har jag blivit lurad på mitt radeon 9700 ?

Permalänk
Medlem

har jag blivit lurad på mitt radeon 9700 ?

hejhopp!

Några av er har karnske läst om mina turer med mitt radeon 9700 å dataprince i en annan tråd "9700 gick sönder".

I den tråden så talade jag om att på kortet sår det ATI radeon 9700 bla bla och på fläkten så sitter det att ATI klistermärke (precis som på mitt radeon 8500 retail) mitt 9700 är dock bulk - det konstiga med det hela är att med i kartongen från dataprince följer installations instruktioner som det står connect3D på .

Ok vad gör man då då ?! jo man kollar på cd skivan som följer med för att kontrollera tillverkare å visst verkar det vara en autentisk ATI skiva.

Och nu till topicen -> Med på skivan så följer ett program som heter atiinfo.exe som visar info om kortet (helt oväntat).

Versionen som ligger på skivan är: 4.12.1.2114 daterad den 4/7 -02
versionen rapporterar 128mb sdr minne

vaafaan >:( på ATI´s sida så kan man oxå tanka hem detta program i fall man tappat bort sin skiva.
Denna ska vara den senaste enligt ATI och är version: 4.12.1.2113 daterad den 20/6
versionen rapporterar 128mb ddr minne

frågan lyder: vaafan är det frågan om ?!?!

till saken hör att jag inte upplever denna "enorma" prestanda som jag borde ha . Systemet är för övrigt ett Abit KG7 raid, 512mb ddr, athlonxp @ 1575mhz, imb 7200rpm disk allt under win2k med senaste drivisarna på allt å senaste biosen till mobot.

Permalänk
Medlem

dataprince har man ju läst ett antal trådar om...

mindre bra sådana

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Ptja... jag skulle ju tro att den "första" versionen du körde är för gammal(släppt innan R300 blev officiellt) och läser således inte av informationen rätt medans det nya ser ut att visa det helt korrekt.
Att det skulle vara SDR-minne på kortet låter väldigt otroligt och rent ut sagt väldigt löjligt. Lita ALDRIG på gamla program, kör det senaste och installera om windows om du inte tycker det verkar vara bra prestanda... sen kan man ju definiera "enorm prestanda" på många olika sätt. Alla har ju sitt sätt att mäta prestanda.

Sen att det står Connect3d med ATi-klistermärke osv kan vara för att ATI själv tillverkar alla R300-kort, utom Hercules och Gigabyte vad jag har hört. Detta eftersom 10-layer PCB är så pass avancerat att inte alla klarar av det än.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Ptja... jag skulle ju tro att den "första" versionen du körde är för gammal(släppt innan R300 blev officiellt) och läser således inte av informationen rätt medans det nya ser ut att visa det helt korrekt.
Att det skulle vara SDR-minne på kortet låter väldigt otroligt och rent ut sagt väldigt löjligt. Lita ALDRIG på gamla program, kör det senaste och installera om windows om du inte tycker det verkar vara bra prestanda

jojo jag karnske skrev datumen lite konstigt men versionen som visar att det ar ddr minne på kortet är daterat den 20 juni 2002 (enligt ATI den senaste versionen som finns att tanka hem från ati.com)
den version som följer med på skivan som kom med kortet , den version som visar sdr är daterad den 4 juli alltså 2 veckor senare detta syns ju även på versions nummret.

Installerade för övrigt win2k i lördags å jag körde just en omgång 3dmar for your enjoyment 11585 poäng blev det.
Detta på ett abit kg7 raid med senaste biosen , athlonxp @ 1575 512ddr allt sammans på en 150mhz fsb.

Verkar inte det lite dåligt ? Plus det fakrum att UT 2003 inte fluter speciellt lysande kör med alla grejjer på "high" (inte highest) i 1024X768 å det funkar ju ganska bra på dom flästa banor men rätt som det är så flaxar det iväg en bra bit under 30 fps.
Kan man inte förvänta sig mer av det värsta gameing kort som finns just nu ? :/

Permalänk

låter på tok för lite fps i ut. .. vart kan man se det föresten??? kan kolla med mitt radeon 8500..
o ni som säger att ni har herkules 9700 kort hur har ni fått tag i dom??? det finns ju inga o få tag i!!! jag har ju försökt hur länge som helst dom bara flyttat datumet eller får butikerna bara in ett el två kort i taget?? jag vill ju veta att kortet finns innan jag beställer så jag inte får vänta en månad till (02 11 30) o priset har sjunkit 300 kr

Visa signatur

amd xp2500+@3200+ h20 kyld ,herkules radeon 9700pro h2o kyld ,Soltek SL-75FRN2 h2o kyld NB ,2*256mb twinmos m winbond 400mhz ,koolance pc2-601bw voltmoddad ,160gig seagate +annat godis till ett värde av 32000 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord

jojo jag karnske skrev datumen lite konstigt men versionen som visar att det ar ddr minne på kortet är daterat den 20 juni 2002 (enligt ATI den senaste versionen som finns att tanka hem från ati.com)
den version som följer med på skivan som kom med kortet , den version som visar sdr är daterad den 4 juli alltså 2 veckor senare detta syns ju även på versions nummret.

Installerade för övrigt win2k i lördags å jag körde just en omgång 3dmar for your enjoyment 11585 poäng blev det.
Detta på ett abit kg7 raid med senaste biosen , athlonxp @ 1575 512ddr allt sammans på en 150mhz fsb.

Verkar inte det lite dåligt ? Plus det fakrum att UT 2003 inte fluter speciellt lysande kör med alla grejjer på "high" (inte highest) i 1024X768 å det funkar ju ganska bra på dom flästa banor men rätt som det är så flaxar det iväg en bra bit under 30 fps.
Kan man inte förvänta sig mer av det värsta gameing kort som finns just nu ? :/

Okej.. läste lite fel där
Men jag hittade denna intressanta saken på ATi's hemsida: http://www.ati.com/support/infobase/3666.html

Själv fick jag 11478p med min XP@1608MHz 134Mhz FSB och 512MB DDR(resten av datorn se signatur), detta med Catalyst v7.77. Så dina poäng är väl inte helt dåliga.
Ut2k3 "final" har jag inte testat än, men dmot flyter på bra iaf.. kör 1280x1024 med 2xFSAA och 4xAniso utan att det hackar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av violator699
o ni som säger att ni har herkules 9700 kort hur har ni fått tag i dom??? det finns ju inga o få tag i!!! jag har ju försökt hur länge som helst dom bara flyttat datumet eller får butikerna bara in ett el två kort i taget?? jag vill ju veta att kortet finns innan jag beställer så jag inte får vänta en månad till (02 11 30) o priset har sjunkit 300 kr

Köpte mitt hos www.sbs.o.se och fick det i början av oktober när dom fick in en leverans om 10st kort, och ett av dom var mitt.. WEEEE :D. Jäkla tur jag beställde ett hos dom, funderade på komplett.se först men dom har ju inte ens fått in några kort än.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Dataprince

Hur seriösa dataprince är kan ju diskuteras,,beställde en 1,1 Ghz färdigmonterad dator,, fick hem en 1Ghz som visade sig vara överklockad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord

Installerade för övrigt win2k i lördags å jag körde just en omgång 3dmar for your enjoyment 11585 poäng blev det.

Verkar på tok för lite , kolla min sign för mina poäng och det är med ett Ti4200 kort

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
jag hittade denna intressanta saken på ATi's hemsida: http://www.ati.com/support/infobase/3666.html

ja där verkar ju felet ligga

men jag upplever ändå att prestandan i tex UT2003 är lite väl dålig med tanke på min maskin, några ide´r på vad som kan vara fel ?

Jag har som sagt senaste drivrutinerna till alla grejjerna 4 in 1 osv tycker även att jag har optimerat mina bios inställningarna så gott det går , kan det vara en issue med mobo´t å kortet i fråga ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain

Jäkla tur jag beställde ett hos dom, funderade på komplett.se först men dom har ju inte ens fått in några kort än.

Har dom inte fått in några kort? Märkligt att jag har haft mitt Hercules 3D Prophet 9700 Pro i ungefär 2 veckor, som jag beställde därifrån? Det verkar ju fullständigt ologiskt

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DD

Har dom inte fått in några kort? Märkligt att jag har haft mitt Hercules 3D Prophet 9700 Pro i ungefär 2 veckor, som jag beställde därifrån? Det verkar ju fullständigt ologiskt

Hmm.. jag det var väldigt märkligt
Okej.. dom kanske har fått in en laddning dom med, men fördelen med SBS-Data var att där kunde man se hur många dom skulle få in resp. hur många som var bokade så där kände jag att jag hade lite koll. På komplett stod det ju bara "obekräftad <datum>" så där kunde man ju beställt utan att få det i första leveransen för där var ingen koll på inkommande/beställda

Trevligt att höra att du fick ett kort iaf... verkar vara brist på dom nu.. hyhy

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Hans "låga" poäng i 3dmark kan väl även bero på att CPU'n är en flaskhals i hans system?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Har också köpt ett Hecules 9700Pro fick tag i det hos www.hogdata.se som ligger här i stan. de har fått in en 3-4kort så vitt jag vet än så länge..

Visa signatur

AMD Barton 2500+@2300 (10,5*220) / 2*256mb Twinmos winbound pc3200 / Abit NF7-S rev.2,0 / Hercules 9700Pro@350,335 / Lian-li pc70 / Vattenkylning: med Heatercore & BIPro, Maze 3, eheim 1048 / ---> 16608 3dmark2001