AMD Fusion: Asus E35M1-I Deluxe, Gigabyte E350N-USB3, MSI E350IA-E45

Permalänk
Relik 📜

Med bra DAC i datorn och bra kablar för den analoga överföringen lär ljudet bli nära nog perfekt även med den lösningen. Tyvärr är väl DAC:arna i integrerade ljudkretsar knappast top notch, så ska man på allvar satsa åt det hållet bör man nog investera i ett bra ljudkort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Med bra DAC i datorn och bra kablar för den analoga överföringen lär ljudet bli nära nog perfekt även med den lösningen. Tyvärr är väl DAC:arna i integrerade ljudkretsar knappast top notch, så ska man på allvar satsa åt det hållet bör man nog investera i ett bra ljudkort.

Hur bra ljudkortet än är så finns det massa störningar i en dator. Men klart det är ett alternativ om man absolut inte vill ha en receiver.
Känns alltid bra att man kan läsa av på receivern att man får in rätt signal med.

Permalänk
Medlem

Har för mig att ni sa i någon video att dom inte orkade med FLAC filer, stämmer de? Kan de verkligen vara så krävande? Klarar dom inga lossless ljudformat? Känns ju väldigt konstigt om de skulle vara så

Permalänk
Medlem

Visst hade Asusen ir mottagare på baksidan? Vad stödjer en sådan ir port isf normalt? vissa mottagare skall väl inte stödja MCE enheter eller har jag fått det om bakfoten?

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått är det främst video supporten för linux som är dåligt, eller finns det andra nackdelar med denna platform om man ska köra ett Linux baserat OS?

Är det overkill med denna plattform om man bara vill använda den som en NAS?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Med bra DAC i datorn och bra kablar för den analoga överföringen lär ljudet bli nära nog perfekt även med den lösningen. Tyvärr är väl DAC:arna i integrerade ljudkretsar knappast top notch, så ska man på allvar satsa åt det hållet bör man nog investera i ett bra ljudkort.

Ett bra ljudkort är ju självklart rekommenderat, med detta är ju ett alternativ till alla om de inte vill bitstreama etc. Man kanske vill ha hörlurar men ändå lossless formatet från filmen avkodad på datorn? Eller inte har de nya HD-lossless hdmi receivers.
Dock så stöds ju inte alla integrerade ljudkretsar och man får plocka lite filer från TMT installationen. Trial eller full.
Dock gjordes detta då TMT3 fanns. Vet ej om processen behövts ändras med att TMT5 kommit ut.
Man kan ha det installerat om man är lite mån om att processen med att bara välja några enstaka filer från installationen är lite "tveksamt" och inte ha resten kvar.
Lösningen är egentligen bara för att få DTS i alla sina former avkodat utan ner-sampling. trueHD fungerar att avkoda redan i ffdshow sedan en tid tillbaka.

Om jag ska ta det kort så går det ut på att helt enkelt registrera ett eller flera av TMT .ax filer så den kan användas som extern codec i andra mediaspelare. Registreringen fungerar ju egentligen på alla codecs som TMT använder sig invändes av. (.ax filer) Man behöver också några runt liggande filer för varje olik sak man vill använda sig av också (.dll). Bara exkludera det man inte vill ha.

Men Realtek ALC889A fungerar detta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Vad jag förstått är det främst video supporten för linux som är dåligt, eller finns det andra nackdelar med denna platform om man ska köra ett Linux baserat OS?

Är det overkill med denna plattform om man bara vill använda den som en NAS?

Den bör även ha problem med det mesta som inte kan avkodas på GPUn och klarar som sagt inte 1080p60Hz eller Blu-ray 3D.

Med väldigt lite erfarenhet av NAS tycker jag den verkar ypperlig med så många SATA portar. 18W vid full belastning och utan GPUn drar den betydligt mindre, så overkill är det nog inte. Större risk att den kan bli lite slö beroende på vad du ska använda din NAS till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Den bör även ha problem med det mesta som inte kan avkodas på GPUn och klarar som sagt inte 1080p60Hz eller Blu-ray 3D.

Med väldigt lite erfarenhet av NAS tycker jag den verkar ypperlig med så många SATA portar. 18W vid full belastning och utan GPUn drar den betydligt mindre, så overkill är det nog inte. Större risk att den kan bli lite slö beroende på vad du ska använda din NAS till.

Jo på så sätt är den najs, passivt kylt och bra med IO. Tänkte den skulle få strömma HD material till PC:n istället för att agera uppseplare själv.

Testet var lite väll HTPC inriktat vore nice att köra samma tester som när de testade Netgear ReadyNAS.
http://www.sweclockers.com/recension/12578-netgear-readynas-u....

Bör vara enkelt att bygga en NAS för mindre än halva priset
Modekort. 1300:-
Minne. 400:-
Chassi. 1000:-
Disk. Seagate Barracuda LP 3 x 2 Tb= 2277
Totalt = 4980:-
Släng in en liten SSD system Disk, 400:- så bör man ha en nice NAS?
Eller har jag missat något?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jacke89:

Har för mig att ni sa i någon video att dom inte orkade med FLAC filer, stämmer de? Kan de verkligen vara så krävande? Klarar dom inga lossless ljudformat? Känns ju väldigt konstigt om de skulle vara så

Fungerar gör de, men ger förhållandevis hög CPU-belastning. Svårt att säga om det är tillfällig bugg med just vår hårdvara, dålig/ofärdig drivrutin till ljudkretsen eller något annat.

Skrivet av jimel:

Visst hade Asusen ir mottagare på baksidan? Vad stödjer en sådan ir port isf normalt? vissa mottagare skall väl inte stödja MCE enheter eller har jag fått det om bakfoten?

Header för IR finns som standard med Fusion, det som sitter på baksidan är dock en Bluetooth-modul.

Skrivet av muscle:

Vad jag förstått är det främst video supporten för linux som är dåligt, eller finns det andra nackdelar med denna platform om man ska köra ett Linux baserat OS?

Är det overkill med denna plattform om man bara vill använda den som en NAS?

Overkill och overkill, det beror ju givetvis på vad du är ute efter. Den stora styrkan med Fusion är kombinationen CPU/GPU i vad AMD kallar APU, och med en filserver utnyttjas mer eller mindre bara CPU. En fördel är ju dock att många moderkort verkar ha gott om SATA-kontakter, det saknas ofta på konkurrerande modeller med Intel Atom.

Skrivet av Nighthog:

Ett bra ljudkort är ju självklart rekommenderat, med detta är ju ett alternativ till alla om de inte vill bitstreama etc. Man kanske vill ha hörlurar men ändå lossless formatet från filmen avkodad på datorn? Eller inte har de nya HD-lossless hdmi receivers.
Dock så stöds ju inte alla integrerade ljudkretsar och man får plocka lite filer från TMT installationen. Trial eller full.
Dock gjordes detta då TMT3 fanns. Vet ej om processen behövts ändras med att TMT5 kommit ut.
Man kan ha det installerat om man är lite mån om att processen med att bara välja några enstaka filer från installationen är lite "tveksamt" och inte ha resten kvar.
Lösningen är egentligen bara för att få DTS i alla sina former avkodat utan ner-sampling. trueHD fungerar att avkoda redan i ffdshow sedan en tid tillbaka.

Om jag ska ta det kort så går det ut på att helt enkelt registrera ett eller flera av TMT .ax filer så den kan användas som extern codec i andra mediaspelare. Registreringen fungerar ju egentligen på alla codecs som TMT använder sig invändes av. (.ax filer) Man behöver också några runt liggande filer för varje olik sak man vill använda sig av också (.dll). Bara exkludera det man inte vill ha.

Men Realtek ALC889A fungerar detta med.

Det jag menar är snarast att med integrerad DAC bör man knappast höra skillnad på DTS-HD MA och vanlig DTS i vilket fall då den i de flesta fall är ganska usel, något som gör hela (i övrigt väldigt trevliga!) metoden lite onödig. Har man ett ljudkort med vettiga analoga utgångar är det dock en annan femma!

Skrivet av Zarper:

Den bör även ha problem med det mesta som inte kan avkodas på GPUn och klarar som sagt inte 1080p60Hz eller Blu-ray 3D.

Med väldigt lite erfarenhet av NAS tycker jag den verkar ypperlig med så många SATA portar. 18W vid full belastning och utan GPUn drar den betydligt mindre, så overkill är det nog inte. Större risk att den kan bli lite slö beroende på vad du ska använda din NAS till.

Som du säger blir det mesta som inte går på GPU trött väldigt snabbt, precis som med Atom. H.264-kodad film i 720p eller 2080p är till exempel mer eller mindre lönlöst, likaså tyngre beräkningsmanövrar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fungerar gör de, men ger förhållandevis hög CPU-belastning. Svårt att säga om det är tillfällig bugg med just vår hårdvara, dålig/ofärdig drivrutin till ljudkretsen eller något annat.

Har du några siffror på ungefär vad den låg på? Bara så man får ett hum om vart den ligger

Permalänk
Medlem

tillgången på dessa kretsar verkar dessvärre se mörk ut.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur bra detta fungerat i en spelmaskin? Typ, men 8GB RAM och ett GTX580 eller liknande på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Någon som vet hur bra detta fungerat i en spelmaskin? Typ, men 8GB RAM och ett GTX580 eller liknande på?

Inte så bra, styrkan i plattformen är dess GPU, CPUn är riktigt klen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Någon som vet hur bra detta fungerat i en spelmaskin? Typ, men 8GB RAM och ett GTX580 eller liknande på?

Med en enkel minneskanal (64 bit) och en 4x PCIe port bör det inte funka så bra. I spel ska CPU och GPU vara relativt välbalanserade, så finns i stort sett ingen extra spelprestanda att få ut från plattformen. Det enda som fattas är lite minnesbandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Med en enkel minneskanal (64 bit) och en 4x PCIe port bör det inte funka så bra. I spel ska CPU och GPU vara relativt välbalanserade, så finns i stort sett ingen extra spelprestanda att få ut från plattformen. Det enda som fattas är lite minnesbandbredd.

Ojdå. Missade totalt det med 4x PCIe. Tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

Vad använder man för nätaggregat för ett sådant moderkort?

Jag antar att de inte behöver ett full atx PSU eftersom de drar lite ström. Har någon något tips på PSU till en sådan maskin.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se hur dom presterade i spel om man tryckte dit ett halv-köttigt grafikkort!
Blir ju inte så värst dyrt heller så man kan lägga pengarna på ett rätt så snabbt grafikkort. Även om 4x pci'n lär vara lite av en flaskhals. Kanske är helt ute och cyklar här...

Permalänk
Avstängd

Nja, det kanske fungerar om man inte bryr sig om ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paulus:

Jag antar att de inte behöver ett full atx PSU eftersom de drar lite ström. Har någon något tips på PSU till en sådan maskin.

Skulle tippa på att picoPSU 60W pallar det. Jag kör mitt Asus AT3N7a-I (nVidia ION) på det och de här ska ju vara ännu strömstålare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke89:

Har du några siffror på ungefär vad den låg på? Bara så man får ett hum om vart den ligger

Ett E35M1-M Pro har precis landat hos mig. Win7 x64 installerat. MPC-HC spelar upp FLAC med 1-2% cpu-belastning. Detta kort har Realtek ALC887 ljudkrets medans mITX-kortet från Asus har Realtek ALC892.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Hur är det nuförtiden. Får man bättre prestanda med 2x2GB i udalchannel om det nu finns fortfarande eller funkar det minst lika bra med en 4GB sticka?

Permalänk
Medlem

I detta fall spelar det ingen roll då korten inte kan utnyttja dualchannel men annars får du ju en liten prestandavinnst.

Permalänk
Medlem

vafan, kom in i lager nån gång då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

vafan, kom in i lager nån gång då!

never gonna happen. datumet skjuts upp hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner:

never gonna happen. datumet skjuts upp hela tiden

Därför blev det ett E35M1-M Pro istället eftersom W-Lan inte var avgörande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Därför blev det ett E35M1-M Pro istället eftersom W-Lan inte var avgörande.

De är ju inte bara de som skiljer sig. Storleksmässigt är de du valde ett micro-atx och det andra är ett mini-itx. De visste du förmodligen, ville bara klargöra för övriga;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Äntligen! 1492kr fraktfritt för oss med studentkonto, så blir definitivt att avbeställa ordern hos annan butik och köra Dustin istället. Trött på att vänta.

Permalänk
Medlem

Skulle också gjort det men har beställt och betalt på ett annat ställe för 1340:- ink frakt så får gott vänta Borde ju dock komma in där också om dustin fått tycker man ju

Permalänk
Medlem

Det finns väl någon här som lyckats få tag på ett kort, eller? Du som har haft lyckan att hitta detta kort, klarar detta kort att köra 1080p mkv-filer i windows 7?