Första generationens Light Peak över koppartråd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Goose7:

Är kanske bra med förnyelse, men personligen tycker jag att ska dom inte köra över fiberkablar så kan dom lika gärna vänta med lanseringen, kommer ju säkert inte bli så stora fördelar jämfört med USB3. Kommer ju snarare att bli jobbigare för konsumenten när man står och ska välja datorkomponenter. Daisy chain känns ju också helt värdelöst - om jag nu införskaffat en ny, snabb, extern hårddisk, varför skulle jag vilja att den skulle vara inkopplad i datorn via samma kabel som allt annat är och därmed offra bandbredd? Eller har jag missförstått något?

Tanken från början var att de skulle ha så hög bandbredd att du kan köra flera saker över samma kabel och fortfarande ha kapacitet över. Just en extern hårddisk är ju inte alltför krävande rent bandbreddsmässigt om man jämför med till exempel en skärmsladd. Frågan är väl snarare varför du ska ha en kabel från datorn till varje hårddisk?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Äh, nu får Intel skärpa och plöja ner några miljarder till i det här projektet.
Kapital har dom ju.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Usch, så det blir Peak Light och inte Light Peak då.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk

Copper Peak. Tråkigt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

behövs nog en ny standard redan i år ,eftersom ssd diskarna redan börjar fylla ut kapaciteten hos sata 3 (usb 3 ) så synd att det inte blir optisk light peak lösning vore bra , e bara & hoppas på prestandan på sas(sata) kontrollern i s2011 sandy bridge e då(fast blir väl sata 3 det, men en får se hur den presterar iallafall, e ju 3 kvartal kvar så.(hoppas att (copper) light peak dyker upp där oxå integrerat på s 2011 moderkorten
Annars så får väl nästa ssd bli en pcie variant istället

kompletering
Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Ska det lanseras så ska det göras rätt. Som det ser ut nu så ser jag väldigt få fördelar med light peak kontra rådande lösningar.
Tekniken förlorar sitt ess i och med att den inte längre kan användas till allt då den i framtiden ändå måste bytas ut (som allt annat men nu tidigare i och med koppar till fiber).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Är kanske bra med förnyelse, men personligen tycker jag att ska dom inte köra över fiberkablar så kan dom lika gärna vänta med lanseringen, kommer ju säkert inte bli så stora fördelar jämfört med USB3. Kommer ju snarare att bli jobbigare för konsumenten när man står och ska välja datorkomponenter. Daisy chain känns ju också helt värdelöst - om jag nu införskaffat en ny, snabb, extern hårddisk, varför skulle jag vilja att den skulle vara inkopplad i datorn via samma kabel som allt annat är och därmed offra bandbredd? Eller har jag missförstått något?

grejen är väll att den är(hade varit) snabb nog att ändå inte flaskhalsar hårdiskens överföringshastighet.

Vet inte om det går att räkna på men om man har en DVI-D dual link kabel hur många gbit/s klarar den att överföra

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Sjukt dåligt Intel...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Har en fråga. Hur skulle den kunna ersätta USB? USB matar ju ström som ska kunna driva den externa enheten. Med ljus så har jag lite svårt att se att det sker. Men om det kan på nått sett mata ström för enheten så får någon gärna förklara för mig hur det funkar?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk inte gillar iden med daisy chain heller vore väl skönt att bara dra 1 kabel från moderkort som man sen drar vidare till alla enheter men kräver ju tillräcklig bandbredd industrin har /har haft daisy chain massvis med år redan. sen för att inte prata om externa enheter mus tagentbord externa hårdiskar bildskärm osv detta var/är väl 1a riktiga försöket att flytta fram utveckligen även för privatkonsumenter till ett vettigt pris ,synd bara att dom inte verkar lyckas

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Lite antiklimax över det hela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Förstår inte varför folk inte gillar iden med daisy chain heller vore väl skönt att bara dra 1 kabel från moderkort som man sen drar vidare till alla enheter men kräver ju tillräcklig bandbredd industrin har /har haft daisy chain massvis med år redan. sen för att inte prata om externa enheter mus tagentbord externa hårdiskar bildskärm osv detta var/är väl 1a riktiga försöket att flytta fram utveckligen även för privatkonsumenter till ett vettigt pris ,synd bara att dom inte verkar lyckas

Du kommer fortfarande behöva strömförsörjning till mus,tangentbord,hårdiskar och bildskärm. dessutom undrar jag hur tåliga dessa fiber kablar kommer bli?

