTPlay fungerar direkt i XBMC om man uppdaterar XBMC till senaste version, v 12 "Frodo".

Permalänk
Avstängd

Har en htpc med Windows 7 Home som jag kör xbmc på.
Maskinenhar ett gäng utdelade mappar som jag accessar från en annan dator, problemet är att när jag startar xbmc så går det inte längre att nå mona utdeladewindows mappar.

Går det att ordna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har en htpc med Windows 7 Home som jag kör xbmc på.
Maskinenhar ett gäng utdelade mappar som jag accessar från en annan dator, problemet är att när jag startar xbmc så går det inte längre att nå mona utdeladewindows mappar.

Går det att ordna?

Ett problem kan vara att du har satt fel på "security" fliken på din delade mapp.
Antar att det inte spelar så stor roll om alla kan ändra i mappen eller inte. Men då kan du sätta att "Everyone" har read/change (läs/ändra på svenska om jag inte missminner mig) rättigheter.
Se även till att sätta detta under Sharing>Advanced Sharing. Att everyone har read/change.

Hoppas det löser ditt problem

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Hur får man tag i detta? Installerade nyligen "Xbian" på min Raspberry Pi så är väldigt rostig när det gäller det här. Efter att jag lade till det där "http://fusion.xbmchub.com/" i "File manager" och testade ladda ner några "repository" (som för övrigt inte ens fungerar) så har jag inte kunnat ladda ner några andra skins. Någon idé?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Går det fixa så subtitles blir ok när man spelar upp 3d? Tänkte på srt subs...

Jag använder mig utav SRT2ASS att konvertera srt till så att den fungerar till 3d filmer. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirEK:

Hej!
Jag har ett problem med syncning av ljudet.
Många av mina filmer är i 24hz och då har jag lagt in en liten fördröjning på ljudet så funkar det klockrent, men när jag sätter på en film som är i 50hz då synkar inte ljudet utan jag får ta bort fördröjningen, finns det något sätt att lösa detta? Ville inte behöva ändra detta varja gång jag slår på en film i 50hz, det smidiga med xbmc är ju att det bara ska rulla på...

Tacksam för svar!

Skrivet av SirEK:

Någon mer som stött på detta problem?

Även för mig är ljudet i filmer som körs i 24hz lite osynkat, stör mig verkligen på det. Hur har du lagt till din fördröjning och hur mycket?

Jag kan ställa in A/V sync på min förstärkare men jag lyckas riktigt inte få till det perfekt. Någonstans runt +180-220 ms verkar vara nära i alla fall.

Ställer samma fråga som dig: Finns det något riktigt sätt att lösa problemet så man slipper hålla på och justera detta? Någon inställning i XBMC? Någon inställning i CCC (kör AMD med inbyggd grafik)? Tips?

Permalänk
Medlem

XBMC Addon för swefilmer

Hepp,
Jag har nyligen gjort ett addon för XBMC till swefilmer men är osäker på om det är något jag kan dela med mig av...
Någon som har koll på vad lagen säger?
Vad jag vet så är det tydligen en gråzon i svensk lag när det gäller streaming av skyddat material.

OT: Jag orkar inte gå igenom 30-tal sidor om frågan är ställd tidigare