Hur länge har era corsair nätagg rullat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Den nya CX-serien är i mina ögon ett fiaskobygge där inte ens diodbryggan har kylfläns, utan sitter löst som på Ace (och andra liknande "kvalitets"-märken). Det gör att agget i princip är ett 300W agg. Primärkondensatorn är också på rekordlåga 180uF, i nivå med vanliga 250W agg från andra tillverkare.

Har inte länken just nu, men sök så hittar du den enda riktiga genomgången av hur CX-serien är byggd, vad jag vet. Jag har inte sett några riktiga tester eftersom Corsair vägrat skicka ut testexemplar. Man kan ju undra varför?

Själv har jag två HX520 som gått 24/7 sedan modellen släpptes, så minst 3 år iaf. Samt ett VX450, också 24/7. Inga problem med något. Har också ett HX620 och VX550, men som används för lite för att ge något omdöme, men byggkvaliteten är iaf oklanderlig på dessa modeller.:)

edit: hittade länken: Corsair CX430 Preview- Forth page

Jag är ledsen, men jag får nog säga OCH?! Fungerar utmärkt för ändamålet!

Använder Enermax (revolution 85+ 1050w), Be-Quiet (P8 1200w) & XFX (Black Edition 850w) sitter i mina "riktiga" burkar. Med det vill jag ha sagt att jag inte är den som inte köper kvalité. Men känns onödigt att slå till på ett högpresterande nätaggregat för ett system som kanske används fem timmar i veckan och som drar dryga 150w.

Faktum är att vilket skitagg ifrån ACE eller någon annat erkänt dåligt märke hade klarat av uppgiften galant!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hirsch:

Jag är ledsen, men jag får nog säga OCH?! Fungerar utmärkt för ändamålet!

Puss på dig också.

Skönt att konsumenter försvarar att ett märke som tidigare stod för garanterad kvalitet, släpper ren budgetdynga. "Det blir bara bättre och bättre, dag för dag..."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Puss på dig också.

Skönt att konsumenter försvarar att ett märke som tidigare stod för garanterad kvalitet, släpper ren budgetdynga. "Det blir bara bättre och bättre, dag för dag..."

Kvalité är ju väldigt subjektivt. Så länge nätaggregatet fungerar och fyller sin funktion kan man väl inte säga att det är dålig kvalité?

Du verkar ha fått CX-serien om bakfoten. Den marknadsförs som "The Builder Series", ett nätdel som passar perfekt tillsammans med en vanlig hemdator (läs "vanlig" modell ifrån valfri OEM tillverkare) eller kontorsdator. Vi pratar inte om något högpresterande för att driva fyra grafikkort och dubbla processorer, utan om enkla och relativt energisnåla system.

Tror du själv att det är möjligt att sälja en nätdel för 311kr (priset jag betalade) med komponenter i klass med AX-serien eller liknande? Givetvis inte.

Jag hade nog velat se det som så här, Corsair försöker bredda sin marknad och även kunna erbjuda produkter till "budgetsegmentet". Det vill säga, ta över delar utav kundkretsen som tidigare har köpt ACE eller liknande. Du förstår, det är inte alla som är så knäppa som jag och köper nätdelar för nästan 3000kr/styck ;). Även ifall tillverkarna säkert hade älskat det!

En annan intressant punkt är att det nästan inte finns några recensioner, jag tycker du drar förhastade slutsatser som endast är baserade på en recension, på en åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Förhastade slutsatser? Diodbryggan har ingen kylning --> läs datablad --> max 3,5A istället för 8A. Hur blir det en subjektiv åsikt? 180uF konding räcker inte till många ms strömstörning innan datorn kraschar vid fullbelastning. Subjektivt? Kvalitet är inte subjektivt i ett nätagg. Det är bara att undersöka konstruktionen och läsa datablad samt tester. Ytfinishen kan möjligen vara subjektiv eller sleevningen.

