HDD clickar, event ID 51, vilken hårddisk är det?

Permalänk
Medlem

HDD clickar, event ID 51, vilken hårddisk är det?

Har märkt att man dator ger ifrån sig ett click från hårddiskarna men hade inte tänkt på det mycket alls. Det har pågått i väldigt lång tid nu kan jag säga.

Jag började uppmärksamma detta då när jag tittade igenom loggboken såg jag en varning med ID 51:

Beskrivningen för händelsen:
"Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk4\D under en växlingsåtgärd."

Jag ser att det händer flera gånger om dagen. Händelsen går att spåra minst en månad tillbaka i tiden i loggboken och kan komma ihåg att man hört ljudet så långt tillbaka vid vissa tillfällen.
Jag märkte nu när det klickade till hos datorn från hdd så kom det upp nya varningar med detta i loggboken.

Frågan är om det är den där "hdd klick of death" som börjat visa sitt huvud...

Men frågan är bara hur jag identifierar vilken av mina hårddiskar det är.
Jag har 1st extern Seagate 160Gb. Den låter inte i alla fall...
I datorn sitter det 2st Seagate 7200.10 320Gb och en nyare Samsung F3 500Gb som är system disk.

Jag har "SeaTools for Windows" och kör just nu "Long Drive Self Test" på samsung disken. Tar en tid. "short drive self test" gick snabbare och den gick igenom med OK. Tror detta bör i alla fall till att börja med att visa om det finns problem.

men skulle kunna gå snabbare om man viste vilken hdd "hårddisk4\D" är. Fått efter lite kort läsning att det behöver inte vara "D" som det sägs i namnet men det är ju inte alltid säkert.

Tips? förslag?

Det är bra om man vet vilken hdd det är så man kan flytta kritisk data ifrån den.. Just nu flyttade filer och skapade lite små kopior på saker men är inte säker om jag inte bara flyttade saker till den där klickande hdd:n. >_>;

Permalänk
Medlem

Start->kör msinfo32
Kolla under Komponenter->Lagring om du inte kan få lite ledtrådar där.

Permalänk
Medlem

Märkte inte mycket hjälp i msinfo32...

Men märkte när jag flyttade filer och gjorde saker med hdd:s så det mera jag gjorde någonting med min ena Seagate 7200.10 320Gb. I: så blev det mera klick och nya varningar. Börjar förmoda att det är den hårddsiken... Lite synd då det är den som har all den mest kritiska datan. >_>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Märkte inte mycket hjälp i msinfo32...

Men märkte när jag flyttade filer och gjorde saker med hdd:s så det mera jag gjorde någonting med min ena Seagate 7200.10 320Gb. I: så blev det mera klick och nya varningar. Börjar förmoda att det är den hårddsiken... Lite synd då det är den som har all den mest kritiska datan. >_>

Flytta datan till en annan hårddisk asap.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Mm började kopiera det viktigaste till dit jag får plats. Är lite ont om extra utrymme och saker får tas bort. Gör just nu endast kopior på det jag verkligen inte vill ha förlorat. resten som finns på hdd:n kan för det mesta finnas kvar och försvinna om den får för sig att klappa ihop när som helst. (går att få tag på ganska enkelt igen) Bör finnas garanti kvar också. Var ju 5år på dem när de köptes, bör vara just börjat på fjärde året.
men bör man vänta tills den klappar ihop totalt eller kan på något vis garantera visa att hårddisken är på väg att dö så det inte blir nekad eller bara skickat tillbaka sedan?

Permalänk
Medlem

lLånar tråden lite, ursäkta.

Jag hade en hårddisk som dog på liknande sätt. Där inne hade jag värdefulla filer som jag vill ha. Finns det något jag själv kan göra för att fixa problemet eller vad kostar det att lämna in en sådan HD?

MVH

Permalänk
Medlem

Finns ju data recovery saker men de är oftast väldigt dyra. Beror helt enkelt om det är värt det att lägga ut pengarna på den data dom gick förlorad på den hdd:n.

Hmm. mina hdd:s går fortfarande vidare fastän det kommer upp ett antal klick om dagen. Bara att vänta och se när den dör

De interna klarade mystiskt nog av ett helt "long DST"...

Ska testa min externa lite mera utförligt också. Kommer ihåg att man hade lite problem med den ett antal år tidigare. (data som inte gick att komma åt eller ta bort, förutom då man formaterade om hela hdd:n, den fick dock mycket rörelse med att vara på väg i väska i alla väder med cyckel och allt då)