Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Zotac visar Mini ITX för Intel Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Zotac visar Mini ITX för Intel Sandy Bridge

Komponenttillverkaren Zotac visar upp de senaste produkterna på CES 2011. Allra mest glänser minimala moderkort för rykande färska Intel Sandy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Zotac har gjort de igen; underbart.. jag älskar dem!

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk

Mini-datorn med Vesa-fäste, vart kan man läsa mer om den? Eller är det samma som redan säljs?

Permalänk
Medlem

Synd dom fortsätter envisas sätta sockeln så nära pci-x16 expansionsplattsen

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Gildebrand:

Mini-datorn med Vesa-fäste, vart kan man läsa mer om den? Eller är det samma som redan säljs?

Zotac Zbox har funnits ett tag och finns att köpa.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

Inbyggd GT430-krets? Nice om den slipper dela minne med RAM-minnet!

Permalänk

Någon mer än jag som lagt märke till att informationen om GTX 580 AMP! på bilden, är helt felaktig?

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk

som sagt, trist med cpu så nära pciE sockeln.. ger begränsningar i kylarval när man ska ha expensionsplatsen. Syftar på itx-korten.. men nu har jag redan en 1156 bräda så jag får stå mitt kast

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Inbyggd GT430-krets? Nice om den slipper dela minne med RAM-minnet!

Ja ska bli intressant att se

Permalänk
Medlem

fan kunde inte dom här kommit lite tidigare innan jag köpte min 1156 mini itx

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Älskar Zotac.... Riktigt bra lösning på moderkortsfronten den senaste tiden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon13728:

Inbyggd GT430-krets? Nice om den slipper dela minne med RAM-minnet!

Tänkte det också. En H67 med GTX 430. Släng in en i3 och man har en perfekt HTPC som kommer klara allt och lite till utan att svettas. Borde ju till och med gå att spela en del på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tänkte det också. En H67 med GTX 430. Släng in en i3 och man har en perfekt HTPC som kommer klara allt och lite till utan att svettas. Borde ju till och med gå att spela en del på.

Borde det inte flyta på som HTPC utan extern grafik?

Synd bara att man blir så begränsad i cpu-kylare om man vill ha pcie tillgång :x

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Borde det inte flyta på som HTPC utan extern grafik?

Synd bara att man blir så begränsad i cpu-kylare om man vill ha pcie tillgång :x

Då kanske Foxconn's H67S är nånting för dig

Permalänk
Inaktiv

H67-ITX-A-E precis det moderkortet jag väntat på! Tror ni det kommer finnas tillgängligt här i Sverige under nästa vecka? Hur är Zotac med EU leveranser?

Permalänk
Medlem

Trevligt med tanke på hur SB presterade men dålig placering av cpun (som vanligt), Zotacs moderkort är inte klockvänliga om man ser till föregångaren. Hoppas någon vågar att trycka in P67 i ett mindre moderkort som DFI gjorde.

Synd att man inte har cashen till den där fina brädan med inbyggda GT 430it, hade suttit redigt fint i en liten mini-itx setup.

Permalänk

VA!? Awesome ju!
Vill ha moderkortet med GT430!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av chazzi:

Borde det inte flyta på som HTPC utan extern grafik?

Mmm, jag undrar som du: exakt vad tillför ett 430 egentligen till en P55 HTPC, som den inte klarar redan? Vill man spela, så räcker det väl inte riktigt till med ett 430 iallafall? (eller?)

Skrivet av fesen:

Hoppas någon vågar att trycka in P67 i ett mindre moderkort som DFI gjorde.

Håller med! P67 chipsetet och med en så vettig sockelplasering som är möjligt, kombinerat med en hyfsat påkostad drivning av cpu:n som klarar lite överklockning... och en vettig ljudkrets (gärna med bra DAC:ar) som pricken över I:t. Då skulle man bli sugen att köra Mini-ITX i nästa bygge, bara för att

... men av nån anledning är jag tveksam att vi får ett bra sånt moderkort från Zotac. Nu börjar ju dock de större aktörerna titta lite på ITX-marknaden, så man får väl hålla ögonen öppna efter alternativ från Asus, Gigabyte mfl.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Detta är rena tortyren med all rolig hårdvara som kommer från CES, nu när man har dåligt med pengar efter jul!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Som väntat med itx kortet (utan inbyggd grafik). Helt i linje med mina förväntningar. Nu är det bara hoppas på att det kommer lite nya kylare som funkar bra på brädan (lr åtminstone släpper de kylare som funkar till Sverige igen).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Får man ut hdljuden via detta moderkort?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Mmm, jag undrar som du: exakt vad tillför ett 430 egentligen till en P55 HTPC, som den inte klarar redan? Vill man spela, så räcker det väl inte riktigt till med ett 430 iallafall? (eller?)

Håller med! P67 chipsetet och med en så vettig sockelplasering som är möjligt, kombinerat med en hyfsat påkostad drivning av cpu:n som klarar lite överklockning... och en vettig ljudkrets (gärna med bra DAC:ar) som pricken över I:t. Då skulle man bli sugen att köra Mini-ITX i nästa bygge, bara för att

... men av nån anledning är jag tveksam att vi får ett bra sånt moderkort från Zotac. Nu börjar ju dock de större aktörerna titta lite på ITX-marknaden, så man får väl hålla ögonen öppna efter alternativ från Asus, Gigabyte mfl.

Sandy bridge klarar tyvärr inte av 23,976 fps....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

Sandy bridge klarar tyvärr inte av 23,976 fps....

Men det har väl inte de andra gjort heller? de kör väl i 24 fps sen får man tvinga ner de till 23,976 fps via program som kompenserar med att sakta ner ljudet osv??

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Skrivet av chazzi:

Men det har väl inte de andra gjort heller? de kör väl i 24 fps sen får man tvinga ner de till 23,976 fps via program som kompenserar med att sakta ner ljudet osv??

Radeon HD 5xxx serien ska ha stöd för 23,976 iaf... Hur det ligger till med nvidias kort låter jag vara osagt, men om ovanstående krets klarar det så verkar detta kort från zotac vara perfekt till ett htpc-bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

Radeon HD 5xxx serien ska ha stöd för 23,976 iaf... Hur det ligger till med nvidias kort låter jag vara osagt, men om ovanstående krets klarar det så verkar detta kort från zotac vara perfekt till ett htpc-bygge.

Jag tycker att det känns rätt meningslöst att peta in extern grafik i en htpc. Då spelar väl SB ingen större roll egentligen? :s

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Skrivet av chazzi:

Jag tycker att det känns rätt meningslöst att peta in extern grafik i en htpc. Då spelar väl SB ingen större roll egentligen? :s

Nej SB spelar väl ingen större roll, om den inte är har mer prestanda per watt osv. Men eftersom den inte fixar 23,976 så är det en dealbreaker för mig.

AMD's E-350 fusion är annars ett alternativ, om man nöjer sig med en prolle som dekomprimerar i 30 MB/s dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

Nej SB spelar väl ingen större roll, om den inte är har mer prestanda per watt osv. Men eftersom den inte fixar 23,976 så är det en dealbreaker för mig.

AMD's E-350 fusion är annars ett alternativ, om man nöjer sig med en prolle som dekomprimerar i 30 MB/s dvs.

Men kör du med t.ex XBMC så kan du välja att tvinga till 23,976 fps. Men tappar man kvalitet då eller vads upp?

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Skrivet av chazzi:

Men kör du med t.ex XBMC så kan du välja att tvinga till 23,976 fps. Men tappar man kvalitet då eller vads upp?

Ingen aning hur det fungerar mer än att den droppar frames var 40:e sekund vilket leder till ryckningar, speciellt i panoreringar vid 24fps. Intel har en softwarelösning som leder till att datorn kan skicka ut på 23.97Hz men det är fortfarande en missmatch mot 23,976.

För den som är intresserad så kan man läsa mer på:
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

EDIT
Lite fel av mig:
"You get a repeated frame approximately every 40 seconds to synchronize the source frame rate with the display frame rate"

Permalänk

Zotac kör inte SO-dimm på sitt nya Sandy Beach m-itx

Memory Type DDR3
Memory Speed 1333 MHz
Slots 2 x 240-pin DIMM
Capacity Up to 16GB

Grafiken sköts av den kombinerade CPU/GPU Intel® HD Graphics 2000/3000 dvs inte Nvidia, det finns dock en ledig 1 x PCI Express x16

http://www.zotac.com/pdbrochures/mb/master_h67itx-a-e_h67-itx...

Permalänk
Skrivet av zodiakonline:

Zotac kör inte SO-dimm på sitt nya Sandy Beach m-itx

Memory Type DDR3
Memory Speed 1333 MHz
Slots 2 x 240-pin DIMM
Capacity Up to 16GB

Grafiken sköts av den kombinerade CPU/GPU Intel® HD Graphics 2000/3000 dvs inte Nvidia, det finns dock en ledig 1 x PCI Express x16

http://pden.zotac.com/index.php?page=shop.product_details&cat...

http://www.techpowerup.com/live/images/CES_2011/unsorted_026....

får det plats ett hd radeon 5xxx, den minsta? för att få ut hd ljud?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//