Saken är ju den att gamla CX400 var mycket bättre. Hur många tror du inte blir lurade av det? Hur du kan försvara detta är för mig en gåta, men ingen jag tänker ägna mer tid åt. Anser du att "kvalitet" innebär att något fungerar för stunden är det ok för mig, även om jag absolut inte kan förstå tankegången. Over and out. God Jul förresten!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Förhastade slutsatser? Diodbryggan har ingen kylning --> läs datablad --> max 3,5A istället för 8A. Hur blir det en subjektiv åsikt? 180uF konding räcker inte till många ms strömstörning innan datorn kraschar vid fullbelastning. Subjektivt? Kvalitet är inte subjektivt i ett nätagg. Det är bara att undersöka konstruktionen och läsa datablad samt tester. Ytfinishen kan möjligen vara subjektiv eller sleevningen.

Saken är ju den att gamla CX400 var mycket bättre. Hur många tror du inte blir lurade av det? Hur du kan försvara detta är för mig en gåta, men ingen jag tänker ägna mer tid åt. Anser du att "kvalitet" innebär att något fungerar för stunden är det ok för mig, även om jag absolut inte kan förstå tankegången. Over and out. God Jul förresten!

Jag har inte läst några datablad och givetvis kan man själva som användare göra en egen bedömning utav kvalitén? Ett nätaggregat som fungerar och leverera precis så bra som det ska kan jag tyvärr inte se som dåligt eller att det håller låg kvalite. Jag vet inte exakt hur mycket watt systemet jag har testat drar (läs nedan) men förmodligen en ansenlig mängd...

Och ja, för dina åsikter och tankar var väl baserade på testet du länkade? Fick åtminstone det intrycket ifrån din tidigare kommentar!

---

Ouh, jag är beredd att riskera ett HD5870 och en i7 980x. Processorn i 4.5GHz och grafikkortet i 1075/1285. Det borde nog sätta en någorlunda press på nätaggregatet va?

Ifall allt fungerar efter säg, 1h furmark och IBT, kan vi avsluta diskussionen då och konstatera att nätaggregatet inte alls är så dåligt som du påstår?

Har nämligen testat exakt den setupen (fast med ett HD5850 istället) på CX430 nätaggregatet, detta var när det var helt nytt och jag inte orkade riva ut ett av de bättre nätaggregaten för ett litet lättare test utomhus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jag har inte läst några datablad och givetvis kan man själva som användare göra en egen bedömning utav kvalitén? Ett nätaggregat som fungerar och leverera precis så bra som det ska kan jag tyvärr inte se som dåligt eller att det håller låg kvalite. Jag vet inte exakt hur mycket watt systemet jag har testat drar (läs nedan) men förmodligen en ansenlig mängd...

Och ja, för dina åsikter och tankar var väl baserade på testet du länkade? Fick åtminstone det intrycket ifrån din tidigare kommentar!

---

Ouh, jag är beredd att riskera ett HD5870 och en i7 980x. Processorn i 4.5GHz och grafikkortet i 1075/1285. Det borde nog sätta en någorlunda press på nätaggregatet va?

Ifall allt fungerar efter säg, 1h furmark och IBT, kan vi avsluta diskussionen då och konstatera att nätaggregatet inte alls är så dåligt som du påstår?

Har nämligen testat exakt den setupen (fast med ett HD5850 istället) på CX430 nätaggregatet, detta var när det var helt nytt och jag inte orkade riva ut ett av de bättre nätaggregaten för ett litet lättare test utomhus...

Var många som var nöjda med sina ACE också tills dom testades även enstaka vart av med delar och en del small/brann innan dess.

OEM och hammadatorer, tvivlar på att 500-900w som Corsairs budgetserier täcker är tänkt för strömsnåla HTPCs, dom passar på nu när det går bra och pengarna rullar in att leva på sitt rykte skulle jag tro men det var ganska lätt att syna.
Sen gillar jag inte bakåtsträvare! i tider med 80+ gold nätagg som ploppar upp så släpper dom en budgetserie som inte ens klarar 80+ certen?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Var många som var nöjda med sina ACE också tills dom testades även enstaka vart av med delar och en del small/brann innan dess.

