Globalfoundries redo för AMD Bulldozer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Håller med dig helt.Lite trött på intel och deras sockel byte.

Intel har kört prestandasegmentet på X58/1366 väldigt länge, och det kommer fortsätta till Q4 innan X68 släpps.

I övrigt ser jag fram emot Bulldozer, hoppas den kan konkurrera även i toppskiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Fan va hemligthetsfullt det varit kring Bulldozer, hoppas CPU'n lever upp till namnet!

Med tanke på att Intel finns i närheten med öppna öron. Är det nog bäst att vara väldigt sparsam på att ge ut allt för mycket information. Annars lär nog Intel täppa igen luckan fort. Kalla mig pessimist men jag tror inte AMD kommer klå Intel på prestanda någon gång i framtiden. Såvitt jag vet har AMD aldrig ens gjort det heller?

Men jag är stolt AMD ägare ändå och har fungerat lika bra för mig som Intel gör. Självklart vill jag hellre stötta till fattiga företag än rika.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Med tanke på att Intel finns i närheten med öppna öron. Är det nog bäst att vara väldigt sparsam på att ge ut allt för mycket information. Annars lär nog Intel täppa igen luckan fort. Kalla mig pessimist men jag tror inte AMD kommer klå Intel på prestanda någon gång i framtiden. Såvitt jag vet har AMD aldrig ens gjort det heller?

Men jag är stolt AMD ägare ändå och har fungerat lika bra för mig som Intel gör. Självklart vill jag hellre stötta till fattiga företag än rika.

Du har verkligen inte läst kommentarerna? Smiskade inte de tidiga Athlon 64orna? och Thunderbird?

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt! Blir nog en 4-modulig om den presterar bra, hoppas hoppas...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rba:

Trevligt trevligt! Blir nog en 4-modulig om den presterar bra, hoppas hoppas...

Jag hade tänkt mig 6-8 modul version + 24-32 GB minne beroende på hur mycket går trycka in. Sedan har man sitt på det torra ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag hade tänkt mig 6-8 modul version + 24-32 GB minne beroende på hur mycket går trycka in. Sedan har man sitt på det torra ett tag

Om du köper första generationen Bulldozer får du nöja dig med fyra moduler (8 kärnor)
om du inte vill köpa server-bräda för X antal tusen.

Men, ja, torrt lär du ha det!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

vilket pris tros bulldozer lägga sig på då tro?

Jag gissar på 3000-3500 för toppmodellen.
Men kanske under 3000 om vi har tur!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag gissar på 3000-3500 för toppmodellen.
Men kanske under 3000 om vi har tur!

Vettekatten, du. Så höga priser har ju inte AMD-processorer kostat sedan FX-serien.. och andra sigan skulle väl FX göra nyintåg? Hoppas dock på max 2k5 likt den högst klockade x6:an.

Ni som reminissade på Lanparty: det finns ju kvar till AM3, fyi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Jag hade tänkt mig 6-8 modul version + 24-32 GB minne beroende på hur mycket går trycka in. Sedan har man sitt på det torra ett tag

blir väl interlagos(server) för dig i så fall. Du kan alltid införskaffa dig ett moderkort som stödjer 2 processorer.

Servervarianten är quad channel så 16 eller 32 gig ram funkar fint. Am3 varianten verkar endast bli dual channel men har ändå bättre minnesbandbredd än 1366+i7

Cinebench på 2 st interlagos vore något

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Förväntningarna är enorma på Bulldozer. Blir intressant att se vad dom kan prestera.

Skrivet av anon127948:

En sak jag inte förstår när de säger 8 cores. Är det bulldozer cores eller räknar man de två cores some utgör en Bulldozer core?

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/948597-amd-bulldozer-...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

blir väl interlagos(server) för dig i så fall. Du kan alltid införskaffa dig ett moderkort som stödjer 2 processorer.

Servervarianten är quad channel så 16 eller 32 gig ram funkar fint. Am3 varianten verkar endast bli dual channel men har ändå bättre minnesbandbredd än 1366+i7

Cinebench på 2 st interlagos vore något

Men visst stödjer Win7 Home Premium bara 16GB RAM? Isf måste man ju byta Win7-licens om man ska överstiga... känns jobbigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raynak:

Men visst stödjer Win7 Home Premium bara 16GB RAM? Isf måste man ju byta Win7-licens om man ska överstiga... känns jobbigt.

Fråga om nån kompis har ett windows 7 ultimate att "låna ut". Windows 7 loader funkar också bra för er som vill ha ett genuint windows.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Vettekatten, du. Så höga priser har ju inte AMD-processorer kostat sedan FX-serien.. och andra sigan skulle väl FX göra nyintåg? Hoppas dock på max 2k5 likt den högst klockade x6:an.

Ni som reminissade på Lanparty: det finns ju kvar till AM3, fyi

Jag tänkte också under 3000 först, men sedan tänkte jag att det är en ny
arkitektur, och med vad vi vet än så länge ser det ut att bli en ganska ettrig
processor. Och som du skrev har AMD bestämt sig för att plocka fram och
damma av FX igen.

