Acer 3820TG, Asus U35JC, MSI X360 och Toshiba R630

Permalänk
Melding Plague

Acer 3820TG, Asus U35JC, MSI X360 och Toshiba R630

SweClockers gör ett avtramp bland bärbara datorer och plockar fram fyra intressanta modeller från lika många tillverkare. Det är dags att undersöka behändiga datorer i storleken 13 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Saknar ett test på ljudnivå.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Jahapp, acer har äntligen lärt sig verkar det som

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Jahapp, acer har äntligen lärt sig verkar det som

Min personliga uppfattning är att Acer alltid har kunnat bjuda på välvalda komponenter till ett bra pris och med OK kvalitetskänsla.

Men även om kvalitetskänslan vairt Ok har det efter några månader visat sig att det är det tyvärr varit mest känslan och inte så mycket kvalité. För något år sedan publicerade Sweclockers siffror på någon kvalitetsmätning också där Acer låg riktigt risigt till. Men de kan som sagt ha bättrat på sig. Det tråkiga med kvalitetsmätningar är också det att det bör gå 2-3 år innan man kan få några siffror, och mycket kan hända på 3 år inom IT-branschen.

Permalänk
Medlem

Stort tack för att ni lyssnade på oss och testade även med bloatware:) visade ungefär vad jag hade räknat med!

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

har slutat gillat Acer och föredrar ASUS, dock har jag min gamla dator från Acer som fungerar fortfarande vilket är bra. Men när det gäller bärbart föredrar jag Asus. Acern verkar ju väldigt bra och bra att de har AMD 5xxx istället för NVIDIA. Tycker Asus har smarta lösningar och bra programvara. Blev lite besviken på MSi:n , men intressant

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Många "precis" ^^

Permalänk
Medlem

Tack för testen, hjälpte mig i mina funderingar om laptop eller ej, sparade 5000kr (eller mer) tack vare ert test.
Skulle ej överge min stationära klump för en slaptop

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Jahapp, acer har äntligen lärt sig verkar det som

Dem har kört med samma stuk en längre tid nu men vissa har svårt att ta tills säg och baserar sina åsikter på rykten förens de får svart på vitt.

Jag har alltid tyckt att Acer / Packerd bell har de bästa tangentborden.

Permalänk
Medlem

Lite synd att det inte fanns någon modell med en processor från AMD. Det hade varit intressant och se om den hade kunnat stå upp mot Intel något så när.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

intressant test , verkar som man får väldigt varierande utdelning för relativt lika prislappar.

men ni förbisåg en väldigt väldigt vikig fråga.. "klarar dem crysis?!"

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Har själv 3820TG som familjedator och vi är faktiskt riktigt nöjda. Farsgubben satt länge och försökte hitta den perfekta bärbara, till slut blev det acern.

SweC bekräftar bara att han gjorde ett bra val.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Saknar test för ljudnivå/värme!

Permalänk
Medlem

Har själv en 3820TG dock med den lite långsammare processorn i5-450, men har stoppat i en Corsair F120 i den, heeeelt underbar dator, sålde min stationära för den här fungerar klockrent till allt, och ja det går att spela crysis med den!

Eftersom att det är SweCLOCKERS vi är på så måste man bara klocka grafikkortet i den! Kör mitt i 700/1000 utan problem!

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

13"-serien är inte intressant för just mig, men det var lärorikt all the same, på gott och ont.

En recension som kan rekommenderas, på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Kan man köpa bärbara utan märkets all satans skitprogramvara? Fruktansvärt mycket skit man brukar få med :/
klagomål klagomål..
Tangentbordslayouter på bärbara är för övrigt skit det med, ständigt olika och "fn" knappar som sitter helt åt helvete!

Nee kommer nog aldrig skaffa mig en om jag inte har ett stort överflöd av pengar eller när man kan köpa en vettig "bygg-din-egen" variant!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Fan! ni skulle ha gjort en test på Acer Aspire 5742G! Den är grym! köpte den på mediamarkt för 5990kr! Den innehåller: i5-450M, GT540M, 500GB 5000RPM HDD, Bluray-läsare och 4GB DDR3 RAM! sjukt prisvärd dator!

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Skrivet av Dr.Pepper:

Fan! ni skulle ha gjort en test på Acer Aspire 5742G! Den är grym! köpte den på mediamarkt för 5990kr! Den innehåller: i5-450M, GT540M, 500GB 5000RPM HDD, Bluray-läsare och 4GB DDR3 RAM! sjukt prisvärd dator!

och den är en 13 tummare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

Fan! ni skulle ha gjort en test på Acer Aspire 5742G! Den är grym! köpte den på mediamarkt för 5990kr! Den innehåller: i5-450M, GT540M, 500GB 5000RPM HDD, Bluray-läsare och 4GB DDR3 RAM! sjukt prisvärd dator!

Mjoo, men, det är ju inte direkt en 13", som de andra?
(Min egen Aspire, som är över två år har också 4GB internminne och blueray, för övrigt).

Permalänk
Medlem

Tips till redaktionen: zooma gärna in lite när ni visar datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Stort tack för att ni lyssnade på oss och testade även med bloatware:) visade ungefär vad jag hade räknat med!

Vem var först med att föreslå det?

Säger som föregående, tack!

Permalänk
Medlem

Acern är den enda av dessa som jag testat. Jag kan bara hålla med om att den verkar väldigt bra, bortsett från just skärmen som känns dålig jämfört med min Zepto 6625. Pekplattan använde jag aldrig då det var en smidig mus till datorn.

Skrivet av Hawkeye01:

Tips till redaktionen: zooma gärna in lite när ni visar datorerna.

Det verkar inte stå någon bakom kameran. Däremot kan de hålla fram datorerna mot kameran någon gån, då det ser ut att vara en skärm på kameran så borde det inte vara allt för svårt att hålla fram datorn rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Lite synd att det inte fanns någon modell med en processor från AMD. Det hade varit intressant och se om den hade kunnat stå upp mot Intel något så när.

Håller med, skulle gärna sett något exempel iaf...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk

Värt att nämna att Acern använder sig av två kylningssystem, ett värmeledniingsrör och en fläkt för CPU och vice versa för GPU. För de som kan tänka sig att klocka ligger TimelineX:en bra till som Dedde påpekade ovan.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fint att det var just Acer:n man köpte för två dagar sedan då.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra Recension:) Dock skulle det vara bra om ni zoomade in datorerna lite mer så man får en när bild:P

Permalänk
Medlem

Kan ju bara som en sidnot vad gäller Acer och kvalitet nämna att jag har en 2+ år (tillverkad 2008) gammal budget-Acer. En 12.1" i Aspire-serien som används dagligen, varit med på ett otal resor världen över och står på i princip 24/7 och det är ta mig fan den bästa laptopen jag haft. Den har varit med om ett allmänt hårt leverne där jag råkat göra allt från att spilla vätska på den till att tappa den i golvet.

Jag köpte den endast för att den var billig, liten och kunde användas som en slit och släng dator. Nu i efterhand kan jag säga att jag blev allt annat än besviken, är otroligt imponerad över kvaliteten på denna budgetburk.

Acer hade visserligen grava problem med kvaliteten back in the days men nuförtiden ligger de förmodligen on par med vilken generic laptoptillverkare som helst egentligen, varken bättre eller sämre. Kontentan är i alla fall att nästa gång det blir aktuellt med ett laptopköp för min del kommer jag verkligen inte räkna bort Acer på grund av kvaliteten, that's for sure!

Permalänk
Medlem

Även jag tycker att ni ska nämna Acerns överklockningsförmåga då den är lite unik med separata kylsystem för GPU och CPU.

EDIT: Och angående AMD-datorer så har jag hört att de skall vara riktigt svettiga. Lite synd med tanke på att det finns datorer med trevliga grafikkort för billig peng, fast med nackdelen att de har varma AMD-processorer i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thes:

Acern är den enda av dessa som jag testat. Jag kan bara hålla med om att den verkar väldigt bra, bortsett från just skärmen som känns dålig jämfört med min Zepto 6625. Pekplattan använde jag aldrig då det var en smidig mus till datorn.

Det verkar inte stå någon bakom kameran. Däremot kan de hålla fram datorerna mot kameran någon gån, då det ser ut att vara en skärm på kameran så borde det inte vara allt för svårt att hålla fram datorn rätt.

Inte alltid fokus hänger med så proffsigt då. Ett nytt klipp vid flytt av kameran närmare och lite diagonal komposition när exempelvis tangentbord och pekplatta visas känns rätt överkomligt tycker jag i alla fall.

Lite subjektivt om ljudnivå och värme tycker även jag inte vore dumt, väldigt avgörande för val tycker jag.

10/10 på denna formuleringen!
"Toshiba R630 och MSI X360 har båda bra färgåtergivning, men begränsad ljusstyrka gör att paletten känns aningen urtvättad."

Fint test annars!:)

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23