OEM och hammadatorer, tvivlar på att 500-900w som Corsairs budgetserier täcker är tänkt för strömsnåla HTPCs, dom passar på nu när det går bra och pengarna rullar in att leva på sitt rykte skulle jag tro men det var ganska lätt att syna.
Sen gillar jag inte bakåtsträvare! i tider med 80+ gold nätagg som ploppar upp så släpper dom en budgetserie som inte ens klarar 80+ certen?!

Jag har ett Ace som har rullat i ~två år nu. Jag både var och är fortfarande nöjd med det.

Vad menar du? Är inte ett nätagg på säg 350-600w tänkt för en vanlig, standard, hemma PC? Varför hade man inte kunnat använda ett sådant nätaggregat i en HTPC som har plats för ett vanligt standard ATX-aggregat? Nätaggregatet du använder måste väl ändå vara baserat på hur mycket ström ditt system drar och inte på vad datorn kallas för?

Man får ett nätaggregat på 430w för 311kr, det är ju SJÄLVKLART att det inte presterar i klass med sina dyrare syskon. Och jag förstår inte varför vi startade en sådan diskussion om detta MultiMan, huvudsaken är väl att jag är nöjd med produkten jag har köpt? Huruvida den presterar enligt specifikationen eller inte känns därav ganska ointressant.

Men generellt sett, ifall det är så illa som du säger, så har du givetvis rätt i vartenda ord. Men jag gillar inte att "ett test påvisar att produkten suger, bara för det suger produkten och du är en idiot som köpte det" (nu har du inte sagt så, men ditt första inlägg tyder lite på att det var så du tänkte...).

Jag upprepar:
HUVUDSAKEN ÄR VÄL ATT MAN SOM KONSUMENT ÄR NÖJD, OAVSETT IFALL PRODUKTEN IFRÅGA ÄR BRA ELLER DÅLIGT ENLIGT SYNTETISKA TESTER!

Permalänk
Medlem

vx450 3-4 år så gott som 24/7 och utan några problem.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jag har ett Ace som har rullat i ~två år nu. Jag både var och är fortfarande nöjd med det.

Vad menar du? Är inte ett nätagg på säg 350-600w tänkt för en vanlig, standard, hemma PC? Varför hade man inte kunnat använda ett sådant nätaggregat i en HTPC som har plats för ett vanligt standard ATX-aggregat? Nätaggregatet du använder måste väl ändå vara baserat på hur mycket ström ditt system drar och inte på vad datorn kallas för?

Man får ett nätaggregat på 430w för 311kr, det är ju SJÄLVKLART att det inte presterar i klass med sina dyrare syskon. Och jag förstår inte varför vi startade en sådan diskussion om detta MultiMan, huvudsaken är väl att jag är nöjd med produkten jag har köpt? Huruvida den presterar enligt specifikationen eller inte känns därav ganska ointressant.

Men generellt sett, ifall det är så illa som du säger, så har du givetvis rätt i vartenda ord. Men jag gillar inte att "ett test påvisar att produkten suger, bara för det suger produkten och du är en idiot som köpte det" (nu har du inte sagt så, men ditt första inlägg tyder lite på att det var så du tänkte...).

Jag upprepar:
HUVUDSAKEN ÄR VÄL ATT MAN SOM KONSUMENT ÄR NÖJD, OAVSETT IFALL PRODUKTEN IFRÅGA ÄR BRA ELLER DÅLIGT ENLIGT SYNTETISKA TESTER!

Skulle aldrig dumförklara någon (tror inte jag gjort det heller), inte ens om man skulle köpa ett Ace som jag sågat i flera år längs fotknölarna även innan bevisen lades fram i Sweclockers test

Som sagt jag gillar inte bakåtsträvare, det missgynnar snarare än gynnar marknaden och utvecklingen även om det ska finnas budgetnätagg. nätagg en viktig komponent i datorer och kanske den delen som har riktigt slappa regleringar när mycket skit som inte ens klarar av vad som står finns att tillgå på marknaden vilket i princip bör gå att anmäla för marknadsföringsbrott eller vad det nu kan vara även nätagg som går sönder och tar med sig andra komponenter i fallet ingår där.
Skulle flera välja att satsa på kvalitet i större utsträckning så skulle priserna kunna pressas och även den som köper sig ett budgetnätagg behöver inte känna sig orolig (inte specifikt för Corsair CX).

Skrivet av Kikke:

Kör med Silverpower SP-SS650, 650W.
Har bara haft i ca ett år men fungerar alldeles utmmärkt och är väldigt tyst och kall!

Silverpower är väll ändå inte Corsair Seasonic möjligtvis eller Tagan/Toppower.

Permalänk
Medlem

Har ett NorthQ 500W som funkat bra men föga ljudlöst sedan oktober 2006. Det ersattes i somras med ett Corsair VX550 som gått några timmar om dagen sedan dess.
Huvuddatorn i signaturen har haft samma Corsair HX620 sedan maj 2009 och det är underbart bra. Tuffar på 7-8 timmar om dagen utan höras nästan alls och det är mitt bästa nätaggsköp än så länge.
I gammelburken på vinden finns ett minst 10 år gammalt Enlight på drygt 200W inköpt på Skribofont tillsammans med en del andra numera antika saker. Kvalitet okänd men ljudnivån håller vem som helst vaken

En liten undran till er som vet: Finns det högkvalitativa nätagg med 80+ silver eller guldmärkning i dom lägre effektklasserna runt 400W?
Jag hittar mest krafigare prylar från 750W och uppåt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

HX520 som har rullat på fint i över 2 år

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jag har inte läst några datablad och givetvis kan man själva som användare göra en egen bedömning utav kvalitén? Ett nätaggregat som fungerar och leverera precis så bra som det ska kan jag tyvärr inte se som dåligt eller att det håller låg kvalite.

Ouh, jag är beredd att riskera ett HD5870 och en i7 980x. Processorn i 4.5GHz och grafikkortet i 1075/1285. Det borde nog sätta en någorlunda press på nätaggregatet va?

Ifall allt fungerar efter säg, 1h furmark och IBT, kan vi avsluta diskussionen då och konstatera att nätaggregatet inte alls är så dåligt som du påstår?

Men det måste leverera inom specifikationerna (inkl spänningsnivåer och rippel under hård belastning, vilket jag inte tror du kan testa själv) dessutom _under hela livstiden_ vilket är ganska mycket längre än en timme.

De flesta har inte råd att bränna en 980X pga ett skit-nätagg även om du har det.

Skrivet av hirsch:

HUVUDSAKEN ÄR VÄL ATT MAN SOM KONSUMENT ÄR NÖJD, OAVSETT IFALL PRODUKTEN IFRÅGA ÄR BRA ELLER DÅLIGT ENLIGT SYNTETISKA TESTER!

Att du är nöjd efter att ha köpt skit gör det inte till mindre skit för det och är fortfarande ett uselt köpråd att rekommendera skit till andra som kan förstöra deras datorer.

För de flesta är det bättre att köpa något som inte kan förstöra resten av komponenterna eller som gör så att datorn börjar krångla.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Har ett HX 520 som rullat i nästan fyra år nu. Inga problem på något sätt och jag är jättenöjd.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

En liten fundering angående kvalitet: Att köpa skräp är aldrig bra. Däremot verkar många köpa onödigt kraftiga nätagg och i de fall man inte belastar dom så hårt tycker ägarna att det fungerar bra. Vore det inte bättre att köpa ett mindre kraftigt kvalitetsagg?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

En liten undran till er som vet: Finns det högkvalitativa nätagg med 80+ silver eller guldmärkning i dom lägre effektklasserna runt 400W?
Jag hittar mest krafigare prylar från 750W och uppåt.[/QUOTE]

Hej ja det finns men då får du betala ganska mycket Omdömen om Seasonic X-400FL 400W
DÅ kan du lika gärna köpa något av ax serien oss corsair.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

En liten undran till er som vet: Finns det högkvalitativa nätagg med 80+ silver eller guldmärkning i dom lägre effektklasserna runt 400W?
Jag hittar mest krafigare prylar från 750W och uppåt.

Hej ja det finns men då får du betala ganska mycket Omdömen om Seasonic X-400FL 400W
DÅ kan du lika gärna köpa något av ax serien oss corsair.[/QUOTE]

Det var inte direkt billigt så jag köper din poäng. Synd att det ska vara så!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

HX 620 som fungerat helt felfritt sen över 3 år tillbaks.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

En liten fundering angående kvalitet: Att köpa skräp är aldrig bra. Däremot verkar många köpa onödigt kraftiga nätagg och i de fall man inte belastar dom så hårt tycker ägarna att det fungerar bra. Vore det inte bättre att köpa ett mindre kraftigt kvalitetsagg?

Det billigast kvalitetsagget som säljs i Sverige är VX550 (eller?).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det billigast kvalitetsagget som säljs i Sverige är VX550 (eller?).

Kanske det, jag är nöjd med mitt men har å andra sidan bara haft det en kort tid.
Bara för att jag är nöjd med mina Corsair så utesluter det inte att man kan köpa ett annat märke om det finns något bättre som inte är tokdyrt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det billigast kvalitetsagget som säljs i Sverige är VX550 (eller?).

Jo utan tvekan men det känns som att dom försöker sälja slut på åbäket nu med alla kampanjer så får hoppas det kommer nytt bra, har även varit på Corsair på forumet att framföra att folk vill se 300-500w aktiva 80+ gold nätagg eftersom många kanske vill ha en tyst studiodator eller liknande utan något fläskigt grafikkort.

Vill man beställa Seasonic eller Enermax för den delen som är top of the line så rekommenderas Tyskland eller någonstans inom EU, Seasonic har okej priser på vissa saker men tex Enermax kostar för mycket och säljs bara av mindre butiker.

Enermax Modu87+ 500W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
tex 1600kr för 500w >.< kostar 1200 exkl frakt i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Jo utan tvekan men det känns som att dom försöker sälja slut på åbäket nu med alla kampanjer så får hoppas det kommer nytt bra, har även varit på Corsair på forumet att framföra att folk vill se 300-500w aktiva 80+ gold nätagg eftersom många kanske vill ha en tyst studiodator eller liknande utan något fläskigt grafikkort.

Det är nog ganska troligt att VX550 ersätts av något sämre (kanske helt enkelt av CX 500 och CX 600).

Det är inte många som skulle betala över tusenlappen för ett 500W-agg heller...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är nog ganska troligt att VX550 ersätts av något sämre (kanske helt enkelt av CX 500 och CX 600).

Det är inte många som skulle betala över tusenlappen för ett 500W-agg heller...

Beror lite på men få skulle, Enermax nätagget är grymt då det inte ens är högljutt vid 100% last sen har vi Seasonics 400/460w passiva om man är analt petig när det kommer till ljud.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Beror lite på men få skulle, Enermax nätagget är grymt då det inte ens är högljutt vid 100% last sen har vi Seasonics 400/460w passiva om man är analt petig när det kommer till ljud.

Hmm, intressant uttryck.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hmm, intressant uttryck.

Starka beskrivningar behöver starka ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Men det måste leverera inom specifikationerna (inkl spänningsnivåer och rippel under hård belastning, vilket jag inte tror du kan testa själv) dessutom _under hela livstiden_ vilket är ganska mycket längre än en timme.

De flesta har inte råd att bränna en 980X pga ett skit-nätagg även om du har det.

Att du är nöjd efter att ha köpt skit gör det inte till mindre skit för det och är fortfarande ett uselt köpråd att rekommendera skit till andra som kan förstöra deras datorer.

För de flesta är det bättre att köpa något som inte kan förstöra resten av komponenterna eller som gör så att datorn börjar krångla.

