Permalänk
Medlem

Router (WLAN, DHCP, IPv6, VPN)

Hej hopp!

Som tråden låter så avser jag att köpa en router då jag idag har en gateway (å den suger stenhårt!)

Jag behöver trådlöst! VPN eller att den släpper igenom VPN, IPv6 för framtiden så jag inte köper något idag som jag sedan måste byta ut om 3 månader...

Någon som har bra erfarenhet av någon bra router?

När jag använde prisjakt för att söka fram passande saker (vilket tyvärr inte får med sig allt när man letar) så hittade jag dessa två som verkar intressanta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=112170,808345

Vad tror ni? Någon som har andra erfarenheter av bra routrar?

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett nån tillverkare som själva officiellt stödjer IPv6 (men det finns säkert några enstaka, och jag gissar att de blir fler och fler), men DD-WRT (opensource-firmware som går att lägga in på rätt många routrar) gör det. Har aldrig kört "IPv6 native" med den, men den funkar utmärkt med tunnlar från t.ex. Hurricane Electric eller Sixxs.
Jag har för mig att jag såg nåt alternativ för att konfa IPv6-tunnlar även i Apple-routrar. Minns inte om det var AirPort Extreme eller Express eller vad det var (såg iallafall inställningar i Apples setupverktyg) och har aldrig själv testat.

En Mikrotik-router är nog lite pyssel att ha. Det är ju ett stycke hårdvara främst tänkt för att man ska hacka ihop sin egen mjukvara, även om det finns färdigt att bara köra med så är den lite "udda". Cisco/Linksys WRVS4400N har jag aldrig testat, men skulle jag skaffa en router som ska klara IPv6 skulle jag köpa nåt bra som kan köra trådlöst på 5GHz, och köra med DD-WRT.

Jag tror det kommer dröja nånstans 1-2 år innan någon privatperson i Sverige egentligen kommer behöva bry sig om IPv6 (typ att det finns vettiga websiter som bara finns på IPv6 och inte IPv4), men det är ju trevligt och nördigt att ha det redan nu...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Stack: Nu blev jag nyfiken på det du skrev om Mikrotik.
Ska till att beställa en RB493G och har även testkört RouterOS i en virtuell miljö men jag kan inte påminna mig om att jag läst eller upplevt att man måste "hacka ihop sin egen mjukvara".
Jag menar, mjukvaran är ju RouterOS, eller hur tänker du?
Vill mest få lite kött på benen innan jag lägger en beställning.

Btw, Man kan köpa ett RB493G-kort på ebay för ca $240 (ca 1500:-) inkl frakt till sverige, ifall någon är sugen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX