Radeon HD 6990 "Antilles" dyker upp på bild

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 6990 "Antilles" dyker upp på bild

Det börjar dra ihop sig inför lanseringen av det försenade grafikkortet Radeon HD 6990. En asiatisk hårdvarusajt fångar modellen på bild.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mumma?!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

spännande!!! Fan man blir ju helt till sig! I wanna know SPECCS!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Mitt fläkt, bra avstång mellan GPU'erna..... hm, det känns verkligen nu att XFX sammarbetar hårt med AMD

Hoppas verkligen det lever upp till hypen, men det har jag inga riktiga tvivel om

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt nu början man få "vill ha" känslor, alltid skoj med nya prylar. Ser fram emot läsa testerna

Permalänk
Medlem

Äntligen! Nu blir det till att byta upp sig

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att vänta och vänta och vänta på nVidias kontring då... Det har varit snack om en dualgpu från nvidia innan GTX480 kom ut. Lycka till säger jag bara. Möjligtvis på 2st GTX560 lite nedklockat då.

Men hela grejen med dubbla och tippla gpuer börjar kännas tråkigt med de eviga microstutter-problematiken som ligger där och förstör ändå.

Vad säger ni som sitter på dualgpu-kort eller sli- och CF-riggar, funkar det bra för er eller är det mycke meck eller problem med att få ut prestandan?

Jag tänker alltså på nya spel även som gamla...vad är era erfarenheter?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leqher:

spännande!!! Fan man blir ju helt till sig! I wanna know SPECCS!

Inte så svårt att gissa. 2x 6970 i stock speed eller lite lägre. Beror på värmen..

Ang. mittenmonterad fläkt som bilden säger ska man nog inte ta för givet, säkert engineering sample.
Dom exprimenterar juh med olika placering av fläkt och kylar typer inför release.

Jag antar att vi kommer få se GTX 595 (2x560/570) innan mars (Q1) slut nu om 6990 kommer.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

hoppas det håller mina förväntningar :S

Permalänk
Medlem

orka microstutter

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Nu är det bara att vänta och vänta och vänta på nVidias kontring då... Det har varit snack om en dualgpu från nvidia innan GTX480 kom ut. Lycka till säger jag bara. Möjligtvis på 2st GTX560 lite nedklockat då.

Men hela grejen med dubbla och tippla gpuer börjar kännas tråkigt med de eviga microstutter-problematiken som ligger där och förstör ändå.

Vad säger ni som sitter på dualgpu-kort eller sli- och CF-riggar, funkar det bra för er eller är det mycke meck eller problem med att få ut prestandan?

Jag tänker alltså på nya spel även som gamla...vad är era erfarenheter?

Förut när jag körde CF med hd 4850 och hd 4830 så hade jag stora problem med att få det att fungera bra och microstrutter var ett stort problem.

Sen när jag bytte till dubbla 5770 så var det några spel i början som fungerade dåligt med CF, en exempel är BFBC2. Men i övrigt så har det fungerat relativt smärtfritt med de flesta av drivrutinerna, inte alla men kanske 9 av 12 på ett år.

Microstruttering har jag faktiskt inte märkt av alls men den setupen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

har en känsla av att nvidia redan har en dubbel macka klar och bara väntar på AMD´s för att släppa sitt nån vecka innan och slå AMD på fingrarna än en gång.

Ska bli intressant att se testar iallafall.är lite trött på mina varma el törstiga GTX480.Detta kort verkar lovande..Matchar färgerna i min burk med (svart och rött) ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Inaktiv

Frågan är ju hur AMD löser 300W-problemet, Cayman drar ju en hel del ström trots allt. Sedan också kylning och hur man förhoppningsvis försöker hålla acceptabla ljudnivåer på kortet.
Sedan har vi ju microstuttering som flera redan nämnt.

Skalningen (och förhoppningsvis prestandan) får ju förmodas bli riktigt bra denna gång med tanke på förbättringarna med CF i och med HD6000-serien. Det ska bli intressant att se hur den färdiga produkten faktiskt blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

orka microstutter...