Att min nätdel är skit baserar du på en ynka recension?

Så det du säger är att nätdelar av högre kvalité inte har en felmarginal? Hade tidigare ett OCZ Gold series 1000w som dog och drog med sig moderkortet samt skadade processorns IMC. Det dog under en benchsession med två enklare grafikkort, det vill säga, ingen överbelastning.

Med det vill jag bara säga att det spelar inte alltid någon roll att du köper ett erkänt bra nätaggregat. Det kan gå i sönder ändå. Även ifall felmarginalen på budgetalternativ är högre.

Sen på fullaste allvar, tar du mig för någon som köper skit? Jag köper aldrig skit. Men jag köper inte en nätdel för tusentalskronor till en HTPC som knappt används eller har behov av något kraftfullare än en nätdel av CX430 kaliber.

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

En liten undran till er som vet: Finns det högkvalitativa nätagg med 80+ silver eller guldmärkning i dom lägre effektklasserna runt 400W?
Jag hittar mest krafigare prylar från 750W och uppåt.

Detta är alla silver och guldcertifierade nätagg upp till 660 watt som finns på Prisjakt.
Nätaggregat - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Skrivet av mfm:

Det är inte många som skulle betala över tusenlappen för ett 500W-agg heller...

Säg inte det, dom flesta som har ett Corsair HX520W har betalat cirka 1000:-

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Att min nätdel är skit baserar du på en ynka recension?

Så det du säger är att nätdelar av högre kvalité inte har en felmarginal? Hade tidigare ett OCZ Gold series 1000w som dog och drog med sig moderkortet samt skadade processorns IMC. Det dog under en benchsession med två enklare grafikkort, det vill säga, ingen överbelastning.

Med det vill jag bara säga att det spelar inte alltid någon roll att du köper ett erkänt bra nätaggregat. Det kan gå i sönder ändå. Även ifall felmarginalen på budgetalternativ är högre.

Sen på fullaste allvar, tar du mig för någon som köper skit? Jag köper aldrig skit. Men jag köper inte en nätdel för tusentalskronor till en HTPC som knappt används eller har behov av något kraftfullare än en nätdel av CX430 kaliber.

ACE ÄR SKIT! SÅ är det bara.. Sen kan du älta i eveighet hur bra du tycker ACE är för att du (ännu så länge) inte haft några problem. Det är inte bara ett test det baseras på det är också otaliga stackars användares berättelser här på forumet.

Jo, kvalitetsagg kan också gå sönder, men dom har ofta aktiva skydd och kommer inte dra med sig andra komponenter i fallet. Nu skulle inte jag kalla OCZ för kvalitetsagg precis.. Dom är inte lika illa som ACE, dom brukar klara hålla sin spec som nya, men inte heller som Seasonic eller Enermax precis.

Sen handlar denna tråd om Corsiar och inte något annat..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Att min nätdel är skit baserar du på en ynka recension?

Jag visste redan att den var baserad på ett gammalt 380W-agg, recensionen bekräftar bara det man kunde gissat sig till.

Skrivet av hirsch:

Så det du säger är att nätdelar av högre kvalité inte har en felmarginal? Hade tidigare ett OCZ Gold series 1000w som dog och drog med sig moderkortet samt skadade processorns IMC. Det dog under en benchsession med två enklare grafikkort, det vill säga, ingen överbelastning.

Ingen aning hur bra OCZ Gold är, men om något med kvalitet går sönder så betyder det inte att man ska köpa skit, eller?

Skrivet av hirsch:

Med det vill jag bara säga att det spelar inte alltid någon roll att du köper ett erkänt bra nätaggregat. Det kan gå i sönder ändå. Även ifall felmarginalen på budgetalternativ är högre.

Läs på om rippel och spänningsnivåer under last och om olika skydd. Just ACE har sparat några öre på att ersätta säkringen med en kabel, hur bra är det? Det är säkert olagligt dessutom.

