Siba-familjen på väg att ta över Netonnet

Permalänk
Medlem

Siba säljer ju dåligt och behöver pengar. Kommer NoN mjölkas tills att det inte finns något kvar? Stackars NoN

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av alindvall:

Siba har varit den största ägaren av Net on Net en lång tid, så det kommer troligtvis inte bli så stor skillnad.

Uppenbarligen inte, om du läste artikeln.

Siba har varit en stor delägare, inte den största.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebbe:

Är det bara jag som får bilden av supersminkade blonda tjejer i röda tröjor när man tänker på Siba?

Jag kom att tänka på detta:

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av alindvall:

Siba har varit den största ägaren av Net on Net en lång tid, så det kommer troligtvis inte bli så stor skillnad.

Nu tänkte du väl ändå lite knasigt. Det är stor skillnad i inflytande i ett företag om man kontrollerar majoriteten av aktiena än om man inte gör det. Med andra ord kan det bli stor skillnad om Siba styr över 50% av aktiena.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Siba är väl precis som alla andra, inget marknat som skiljer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Netonnet kan väl liknas mer vid elektronikens IKEA, mer än en butik som Elgiganten, onoff eller siba.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojo:

Varför köpa upp något och sen göra om det till SIBA-standard? då är det väl bara billigare att bygga ut lite nya lokaler?

Köpte själv min laptop samt lite tillbehör från NetonNet och har varit supernöjd, så hoppas verkligen inte de ändrar något. Om de de gör det så har inet och komplett en mindre konkurrent att tänka på..

Namnet och kunderna.

Man får större marknadsandelar med Siba, Radars och Netonnet än att bara köra Siba.

Permalänk

vafan hatar siba!

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

hoppas dom har kvar priserna/affärerna

Permalänk
Medlem

RIP Netonnet

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Siba är nog den värsta affärskedjan som finns, eller så är de butiker i min närhet riktigt dåliga.

Aldrig handlat av netonnet så bara priserna inte höjs så bryr jag mig inte.

Permalänk
Medlem

Håller med många föregående, jag hatar SIBA och älskar Netonnet...Det är så otroligt skönt att knalla runt på NoN och plocka på sig det man ska ha utan att någon finnig 16årig är på en utan någon som helst kunskap...

Permalänk
Medlem

Endast dåliga erfarenheter av Siba.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

jag tycker om netonnet och gillar deras utbud och priser, har bara positivt att säga om dom.
däremot så tycker jag siba är bedrövliga så det här låter helt klart skrämmande.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Namnet och kunderna.

Man får större marknadsandelar med Siba, Radars och Netonnet än att bara köra Siba.

Radars? Hittade deras hemsida men aldrig hört talas om dem innan, något som varit stort i 08 land eller något?

Edit: I övrigt har väll Netonnet gått dåligt ganska länge och gråtit ut i pressen om priskriget.
Tror den enda chansen Netonnet har är att just bli uppköpta.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt, Netonnet är ju faktiskt riktigt bra med en hel del vettiga produkter till bra priser. Tar siba över lär det väl bli Siba av Netonnet också och dom förlorar tex mig som kund.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer säkert ske fler större uppköp de närmsta åren. Priskriget mellan elektronikjättarna är hårt. Förmodligen beror detta på internets frammarsch med prisjakt i spetsen, och jag ser ingen anledning till att priskriget kommer minska.

I så tuffa brancher som denna så är det inte helt ovanligt att 2-4 företag efter några år är ensamma kvar på marknaden. Men vi får väl se vad som händer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag själv har alltid varit nöjd med köp på siba.
Roligt att alla klagar över siba tyder på att dom flesta här är amatörer när det gäller teknik.
Så här gör jag:
1. Vad ska jag köpa? .. jo det här.
2. Gå in på siba.se (eftersom det ligger nära) och ser om det finns i lager (där jag bor)
3. Åker och handlar.
4. Nöjd

Måste ni ha hjälp med att köpa en diskmaskin.. Åk då förfan till någon sån butik.
Ska ni köpa TV. Åk då också till en butik som kan sånt
Ska ni köpa Ljud system. Åk då OCKSÅ till rätt butik.