När phenom II x6 1090T dök upp kostade den precis under 3000...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Med tanke på att Intel finns i närheten med öppna öron. Är det nog bäst att vara väldigt sparsam på att ge ut allt för mycket information. Annars lär nog Intel täppa igen luckan fort. Kalla mig pessimist men jag tror inte AMD kommer klå Intel på prestanda någon gång i framtiden. Såvitt jag vet har AMD aldrig ens gjort det heller?

Men jag är stolt AMD ägare ändå och har fungerat lika bra för mig som Intel gör. Självklart vill jag hellre stötta till fattiga företag än rika.

Amds thunderbird piskade ju intels processorer, och även athlon 64 piskade ju pentium 4 då den var billigare, drog mindre, var svalare presterade bättre och var mer klockvänlig.

Var inte så insatt på den tiden, men amd hade väl nästan samma övertag som intel har idag, med skillnaden att de fortfarande var billigare än intel. Konstigt nog hade de endast 35% av marknaden då.

Amd var ett litet företag då, så de gjorde inte styrkretsarna till moderkorten själva, utan typ nvidia gjorde dem och vissa var instabila och dåliga, vilket inte direkt gynnade amd. Dessutom mutade intel de flesta stora OEM-företag (typ dell), att inte sälja amds processorer, just därför att de var överlägsna intels. Detta gjorde ju att amd inte fick sålt på långa vägar så många processorer som de borde, då cheferna på t.ex DELL fick pengar av intel för att dissa amd. Hade inte detta skett hade amd vart betydligt större än vad de är nu. Visst, de fick en strunt-summa som skadestånd av intel, men det var ju bara en promille av vad de förlorat..

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna för att det här blir en succé. Vill äga en AMD igen.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/138328/Bulldozer-50-Faster-than-Co...

Citat:

Here, take some salt. AMD reportedly gave out performance figures in a presentation to its partners, performance figures seen by DonanimHaber. It is reported that an 8-core processor based on the "Bulldozer" high-performance CPU architecture is pitched by its makers to have 50% higher performance than existing processors such as the Core i7 950 (4 cores, 8 threads), and Phenom II X6 1100T (6 cores). Very little is known about the processor, including at what clock speed the processor was running at, much less what other components were driving the test machine.

Taking this information into account, the said Bulldozer based processor should synthetically even outperform Core i7 980X six-core, Intel's fastest desktop processor in the market. Built from ground-up, the Bulldozer architecture focuses on greater inter-core communication and reconfigured ALU/FPU to achieve higher instructions per clock cycle (IPC) compared to the previous generation K10.5, on which its current Phenom II series processors are based. The processor is backed by new 9-series core logic, and a new AM3+ socket. AMD is expected to unveil this platform a little later this year.

Permalänk

Ska bygga en ny stationär och en mini itx till hemmabion, har även sparat pengar och nu väntar jag bara på bulldozer! hoppas det blir en vändning för amd

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Amds thunderbird piskade ju intels processorer, och även athlon 64 piskade ju pentium 4 då den var billigare, drog mindre, var svalare presterade bättre och var mer klockvänlig.

Var inte så insatt på den tiden, men amd hade väl nästan samma övertag som intel har idag, med skillnaden att de fortfarande var billigare än intel. Konstigt nog hade de endast 35% av marknaden då.

Amd var ett litet företag då, så de gjorde inte styrkretsarna till moderkorten själva, utan typ nvidia gjorde dem och vissa var instabila och dåliga, vilket inte direkt gynnade amd. Dessutom mutade intel de flesta stora OEM-företag (typ dell), att inte sälja amds processorer, just därför att de var överlägsna intels. Detta gjorde ju att amd inte fick sålt på långa vägar så många processorer som de borde, då cheferna på t.ex DELL fick pengar av intel för att dissa amd. Hade inte detta skett hade amd vart betydligt större än vad de är nu. Visst, de fick en strunt-summa som skadestånd av intel, men det var ju bara en promille av vad de förlorat..

Det är lite svårt att minnas allt den tiden, när man knappt minns vad man gjorde idag. Men hade inte Intel någon Xeon modell som var ganska överlägsen Ahtlon och även Opteron? Eller kom den senare?

Jag tror ändå många valde AMD pga nForcen korten. Själv har man kört med Ali och Via styrkretsar som jag tyckt funkat klockrent, prestanda var säkert aningen sämre och mindre överklockningsvänliga. Men kompisarna klagade och tyckte man skulle köpa nForce korten. Känns så här i efterhand rätt klokt att jag inte valde nForce.
Dock kanske många skyller nForce ostabilitet på AMD. Jag vill inte direkt gå in på vad Intel gjort mot AMD men jag tycker det har varit lite orättvist minst sagt. Men sen sitter majoriten med Intel i burkarna och det lär vara snudd på omöjligt att bryta den trenden med en processor generation som presterar bäst.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Ska bygga en ny stationär och en mini itx till hemmabion, har även sparat pengar och nu väntar jag bara på bulldozer! hoppas det blir en vändning för amd

Samma här.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Hoppas också AMD gör en ordentlig vändning, det är alltid bra för innovationen på båda sidor att röra om lite i grytan!
Dock tycker jag det verkar lite småskumt detta med att de "riktiga 8 kärnorna" inte är 8 riktiga kärnor, bara 4 med 2 trådar i varje som "till stor del" blir som (och ser ut som) 8 riktiga kärnor.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

Precis köpt 2600K men hoppas ändå på spö av Bulldozer. Hade vart fräsigt!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dataviruset:

Hoppas också AMD gör en ordentlig vändning, det är alltid bra för innovationen på båda sidor att röra om lite i grytan!
Dock tycker jag det verkar lite småskumt detta med att de "riktiga 8 kärnorna" inte är 8 riktiga kärnor, bara 4 med 2 trådar i varje som "till stor del" blir som (och ser ut som) 8 riktiga kärnor.

Se det som intels hyperthreading.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dataviruset:

Hoppas också AMD gör en ordentlig vändning, det är alltid bra för innovationen på båda sidor att röra om lite i grytan!
Dock tycker jag det verkar lite småskumt detta med att de "riktiga 8 kärnorna" inte är 8 riktiga kärnor, bara 4 med 2 trådar i varje som "till stor del" blir som (och ser ut som) 8 riktiga kärnor.

Jag tycker CPU:er är lite småskumma i allmänhet med 1:or och 0:or fram och tillbaka. Inte helt fått kläm på hur det fungerar än.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Så AMD's dito med 8 kärnor kommer alltså vara 50% snabbare än Intels 4 core med HT.
Då torde intels 6 core 12 th vara lika snabb som AMDs nya arkitektur med 8 kärnor.

Således är alltså AMDs nya inte i närheten då ~6 core torde vara samma som AMDs 8.

75% Intelpower per AMD core ..

Tråkigt för utvecklingen AMD inte lyckas piska Intel.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Så AMD's dito med 8 kärnor kommer alltså vara 50% snabbare än Intels 4 core med HT.
Då torde intels 6 core 12 th vara lika snabb som AMDs nya arkitektur med 8 kärnor.

Således är alltså AMDs nya inte i närheten då ~6 core torde vara samma som AMDs 8.

75% Intelpower per AMD core ..

Tråkigt för utvecklingen AMD inte lyckas piska Intel.

4kärnor där varje kärna består av 2kärnor som antingen kan arbeta ihop 100%, eller i flertrådade applikationer dela upp arbetet med 80% prestanda per kärna..

Taking this information into account, the said Bulldozer based processor should synthetically even outperform Core i7 980X six-core, Intel's fastest desktop processor in the market.

Permalänk
Skrivet av storsnusaren:

Se det som intels hyperthreading.

Kanske jag som har "svårt att acceptera det nya" att åtta fysiska kärnor i själva verket skulle vara fyra med dubbla trådar som kan vara mer flexibla.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk

Ni verkar ha fått allt om bakfoten, här är lite fakta som bevisar att en 8 kärning bulldozer verkligen består av 8 kärnor o inte 4 moduler med HT.

Citat:

by: HalfAHertz
--------------------------------------------------------------------------------
No it is an octa core - every core in the module has a dedicated SP but they share a "fat" FP which can either do 1 FP calc for each or an advanced 256-bit calc (which we probably won't se for a while because nobody will have ready code...)
--------------------------------------------------------------------------------

Actually every core has its own dedicated FMAC for floating point. If you want to do 256-bit floating point with AVX you can merge the 2 FMACs. Intel handles 256-bit AVX by merging their 128-bit FPU with the SSE functions (and you have to recompile all of your code to make SSE into AVX-128.

by: DriedFrogPills
--------------------------------------------------------------------------------
I think it's more likely to be scenario 2 as I remember an article on anandtech midway through last year, that stated each core is one half of a bulldozer module. What we really need is for JF-AMD to clarify the module versus core thing
--------------------------------------------------------------------------------

Modules are an architectural facet of the design, we will not market modules. The cores are cores. They are not "half cores" as some suggest. If you look at what defines a core, it is the integer execution pipeline. When the system boots up it will see all of the cores as integer cores, the OS will see them and the application will see them. All arguments have fallen flat on their face.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dataviruset:

Kanske jag som har "svårt att acceptera det nya" att åtta fysiska kärnor i själva verket skulle vara fyra med dubbla trådar som kan vara mer flexibla.

Ja fast det är ju 8 kärnor.
Enligt någon artickel så skulle vi inte se processorn som en "x4 med ht" utan som en x8. men eftersom den inte kan ge 100% procent på alla 8 så.... (edit: om de inte arbetar i "par" med 4 trådar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Ja fast det är ju 8 kärnor.
Enligt någon artickel så skulle vi inte se processorn som en "x4 med ht" utan som en x8. men eftersom den inte kan ge 100% procent på alla 8 så.... (edit: om de inte arbetar i "par" med 4 trådar)

tror inte det finns nån information som bekräftar det ena eller det andra.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry