Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bra om du kunde prova direkt på modemet, koppla loss det och stäng av 1 timme, koppla sedan in en dator direkt på modemet, eller prova att kopiera macen till pcn om du inte vill vänta. du kan som sagt ha något fel med qos konfigureringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

http://www.telia.se/gfx/illustrations/bredband_fiberLan_bredb...

Hur bra är denna egentligen? Är väl en bredbandsswitch för FiberLAN också? Någon som vet vad den heter? Missminner jag mig inte så har jag en av dessa liggandes nånstans.

Kan man köra den för IPTV/Internet och sen telefonen på thomson?

Jag kör med denna switch hemma. har Tv, telefon och bredband via fiber. 100/10. Kör port 1 till min router, 2 til TV boxen och, 3 till IP-telefoni modemet (eller vad det är). Så det funkar. Men...

Jag jag fick med en Thomson router som jag inte ville använda. Fick ingen IP-adress eller något om jag inte hade den inkopplad. Ringde supporte och det är någon tjänst som telia har som gör att du inte kan köra utan att Thomson routern aktiverar sig själv. Avbeställde denna tjänst och vips fungerar mitt nät igen. Kan vara det som gör att du inte får IP-adress om du kör dirket i uttaget.

Hemma fungerar det utmärkt att köra direkt i uttaget om jag kopplar ur allt annat.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Sitter och spelar LOTRO nu, tappat connection till chatservern 4 gånger på 5 minuter.. Suck jag ger fan upp nu, trött på skiten. Funderar på att kasta skiten genom fönstret.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Inaktiv

Amen Kloster, sitter på en likadan Thomson, har nästan lust att lova dig att om du kastar din i väggen kastar jag ut den genom fönstret... Och jag har inga fönster som går att öppna.

Du ska dock ringa Telia supporten, var med om att vårt gamla ADSL hade fått en törn av en blixt, fick tag i uppsamlingsstationen den gick in i och dom bytte ut kortet.. Hade exakt samma problem, konstanta DCs och försämrad hastighet.

Mvh
Maedas

Permalänk
Skrivet av anon136857:

Amen Kloster, sitter på en likadan Thomson, har nästan lust att lova dig att om du kastar din i väggen kastar jag ut den genom fönstret... Och jag har inga fönster som går att öppna.

Du ska dock ringa Telia supporten, var med om att vårt gamla ADSL hade fått en törn av en blixt, fick tag i uppsamlingsstationen den gick in i och dom bytte ut kortet.. Hade exakt samma problem, konstanta DCs och försämrad hastighet.

Mvh
Maedas

det är ju lite skillnad på fiber och ADSL, det är inte alls samma utrustning som används

edit.
vad jag vet så fungerar det med en vanlig fiberswitch som telia har, man får ha en extra switch till TV bara och en extra box till telefonen.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

det är ju lite skillnad på fiber och ADSL, det är inte alls samma utrustning som används

edit.
vad jag vet så fungerar det med en vanlig fiberswitch som telia har, man får ha en extra switch till TV bara och en extra box till telefonen.

Det är lungt, de skickar en TG789 så borde komma efter helgen. TG784 klarar tydligen inte 100/100 sa tekniker. Vet inte varför de andra inte nämnde detta..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Skummat igenom tråden bara men... kör du påTelias iptv? Har du provat att stänga den? Den fulkomligt dödar din hastighet oavsett lina. Har en kompis som fick det på köpet när han beställde nytt, han får ut kanske 25% av hastigheten när iptv används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Skummat igenom tråden bara men... kör du påTelias iptv? Har du provat att stänga den? Den fulkomligt dödar din hastighet oavsett lina. Har en kompis som fick det på köpet när han beställde nytt, han får ut kanske 25% av hastigheten när iptv används.

IPTV drar ca. 5 respektive 10mbit beroende på om du kör SD eller HD, på ett 100/100 så drar det max 20mbit ner, aldrig något upp

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jo, det var den förklaringen Telia också gav min kompis men i praktiken fungerar det inte så.

Permalänk
Medlem

Testa byta hårddisk, den kanske inte klarar av hastigheterna.. Min "gamla" hårddisk en samsung klarade inte av att ladda ner med 7mb/s + då droppade den rejält ner till flera kb/s och stanna typ men fixade en ny hårddisk och nu tankar jag med ca 12.6mb/s.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Jo, det var den förklaringen Telia också gav min kompis men i praktiken fungerar det inte så.

Fungerar så för mig iaf. Sen kan jag inte tala för hur din kompis har det tyvärr.

Skrivet av noobonur:

Testa byta hårddisk, den kanske inte klarar av hastigheterna.. Min "gamla" hårddisk en samsung klarade inte av att ladda ner med 7mb/s + då droppade den rejält ner till flera kb/s och stanna typ men fixade en ny hårddisk och nu tankar jag med ca 12.6mb/s.

Hårddisken funkar fint, för över i nätverket på ca. 60-70mb/s

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Får bara 685kbit från din fil. Har Telia 100/100 med.
Dock aldrig några problem med min lina.
Fast med 3 datorer 2 telefoner 1 media center och öppen trådlöst för grannar eller vem nu som vill låna internet som inte har råd nära mig

- Jag skulle ringa telia och be dom reseta internet på deras sida åt dig.
- Med torrent Droppar över 1mbit kan bero på Cache. altså Hdd eller Ram overload beror på om du kör page file eller inte. så det kan du stänga av och testa igen. i utorrent ligger det i Advanced / Disk cache , så bockar du bara i dom 2 understa sakerna.

Testa det sedan återkom

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Några fler som upplever att hastigheten har blivit sämre på ditt FiberLAN? Eller blir man bara paranoid när man läser såna här trådar

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Inaktiv

@matte56: Med tanke på att jag ska ha 10/10 och får ut 100/10 är jag la rätt så nöjd

Men tror verkligen att felet antingen ligger i routern (som är en jävla leksak och ett skämt från telia, ursäkta språket) eller i någon av anslutningarna, tänk på att om någon bara trampar på fibern när de gör ett eljobb inne i nischen så kan du skada det nog för att någon ska få problem. Fiber är ju en av de få kablar som inte får vara dragen på kabelstege på grund av att den inte får ha stora krökar, så det ligger ofta på golvet lite.

Skit i Premium support, stå på dig och nästan kräv att en tekniker kommer till dig och testar av, som kund har du rätten att få det du beställt.

Mvh
Maedas

Permalänk
Medlem

hoppas att du vet att 100mbit=10mbyte. Alla bittorent applikationer brukar nämligen visa i mbyte/s och inte mbit/s (mbps). så om du har 5-10 mbyte/s håller Telia sitt! Men vad det ser ut som så har du ju 10mbit, vilket är helt fel, antagligen ftp eller din setup med routers/switch etc

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136857:

@matte56: Med tanke på att jag ska ha 10/10 och får ut 100/10 är jag la rätt så nöjd

Men tror verkligen att felet antingen ligger i routern (som är en jävla leksak och ett skämt från telia, ursäkta språket) eller i någon av anslutningarna, tänk på att om någon bara trampar på fibern när de gör ett eljobb inne i nischen så kan du skada det nog för att någon ska få problem. Fiber är ju en av de få kablar som inte får vara dragen på kabelstege på grund av att den inte får ha stora krökar, så det ligger ofta på golvet lite.

Skit i Premium support, stå på dig och nästan kräv att en tekniker kommer till dig och testar av, som kund har du rätten att få det du beställt.

Mvh
Maedas

Hemma hos mig där de installerat Telia Fiberlan så har de dragit fibern direkt i ena hörnet vid porten och så direkt upp på väggen upp till taken och så ännu en böj, för att vara dragen sedan längs taket 2.5 meter, och in i medieskåpet på andra sidan hallen. Dvs 2 rätt tvära böjar närmare 90 grader och det funkar fint. Så det verkar ju som om Fibern klarar att böjas.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Har nu fått den nya TG789vn routern och samma problem kvarstår. Inte på min sida öht alltså.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Inaktiv

Säger samma sak som jag sade förut, var envis på supporten och få dem att titta på kortet du sitter kopplad på samt skicka en tekniker.

Mvh,
Maedas

Permalänk
Medlem

Telia har äntligen gjort en felanmälan och ska titta på problemet, skickar tekniker sen om problemet inte är löst. Tack för hjälpen alla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Det finns en lösning...

I mitt fall löste jag det hela genom att först ange ett fast IP 192.168.1.200 till router nr två i kedjan, därefter stänga av DHCP och återansluta router no 2 via LAN-port, alltså INTE genom WAN-port.
Därefter var det bara att starta om hela rasket och skiten fungerar faktiskt med full fart.

Däremot försvinner i princip all funktionalitet på Router no2 eftersom den nu mer används som switch, tyvärr.

Ingen optimal lösning på långa vägar, men det fungerar.

/Rab.

Permalänk
Medlem

Har du kollat fibern? inga veck på den? kanske smuts i fiberanlsutningen till fiberkonvertern.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Något som kan vara fel som inträffar i sällsynta fall är att om man har 1Gbit nätverkskort och 100Mbit lina så kan det bli fel. Detta kan korrigeras genom att välja 100Mbit till nätverkskortet.

Detta gör du på nätverkskortet, Properties, Configure, Advanced och sen Link Speed & Duplex. Kan variera men på olika nätverkskort men du hittar det allt. Testa detta, jag hade det felet när jag skaffade 100Mbit men endast på en speciell dator.