Att åka till siba och söka efter experthjälp är som att anlita en "fixare" till att snickra ihop ett hus.
Alltså. Jämför Elingenjör mot civilingenjör. Civilingenjören kan inte ett skit om el. Men en civilingenjör har ett brettområde.
Har heller inte läst någonstans där det står "Vi har experter i alla våra butiker". Det dom ska kunna är att
hjälpa total-okunniga gubbar och kärringar som inte kan ett skit.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Jag hade för mej att Siba låg ganska illa till under den senaste finanskrisen. Kul att de repat sig, men jag tycker NoN är en bättre butik. Siba gör inget som utmärker sig från Onoff eller Elgiganten (mer än att kanske vara mindre utbrett än båda och sämre än iaf den sistnämnda).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Siba suger. Trist att dom inte fick någon annan att ta över ägandet:(

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Jag viste inte att Siba hade sina tentakler i NetOnNet.
Jag har dåliga erfarenheter av dåliga Siba-säljare.
Se vad som hände med Tandys Computer, Siba ägde och nu finns dom inte mera
Elgiganten hade nära sammarbete med PC-City... samma där
NetOnNet.....samma väg?
När någon stor gluffsar i sig en annan så försvinner den snart = en konkurrent mindre

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Vilken tur

Vilken tur jag såg detta, jag var nämligen påväg dit för att handla idag, men ändrade mig i sista sekunden, aldrig att jag tänker ge mina pengar till SIBA, det är ena riktiga lurendrejare, och behandlingen jag fick för ett antal år sedan från en av deras försäljare glömmer jag aldrig.
Det var sista gången jag handlade på NetOnNet, skönt att det är så nära till Inet, på ringön.
Allt SIBA gör är att dom går in och förstör konkurrensen på marknaden och höjer priserna till absurdum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jag själv har alltid varit nöjd med köp på siba.
Roligt att alla klagar över siba tyder på att dom flesta här är amatörer när det gäller teknik.

Ja det är ju upp till var och en vad man tycker om andra. Men varje gång jag går in till Siba's affärer får jag dålig kundservice, priserna är oftast onödigt höga och/eller så har dem inte helt enkelt vad jag söker efter. jag verkar inte vara de enda med dessa problem med Siba.

Jag skulle inte säga att man ska döma folk som okunniga för att de inte har samma åsikter som dig, men jag är glad att Siba har åtminstone några nöjda kunder, men jag kan tyvärr inte säga att jag någonsin har varit nöjd med vad de har erbjudit mig. De mesta fallen är att de helt enkelt inte har vad jag söker.

När jag ska handla saker så jämför jag alltid priserna och jag kan inte komma ihåg när Siba någonsin har varit billigast. NetonNet är sällan billigast men de har mycket rimliga priser och jag har alltid gillat deras lager shoppar för de har i stort sätt allt man behöver.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

detta blir netonnets undergång

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Skrivet av zillio:

Jag själv har alltid varit nöjd med köp på siba.
Roligt att alla klagar över siba tyder på att dom flesta här är amatörer när det gäller teknik.
Så här gör jag:
1. Vad ska jag köpa? .. jo det här.
2. Gå in på siba.se (eftersom det ligger nära) och ser om det finns i lager (där jag bor)
3. Åker och handlar.
4. Nöjd

Måste ni ha hjälp med att köpa en diskmaskin.. Åk då förfan till någon sån butik.
Ska ni köpa TV. Åk då också till en butik som kan sånt
Ska ni köpa Ljud system. Åk då OCKSÅ till rätt butik.

Att åka till siba och söka efter experthjälp är som att anlita en "fixare" till att snickra ihop ett hus.
Alltså. Jämför Elingenjör mot civilingenjör. Civilingenjören kan inte ett skit om el. Men en civilingenjör har ett brettområde.
Har heller inte läst någonstans där det står "Vi har experter i alla våra butiker". Det dom ska kunna är att
hjälpa total-okunniga gubbar och kärringar som inte kan ett skit.

Vad snackar du om? Varför skulle man vara "teknikamatör" för att man köper delarna billigare?

Tror absoluta majoriteten här på sweclockers letar reda på trovärdiga recensioner av produkterna de är ute efter och sedan letar reda på den sidan som säljer produkten billigast. - Det är aldrig en butik.

En "rådgivare" i en butik är liksom en "rådgivare" i en bank, en person som försöker få in så mycket av ditt kapital som möjligt till företaget de jobbar åt. De är till för att få in mer kapital åt företaget - inget annat.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av zillio:

Jag själv har alltid varit nöjd med köp på siba.
Roligt att alla klagar över siba tyder på att dom flesta här är amatörer när det gäller teknik.
Så här gör jag:
1. Vad ska jag köpa? .. jo det här.
2. Gå in på siba.se (eftersom det ligger nära) och ser om det finns i lager (där jag bor)
3. Åker och handlar.
4. Nöjd

Måste ni ha hjälp med att köpa en diskmaskin.. Åk då förfan till någon sån butik.
Ska ni köpa TV. Åk då också till en butik som kan sånt
Ska ni köpa Ljud system. Åk då OCKSÅ till rätt butik.

Att åka till siba och söka efter experthjälp är som att anlita en "fixare" till att snickra ihop ett hus.
Alltså. Jämför Elingenjör mot civilingenjör. Civilingenjören kan inte ett skit om el. Men en civilingenjör har ett brettområde.
Har heller inte läst någonstans där det står "Vi har experter i alla våra butiker". Det dom ska kunna är att
hjälpa total-okunniga gubbar och kärringar som inte kan ett skit.

Siba är dyra, affärerna ser ut att vara inredda av en 2åring utan nån säljkunskap och DET ger ett dåligt intryck då iaf jag undrar vad dem håller på med.

Permalänk
Medlem

Glömde ju att säga att det sämsta med detta är att SIBA får tillgång till NetOnNet´s kunddatabas vilket är oerhört tragiskt, för alla som handlat där har ju fått uppge namn och adress i kassan, vilket har varit riktigt jävla otrevligt och tidsödande, men men, detta innebär nu att vi garanterat kommer att få se riktade erbjudande från SIBA, vilket är skit, för det har tagit många år att göra sig av med skiten.
Vad det gäller NetOnNet så kommer dom att helt försvinna, allt kommer att förendras och priserna kommer att vara bland dom högsta, och detta är den rena rama sanningen...tyvärr.
R.I.P NetOnNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Siba har varit den största ägaren av Net on Net en lång tid, så det kommer troligtvis inte bli så stor skillnad.

EDIT.
Okej, de har varit delägare och äger nu en större del. Tror ändå inte på så stor skillnad. Kan bli till det bättre till och med.

Då är du nog ganska så ensam om det, och om du tror att det kommer bli bättre, ja då är du ju rent av nonchalant.

Permalänk
Medlem

SIBA äger Radars.se

Skrivet av Lurcazzus:

Radars? Hittade deras hemsida men aldrig hört talas om dem innan, något som varit stort i 08 land eller något?

Edit: I övrigt har väll Netonnet gått dåligt ganska länge och gråtit ut i pressen om priskriget.
Tror den enda chansen Netonnet har är att just bli uppköpta.

Om man säger som så här (vilket är min uppfattning), SIBA skapade Radars.se enbart för att lura kunder att handla hos SIBA under sk "falsk flagg", det är nämligen väldigt få människor som vet om att SIBA äger Radars.se
Rent lurendrejeri med andra ord!

Permalänk
Medlem

Otroligt naivt eller

Skrivet av zillio:

Jag själv har alltid varit nöjd med köp på siba.
Roligt att alla klagar över siba tyder på att dom flesta här är amatörer när det gäller teknik.
Så här gör jag:
1. Vad ska jag köpa? .. jo det här.
2. Gå in på siba.se (eftersom det ligger nära) och ser om det finns i lager (där jag bor)
3. Åker och handlar.
4. Nöjd

Måste ni ha hjälp med att köpa en diskmaskin.. Åk då förfan till någon sån butik.
Ska ni köpa TV. Åk då också till en butik som kan sånt
Ska ni köpa Ljud system. Åk då OCKSÅ till rätt butik.

Att åka till siba och söka efter experthjälp är som att anlita en "fixare" till att snickra ihop ett hus.
Alltså. Jämför Elingenjör mot civilingenjör. Civilingenjören kan inte ett skit om el. Men en civilingenjör har ett brettområde.
Har heller inte läst någonstans där det står "Vi har experter i alla våra butiker". Det dom ska kunna är att
hjälpa total-okunniga gubbar och kärringar som inte kan ett skit.

Antingen är du bara så otroligt naiv och otroligt dum, eller så jobbar du för SIBA.....jag tror på det sista!

PS. att på ett så otroligt respekterat forum som Sweclockers är, där användarna har enormt stor erfarenhet av teknik & data, så är det väldigt dumt att kalla oss amatörer, det måste ha varit en riktigt stor miss av dej att inte ens tänka så långt. Är det någon som har erfarenhet så är det vi.