... är historia.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Kommer aldrig köpa ett dualkort igen. Oavsett om det står AMD eller Nvidia på det.

Kör man bara de 10-15 spel som används i tester världen runt är det väl ok men inte annars. Tänker aldrig mer vara beroende av CF eller SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Frågan är ju hur AMD löser 300W-problemet, Cayman drar ju en hel del ström trots allt. Sedan också kylning och hur man förhoppningsvis försöker hålla acceptabla ljudnivåer på kortet.
Sedan har vi ju microstuttering som flera redan nämnt.

Skalningen (och förhoppningsvis prestandan) får ju förmodas bli riktigt bra denna gång med tanke på förbättringarna med CF i och med HD6000-serien. Det ska bli intressant att se hur den färdiga produkten faktiskt blir.

Just 300W problemet har de väl näst intill löst med 6900 serien. Det är ju inbyggd avkänning av effektförbrukningen, så de kan ha det betydligt högre klockat än t ex 5970, och sen låta det klocka ner sig. Sen om man känner sig säker på att nätagg och annat klarar det, och är beredd att bryta garantin, är det bara höja gränsen så man slipper nerklockningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

... är historia.

Det håller inte alla med om. Inklusive Sweclockers redaktion som särskilt kommenterade detta problem i en fredagspanel nyligen. Baserar du ditt uttalande på egna erfarenheter eller på något annat?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Som ett enksilt kort blir det säkert det bästa grafikkortet, men det bästa grafikkortet måste ju ändå vara gtx 580, eftersom att inget grafikkort i världen rår på 4st 580, dvs 580 är det kortet man använder när man vill ha så många fps som möjligt.
Sen säger någon säkert att ett 6990 är bättre än ett 580 vilket säkert är sant men 4st 580 är ju bättre än ett 6990.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av anders190:

Frågan är ju hur AMD löser 300W-problemet, Cayman drar ju en hel del ström trots allt. Sedan också kylning och hur man förhoppningsvis försöker hålla acceptabla ljudnivåer på kortet.
Sedan har vi ju microstuttering som flera redan nämnt.

Skalningen (och förhoppningsvis prestandan) får ju förmodas bli riktigt bra denna gång med tanke på förbättringarna med CF i och med HD6000-serien. Det ska bli intressant att se hur den färdiga produkten faktiskt blir.

Det är en dubbel gpu och då kan man inte räkna med det är energi snålt och tdp kommer nog ligga nära gtx480 eller gtx580

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av Layon:

Som ett enksilt kort blir det säkert det bästa grafikkortet, men det bästa grafikkortet måste ju ändå vara gtx 580, eftersom att inget grafikkort i världen rår på 4st 580, dvs 580 är det kortet man använder när man vill ha så många fps som möjligt.
Sen säger någon säkert att ett 6990 är bättre än ett 580 vilket säkert är sant men 4st 580 är ju bättre än ett 6990.

Ska man jämföra 6990 med GTX 580 så är det GTX 580 SLI isf. Två GPU mot två GPU.
Men något jag är fundersam över är om Radeon kan ha mer än 256-bit minnesbuss?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Just 300W problemet har de väl näst intill löst med 6900 serien. Det är ju inbyggd avkänning av effektförbrukningen, så de kan ha det betydligt högre klockat än t ex 5970, och sen låta det klocka ner sig. Sen om man känner sig säker på att nätagg och annat klarar det, och är beredd att bryta garantin, är det bara höja gränsen så man slipper nerklockningen.

Ja, 300W-gränsen klarar de nog. De tar ju knappast 2 st 6970 utan nåt i stil med 2 st 6950 med allt upplåst - precis som förut. 2x2 GB GDDR5 drar säkert en hel del men med lite lägre klockfrekvens och lägre spänning så löser det nog sig. Och som du sa har de i värsta fall PowerTune.

Det verkar dock som man inte mäter effekten utan aktiviteten i varje del av GPU:n.

Skrivet av http://www.semiaccurate.com/2010/12/14/look-amds-new-cayman6900-architecture/:

PowerTune put dozens of sensors around the chip that do not measure power draw or temperature, they just measure activity. The PowerTune controller is smart enough to know how much power each unit's activity level pulls, and when it hits a certain threshold, the clocks are smoothly ratched down until the power sits at the cap. It basically hugs the curve.

Please note that this is in addition to the other temperature and power sensors, already on the chip. They are still in place, and should PowerTune not catch something, or you manage to flash the BIOS with something silly, they will still step in and save you from letting the magic smoke out.

There are a couple of misconceptions floating around the net about PowerTune right now. First is that PowerTune cuts clock down during normal operation. This isn't true, it ONLY operates when the GPU hits it's programmed limit. If you are at the max power state of the GPU, basically the opposite of 2D/idle/desktop mode, and you are running a very outlier application like Furmark, this is the only time you will see PowerTune in operation.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Som ett enksilt kort blir det säkert det bästa grafikkortet, men det bästa grafikkortet måste ju ändå vara gtx 580, eftersom att inget grafikkort i världen rår på 4st 580, dvs 580 är det kortet man använder när man vill ha så många fps som möjligt.
Sen säger någon säkert att ett 6990 är bättre än ett 580 vilket säkert är sant men 4st 580 är ju bättre än ett 6990.

Jo men sen går ju 4st 580 på runt 18k också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Ja, 300W-gränsen klarar de nog. De tar ju knappast 2 st 6970 utan nåt i stil med 2 st 6950 med allt upplåst - precis som förut.

Precis som förut? HD5970 har två gpuer från HD5870 med lägre klocks.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av blade80:

Nu är det bara att vänta och vänta och vänta på nVidias kontring då... Det har varit snack om en dualgpu från nvidia innan GTX480 kom ut. Lycka till säger jag bara. Möjligtvis på 2st GTX560 lite nedklockat då.

Men hela grejen med dubbla och tippla gpuer börjar kännas tråkigt med de eviga microstutter-problematiken som ligger där och förstör ändå.

Vad säger ni som sitter på dualgpu-kort eller sli- och CF-riggar, funkar det bra för er eller är det mycke meck eller problem med att få ut prestandan?

Jag tänker alltså på nya spel även som gamla...vad är era erfarenheter?

Hade problem med microstuttering och andra problem med 5970, dock bara i BFBC2 så det ser jag som inget då "alla" verkade ha problem med det spelet.
Har nu st 470 i SLI och har inte upplevt något enormt seriöst, och det lilla(fps-drop under nån sekund) är också i BFBC2 men det upplevde jag aldrig med "bara" 2st 470

Så fler GPU lösningar är inget jag ser illa på i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Alltid roande med folk som tror nvidia har ett magiskt kort liggande som de inte säljer. Sen jämför man pris/prestanda inte singel vs dual-gpu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Alltid roande med folk som tror nvidia har ett magiskt kort liggande som de inte säljer. Sen jämför man pris/prestanda inte singel vs dual-gpu.

Mer roende att de tror att Nvidia är mer strömeffektiva än AMD också

Vi kan nog, med säkerhet, säga att problemet är 300w. Om AMD utför samma arbete som Nvidia per watt så säger det sig självt att AMDs alternativ kan göra mer om gränsen är 300w. AMD har dessutom PowerTune, så de kan sälja ett kort som, ur lådan, går under 300w, men som är oerhört enkelt att klocka upp. Mig veterligen har Nvidia inget bra alternativ till PowerTune än så länge.

Sen att Cayman skalar bättre än GTX5** i Crossfire vs SLI säger också en del.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Finns det någon vettig anledning att vänta på det här kortet istället för att köra 6970 CF nu?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av malici0us:

Finns det någon vettig anledning att vänta på det här kortet istället för att köra 6970 CF nu?

Det här är ett bättre mordvapen?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av belga:

Det här är ett bättre mordvapen?

Jo, det skulle väl vara det då ^^
Tolkar det som att det bara är att köra på 6970 CF och va nöjd

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

Jag håller med belga.