Permalänk
Skrivet av Dalthor:

Har en fråga. Hur skulle den kunna ersätta USB? USB matar ju ström som ska kunna driva den externa enheten. Med ljus så har jag lite svårt att se att det sker. Men om det kan på nått sett mata ström för enheten så får någon gärna förklara för mig hur det funkar?

Man kan dra kopparledningen som strömförsörjning i samma hölje, alltså precis samma som usb. Där man inte enbart använder datakablar. Höjer man dessutom spänningen till 12V så blir inte kabelns resistans lika påfrestande.

*edit*
Jag tror inte mycket på leak Peak kopparvarianten, då jag som flera tycker att skillnaden är för liten och folk väljer det som är vanligast. Då de vill kunna använda sina mobila enheter på flera ställen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för svaren trodde det skulle va nått mer avancerat än så. Man har lärt sig och sett med tiden att göra nya/snabbare standarder inom områden som redan finns tar alltid tid att få in då det är svårt att få ut det gamla. Blir ofta väldigt dyrt. Om det inte finns eller skapar ett otroligt behov av det. Bara att titta på vilka gamla standarder som fortfarande lever eller är på gränsen att dö (vissa kommer säga att det redan är helt dött men ). Diskettstationens gränssnitt och gamla PCI levde kvar bra mycket längre än man egentligen ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naton:

Du kommer fortfarande behöva strömförsörjning till mus,tangentbord,hårdiskar och bildskärm. dessutom undrar jag hur tåliga dessa fiber kablar kommer bli?

HAr väl använts inom stereo prylar en 20 år åtminstånde,e väl ie inte riktigt samma men (funkar ju i våra bredband utan större bekymmer) , sen vad kablarna klarar av hänger bara på kabelns uppbyggnad

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Detta var ju lite fail... Hela poängen var ju att det skulle vara fiberoptiskt och på så sätt få ut skyhöga överföringshastigheter...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av DasErdbeerkuchen:

"Well, I guess this will be called *puts sunglasses on* Lite Peak."

YEEEEEEEEAAAAAAHHHHHH!

Episkt! Horatio Caine ftw!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Episkt! Horatio Caine ftw!

Var bara tvungen att göra en haha :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tanken från början var att de skulle ha så hög bandbredd att du kan köra flera saker över samma kabel och fortfarande ha kapacitet över. Just en extern hårddisk är ju inte alltför krävande rent bandbreddsmässigt om man jämför med till exempel en skärmsladd. Frågan är väl snarare varför du ska ha en kabel från datorn till varje hårddisk?

Är ju bara dumheter att Daisy chaina enligt mig, du behöver lika många sladdar, lika många uttag, du får mindre bandbredd, oavsett om du behöver bandbredden eller inte så är det ju ingen fördel. Skulle kanske vara bra för den som inte har tillräckligt långa sladdar, men å andra sidan så måste man ju ha antingen minst en lång sladd eller en lång rad med daisy chainade komponenter ändå. Vad jag menar är att man kan lika gärna ställa frågan, varför ska man inte ha en kabel från datorn till varje hårddisk? Billigare kabel då man kan ha kortare längder? Man kommer ju i vilket fall som helst få en tillräckligt lång kabel med hårddisken eller vad det nu än är för pryl man köpt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

HAr väl använts inom stereo prylar en 20 år åtminstånde,e väl ie inte riktigt samma men (funkar ju i våra bredband utan större bekymmer) , sen vad kablarna klarar av hänger bara på kabelns uppbyggnad

Fiber Channel har har använts för datorer sen slutet av 80-talet också. Tror inte att kablar är ett problem. Möjligtvis damm i kontakterna men det är ju lätt löst med ett lock som många toslink har.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Goose7:

Är ju bara dumheter att Daisy chaina enligt mig, du behöver lika många sladdar, lika många uttag, du får mindre bandbredd, oavsett om du behöver bandbredden eller inte så är det ju ingen fördel. Skulle kanske vara bra för den som inte har tillräckligt långa sladdar, men å andra sidan så måste man ju ha antingen minst en lång sladd eller en lång rad med daisy chainade komponenter ändå. Vad jag menar är att man kan lika gärna ställa frågan, varför ska man inte ha en kabel från datorn till varje hårddisk? Billigare kabel då man kan ha kortare längder? Man kommer ju i vilket fall som helst få en tillräckligt lång kabel med hårddisken eller vad det nu än är för pryl man köpt.

Jag hade gärna sluppit ett par sladdar från datorn upp till skrivbordet. Skärmarna hade varit trevligt att koppla ihop mellan sig till exempel. Även den lilla högen med 4 externa diskar är ju omotiverat att dra 8 meter USB-sladd till baksidan av datorn när man lärr kunde lösa det med ett par korta patchkablar. Det blir oändligt mycket smidigare att hantera färre och kortare kablar. Somliga av oss tycker inte om stora ormbon på skrivbordet.
Som sagt, du kommer ha tillräckligt med bandbredd för att köra en hel hög hårddiskar när de väl får ordning på det. Såg du inte den där demon när de körde 1080p och flyttade filer till en SSD med samma kabel?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

pinsamt intel... pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naton:

Du kommer fortfarande behöva strömförsörjning till mus,tangentbord,hårdiskar och bildskärm. dessutom undrar jag hur tåliga dessa fiber kablar kommer bli?

Skrivet av Ase:

HAr väl använts inom stereo prylar en 20 år åtminstånde,e väl ie inte riktigt samma men (funkar ju i våra bredband utan större bekymmer) , sen vad kablarna klarar av hänger bara på kabelns uppbyggnad

Optiska för ljud är gjorda av plast iirc, vilket lär tåla böjar lite bättre än glas. Däremot finns det "böjbara" fibrer som klara mer än böjradien av en snusdosa som vanlig fiber klarar, som skulle användas för light peak.

Ström går såklart att dra i koppartrådar som går i samma kabel.

Skrivet av Chamezz:

Detta var ju lite fail... Hela poängen var ju att det skulle vara fiberoptiskt och på så sätt få ut skyhöga överföringshastigheter...

Är nog lite väl dyrt med opto för sådana hastigheter än så länge. Men visst hade det varit trevligt för de som har råd, men hade knappast blivit mainstream.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Starkt jobbat ^^

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Dåligt! Hela idén med Light Peak var ju att den skulle använda en optisk kabel för att ge grym hastighet och samtidigt vara en framtidssäker kabel.

Det man säger nu är att man lanserar en kopparkabel för att Light Peak inte är moget just nu. Varför låter man då inte USB 3.0 "vinna" just nu för att lansera Light Peak om några år? Intel låter giriga...

Mja, som företag är man väl inte dumma. Eftersom Light Peak smiskar USB3 i prestanda hela veckan lång och hela helgen också för den delen även genom kopparledningar så vill man såklart tjäna pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Mja, som företag är man väl inte dumma. Eftersom Light Peak smiskar USB3 i prestanda hela veckan lång och hela helgen också för den delen även genom kopparledningar så vill man såklart tjäna pengar på det.

Med tanke på potentialen de hade med light peak så tror jag att de kan döda namnet innan det blir "riktigt" :/

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Mja, som företag är man väl inte dumma. Eftersom Light Peak smiskar USB3 i prestanda hela veckan lång och hela helgen också för den delen även genom kopparledningar så vill man såklart tjäna pengar på det.

tveksamt , usb håller 5gbit. Lightpeak optiskt fick de att göra 10gbit. Med koppar lär de tyvärr tappa mycket.. Så smiskar är nog ett hårt ord. Dessutom tappas ju en av de trevligare funktionerna att de skulle kunna vara grymt långa utan prestanda förlust...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

jag tror anledningen att vänta med optiska versionen helt enkelt är att jkäna mer pengar. Nu kommer alltså light peak med koppar och Apple hoppar på det tåget med dessa kontakter på alla sina nya datorer. Sen om 2 år så släppt den nya optiska versionen och alla är "tvugna" att uppgradera och Intel och Co kan mao sko sig på samma protokoll igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Inge ljus... night peak.

Materialvalet i sladdarna för light peak är inte särskilt intressant för mig, men den naturliga följden att hastigheterna försämras så pass mycket är ganska illa.

Vad har light peak nu som gör att man skulle föredra detta framför USB 3? Något snabbare hastigheter är ett svagt kort mot USBkopplingens otroligt starka användarbas som redan är etablerad. Daisy chain är väl användbart till viss del, men bara om alla kringkomponenter redan har denna koppling och så kommer det ju inte att se ut de närmsta åren. Det kostar ju extra pengar för tillverkare att utrusta alla tänkbara prylar med extra kontakter när USB 3 redan finns ute. Ännu ett ganska svagt kort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

tveksamt , usb håller 5gbit. Lightpeak optiskt fick de att göra 10gbit. Med koppar lär de tyvärr tappa mycket.. Så smiskar är nog ett hårt ord. Dessutom tappas ju en av de trevligare funktionerna att de skulle kunna vara grymt långa utan prestanda förlust...

100gbit va det med optisk, 10 är vad de hoppas kunna uppnå med koppar. Tänka först, prata sen

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900