Skrivet av hirsch:

Sen på fullaste allvar, tar du mig för någon som köper skit? Jag köper aldrig skit. Men jag köper inte en nätdel för tusentalskronor till en HTPC som knappt används eller har behov av något kraftfullare än en nätdel av CX430 kaliber.

Nu blandar du ihop kapacitet och kvalitet igen.

Skrivet av JonnyRocker:

Säg inte det, dom flesta som har ett Corsair HX520W har betalat cirka 1000:-

Det kostade väl under 700 kr ett bra tag, sen gick det upp på runt 800 kr? Betalade ca 1000 kr för HX 620.

Skrivet av lacrits:

Nu skulle inte jag kalla OCZ för kvalitetsagg precis.. Dom är inte lika illa som ACE, dom brukar klara hålla sin spec som nya

Det är ACE-varning på OCZ ModXStream, dom klarar inte att hålla spec.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag visste redan att den var baserad på ett gammalt 380W-agg, recensionen bekräftar bara det man kunde gissat sig till.

Okej, det hade kunnat varit ett ACE med Corsair klisterlappar på. Jag är nöjd ändå. Det klarade ju faktiskt av en hel kväll med överklockning av en 980x och ett (mindre överklockat) HD5850.

Citat:

Ingen aning hur bra OCZ Gold är, men om något med kvalitet går sönder så betyder det inte att man ska köpa skit, eller?

Och vem har påstått det?

I min rigg med dubbla HD5970 sitter ett Be-Quiet P8 1200w

I min rigg med tre HD5850 sitter ett Enermax Revoltuion 85+ 1050w

I min rigg med två HD5770 sitter ett XFX Black edition 850w

I min rigg med HD5750 sitter ett Cooler Master silentvaddetnuheter 750w

I min filserver sitter ett Silverstone Nightjar 400w (blev över ifrån min gamla HTPC)

I min server sitter ett Ace 560w eller 530w

I min HTPC sitter ett Corsair CX430w

I jobbdatorn sitter ett Silverstone Strider 1200w

Jag köper nätaggregat baserat på dess ändamål.

Citat:

Läs på om rippel och spänningsnivåer under last och om olika skydd. Just ACE har sparat några öre på att ersätta säkringen med en kabel, hur bra är det? Det är säkert olagligt dessutom.

Jag talade inte om ACE. Vi talade om OCZ Gold serie.

Citat:

Nu blandar du ihop kapacitet och kvalitet igen.

Det är givetvis två saker som hör ihop tillsammans med priset. Tycker du själv att det hade varit rimligt att sätta enermaxet agget på 500w för 1400kr i en dator som används till två, max tre filmer i veckan? På vilket sätt hade min filmupplevelse blivit bättre? På vilket sätt hade datorns funktion blivit bättre?

EDIT:

Skrivet av lacrits:

ACE ÄR SKIT! SÅ är det bara.. Sen kan du älta i eveighet hur bra du tycker ACE är för att du (ännu så länge) inte haft några problem. Det är inte bara ett test det baseras på det är också otaliga stackars användares berättelser här på forumet.

Jo, kvalitetsagg kan också gå sönder, men dom har ofta aktiva skydd och kommer inte dra med sig andra komponenter i fallet. Nu skulle inte jag kalla OCZ för kvalitetsagg precis.. Dom är inte lika illa som ACE, dom brukar klara hålla sin spec som nya, men inte heller som Seasonic eller Enermax precis.

Sen handlar denna tråd om Corsiar och inte något annat..

Jag är medveten om det. Men du missar poängen, jag menar bara att JAG är nöjd eftersom det fortfarande inte har hänt någonting med mitt nätaggregat. Funktionen har varit felfri likt den har varit i någon av mina burkar med "kvalitets nätdelar".

OCZ Gold series är så vitt jag vet en bra nätdel, har inte läst några tester och sett huruvida den lever upp till sin specifikation men det är åtminstone certifierats med 80+ Gold.

Permalänk
Medlem

TX 750 har fått stå ut med diverse stresstester sedan 2008. Inga problem vad jag förstår

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm