Permalänk
Melding Plague

Silverstone FT03

En tämligen unik datorlåda med många nyskapande finesser hittar till SweClockers testlabb. Häng med på en grundlig genomgång av Silverstone FT03.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Imponerad av detta chassit, väldigt snyggt.

Problemet är att det bara tar m-atx... Annars hade det varit ett köp direkt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Azum, väntat på detta länge

Permalänk
Medlem

Gillar designen...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Videon funkar iaf för mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Imponerad av detta chassit, väldigt snyggt.

Problemet är att det bara tar m-atx... Annars hade det varit ett köp direkt

Annars hade det ju inte varit så litet vet du... =P
Vill själv ha ett LITET atx chassi =D

GLARG! Språkfel!
Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, men jag tycker att man skulle kunna ha monterat moderkortet åt andra hållet, med kontakterna neråt.
Lite jobbigare att koppla in, men man skulle slippa det fula gallret på ovansidan.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Medlem

Jonas "ser verkligen upp" till chassit om man kollar på bilden på förstasidan

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kel:

Annars hade det ju inte varit så litet vet du... =P
Vill själv ha ett LITET atx chassi =D

Lite mer djup bara

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt om Silverstone design på chassi. Inga planer på att byta ut min Raven RV01 på länge. Om dem nu inte kommer med nåt liknande design.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Nice recension, det där med att man kan få 230v i sig låter inte så trevligt och inte alls genomtänkt :/
Hmm... har Jonas inte något märke på tummen, kanske av att fått 230v i sig där?

Permalänk
Medlem

Funkar det att använda en t.ex DVI-I - vga omvandlare utan att slå i "takplasten" ? Eller skall man själv gå lös med kniv ?

Permalänk

Hade velat se en ODD på plats och mer prat om hur HDD'n låter men visst det är en ok recension, gillar lådan och ser inget dålig utom kabeln till PSU'n.

Skulle vela se en recension på TJ 11 men det är väl bara drömma om antar jag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

Annars hade det ju inte varit så litet vet du... =P
Vill själv ha ett LITET atx chassi =D

Finns ju en del HTPC chassin attkolla på, vill du ha towerchassi så blir det däremot problem.

Permalänk

Finns det någon bra anledning till varför man gärna sätter nätagget nedtill i datorerna nu för tiden?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av loaded1mbimage:

Finns det någon bra anledning till varför man gärna sätter nätagget nedtill i datorerna nu för tiden?

Insug som inte syns samt vikt skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Finns det någon bra anledning till varför man gärna sätter nätagget nedtill i datorerna nu för tiden?

Antar att de blir kallar så. Kallare PSU = Bättre verkningsgrad, antar jag. Ingen fakta på de dock.
Och annars måste man ju ha hål i taket vilket kanske blir lite kronligare.

Numera tar man ju luften från botten av PSU och inte de lilla från ändan på den.

Permalänk
Medlem

Bra recension. Kommer garanterat undvika det här chassit. Besviken på Silverstone då de kan bättre. Borde inte säljas med tanke på strömbrytarproblemet och riskerna att få stötar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Insug som inte syns samt vikt skulle jag gissa på.

Blir bättre balans i chassit med när vikten placeras i botten

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Chassiet var faktiskt snyggare på video än det var på bilderna som visades tidigare, helt klart lyckad design! Däremot känns det som att utveckling av detta chassi gått på tok för snabbt fram, där funktion blivit bortprioriterat. Att ha en "naken" kabel till nätagget känns ju sådär, sen verkar det som att chassiet inte håller eller andas samma kavalité som FT02, eller vad säger Jonas? All eloge till Silverstone för deras innovation, men dem kanske skulle designat och testkört detta chassi ett tag till innan det släpptes på marknaden..

Permalänk
Medlem

Inget system som testades i chassit?
Vilken miss att inte ta med temp- och ljudmätningar då många nog har funderat på det här chassit som htpc men även som ett vanligt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anosh:

Inget system som testades i chassit?
Vilken miss att inte ta med temp- och ljudmätningar då många nog har funderat på det här chassit som htpc men även som ett vanligt bygge.

Om du kollar på videon så förstår du varför dom inte testar det... gör om gör rätt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv

Det tjôtas en del om den passiva kylningen av hårddiskar i videon - nu tvivlar jag på att det är något reellt problem, då moderna hårddiskar drar väldigt lite ström (ligger ofta 6-8W cirkus under hård drift, och såklart en bra bit lägre vid tomgång).

Vad jag gärna skulle sett mer om är ifall SLI/crossfire funkar rent praktiskt, och isåfall hur långa kort man får plats med. AMD Radeon HD 6970 är ju tämligen rejäla längdmässigt, kan man få i två utan att den yttre slår i insugsfläkten som sitter där på sidan? Ser ut som det blir krock där, genom att bara mäta med ögonmåttet. Hade m.a.o. varit bra med en mer detaljerad genomgång där!

Sedan är det irriterande med externa USB-kablar till fronturtagen - det snor ju två anslutningar, och om det är för USB3-stöd, så behöver man verkligen USB3 i fronten? Särskilt som de "bakre" urtagen är så extremt lättåkomliga i detta chassi. Det hade varit bätte om USB-pluggarna varit av den interna varianten så man fått fler tillgängliga USB-urtag. STOR miss detta!

FT03 verkar vara en "nära miss" så att säga - enorm potential, som fälls av ett par korkade lösningar och irriterande smådetaljer. Gör mig lite sur faktiskt måste jag säga då jag faktiskt hade tänkt inhandla ett sånt här chassi och nu kan jag nog inte det!

Permalänk
Skrivet av heatm:

Om du kollar på videon så förstår du varför dom inte testar det... gör om gör rätt!

Det rätta hade varit att prova ett annat agg så man fick riktiga resultat så ja, gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visuale:

Snyggt chassi, men jag tycker att man skulle kunna ha monterat moderkortet åt andra hållet, med kontakterna neråt.
Lite jobbigare att koppla in, men man skulle slippa det fula gallret på ovansidan.

Iden med att ha bakplanet uppåt används på andra chassin från Silverstone och det finns givetvis en rätt logisk förklaring till varför det är det det sättet, varm luft stiger uppåt vilket gör det fördelaktigt ur ventilationssynpunkt att montera moderkortet så att den varma luft som grafikkort och övrig hårdvara i datorn spyr ur sig enkelt kan ventileras ur chassiet. Det naturliga valet för inkommande luft är precis som i detta fallet att ta luften från golvnivå då luften där i det allra flesta fallen är kallare.

Har kikat på detta chassi på filmer från visningar som Silverstone gjort på olika datormässor och rent designmässigt så känns detta som ett klart steg framåt, montering samt kylning av hårddiskar är det enda som jag egentligen ser som ett problem eftersom jag nog tycker att recensenten la lite väl stor vikt på nätaggregats frågan (borde väl gå att lösa genom att välja ett av Silverstone's nätagg?).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av loaded1mbimage:

Finns det någon bra anledning till varför man gärna sätter nätagget nedtill i datorerna nu för tiden?

Ett stort skäl är att om man monterar nätaggregatet i botten av lådan får det kall luft från utsidan, vilket leder till lägre temperatur i aggregatet, vilket är skonsammare för komponenterna och dessutom ger lägre ljudnivå. Istället får en vanlig chassifläkt sköta ventilationen av den varma luften (som ju stiger mot toppen) och det är lättare att fixa en tyst vanlig fläkt (om man vill få det tyst) alt. en högvarvig fläkt om man vill ha god kylning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Helt klart det snyggaste chassit efter Lian Li's, synd på alla missarna bara. Annars hade det blivit ett köp.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att köra med SLI/Crossfire i detta chassi?

Permalänk
Medlem

Fan fixar dom el kontakten (i botten och så man kan stänga luckan) så kommer detta lätt bli mitt nästa chassi

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Om du kollar på videon så förstår du varför dom inte testar det... gör om gör rätt!

Du menar ett det tar i nätagget? Du tror inte att jag såg på filmen innan jag insåg att de inte tagit med vad jag skulle påstå 50% av det man vill veta, nämligen hur ett chassi presterar med ett system i?

Vidare bör man nog kunna anta att en sida som sweclockers har fler än ett nätagg alternativt kan införskaffa ett som passar, eller bör jag åter tänka om tänka rätt?