Macbook Pro 2011 - beställningar, leveranser - första intryck

Permalänk
Medlem

Hade beställt mig en ny 13" om det inte varit för att dom låtit bli att uppgradera skärmen. Hade gärna sett att den fått bättre upplösning. Blir nog att slänga i en SSD i min MPB 13" anno 2009 istället.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man ska beställa en MBP 13" med student rabatt? Det var ju ingen höjdare till uppdatering efter de rykten som gått. Men grafiken verkar prestera "okej" ändå, processorn är ju riktigt grym(sandy bridge är ju dessutom "ny teknik" om man följer intels roadmap, så man ligger ju i framkant där). Skulle man köpa nu så kommer det väl en uppdatering nästa gång med ssd, liquid metal, ivy bridge, bättre skärm m.m. men det är väl en smäll man får ta, eller? Sjukt jobbigt beslut!

Permalänk
Medlem

MBP 17
2.2GHz Quad-core Intel Core i7
8GB 1333MHZ DDR3 SDRAM - 2X4GB
128GB Solid State Drive
8x Double-Layer SuperDrive
MBP 17 HR Glossy WS Display
Final Cut Express preinstalled
Keyboard/Users Guide-SWE
Country Kit-SWE

Skickas: 1-3 arbetsdagar.
Beräknad leverans: 04 Mar, 2011 - 09 Mar, 2011.

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga, känns macs personliga? Jag funderar på att köpa en men dom känns inte så personliga och det är ett stort - minus för mig då jag anser att det är viktigt. Tex hur mycket kan man ändra? och vad?

En sak till, vad är terminalen för att va lite mer exakt och vad kan man göra där?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Jag måste fråga, känns macs personliga? Jag funderar på att köpa en men dom känns inte så personliga och det är ett stort - minus för mig då jag anser att det är viktigt. Tex hur mycket kan man ändra? och vad?

En sak till, vad är terminalen för att va lite mer exakt och vad kan man göra där?

Tja, de är väl så personliga som datorer kan vara...

Terminalen är precis vad det låter som - en terminal. Ungefär som terminalen du får upp genom att skriva CMD i "Kör..." i startmenyn i Win. Vet du inte vad en terminal är så kommer du rimligtvis inte behöva använda den. Kort sagt är det ett sätt att arbeta med datorn genom att skriva kommandon istället för att peka och klicka.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Tja, de är väl så personliga som datorer kan vara...

Terminalen är precis vad det låter som - en terminal. Ungefär som terminalen du får upp genom att skriva CMD i "Kör..." i startmenyn i Win. Vet du inte vad en terminal är så kommer du rimligtvis inte behöva använda den. Kort sagt är det ett sätt att arbeta med datorn genom att skriva kommandon istället för att peka och klicka.

Okej, tack för svaret

Kom på en till sak nu, vissa skriver typ att dom har en MBP 6.2 eller liknande, vad menas med det där 6.2?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Okej, tack för svaret

Kom på en till sak nu, vissa skriver typ att dom har en MBP 6.2 eller liknande, vad menas med det där 6.2?

Det är bara vilken version det är.

Permalänk
Medlem

Beställt detta:

2.2GHz Quad-core Intel Core i7
4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
500GB Serial ATA Drive @ 7200
8x Double-Layer SuperDrive
MBP 15"HR Antiglare WS Display

Skrivet av Jukkis:

1 dollar = 6,39 kr
13" i USA 1199 dollar
1199 x 6,39 = 7661,61 kr

10995 - 7661,61 = 3333,39 kr

SVERIGE TILLÄGG: 3333,39 kr dvs (43,5%)

De amerikanska priserna är utan skatt/moms eftersom att det är olika för olika stater (antar jag).
Lägg på cirka 10-15% så får du de "riktiga" amerikanska priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Det är bara vilken version det är.

Okej, förlåt för min okunnighet

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av nmc:

Frågan är om man ska beställa en MBP 13" med student rabatt? Det var ju ingen höjdare till uppdatering efter de rykten som gått. Men grafiken verkar prestera "okej" ändå, processorn är ju riktigt grym(sandy bridge är ju dessutom "ny teknik" om man följer intels roadmap, så man ligger ju i framkant där). Skulle man köpa nu så kommer det väl en uppdatering nästa gång med ssd, liquid metal, ivy bridge, bättre skärm m.m. men det är väl en smäll man får ta, eller? Sjukt jobbigt beslut!

Funderar själv på samma sak. Jag kom på efter lite tänkande att lägga ut 18000kr för en MBP 15" + lite tillbehör är lite overkill för min del.

Jag var in på Apple butiken Grafit i Luleå och testade känna lite på datorerna, och jag kom fram till att 15" är faktiskt lite för stor för att använda som bärbar. Det blir nog en base 13" som jag utrustar med en SSD och ev. lägger till lite extra RAM senare om jag känner att det behövs. Det lär väl sluta på 12000kr med studentrabatten.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Jag måste fråga, känns macs personliga? Jag funderar på att köpa en men dom känns inte så personliga och det är ett stort - minus för mig då jag anser att det är viktigt. Tex hur mycket kan man ändra? och vad?

En sak till, vad är terminalen för att va lite mer exakt och vad kan man göra där?

Jag tycker att mackar är lite som Volkswagen förr i världen. Alla skall ha en, och de är alla identiska. Inget utrymme (eller minimalt med utrymme) för personliga preferenser. Vill du ha ett nvidia-grafikkort istället ? Vill du ha ett annorlunda chassi ? Svaret på såna frågor är ofta nej - Apple har sitt koncept klart på gott eller ont.

Sen måste jag faktiskt ge Apple beröm för en sak. Jag vet att jag ofta bashar dem. Men deras terminalprogram är otroligt överlägset det som kommer med t.ex. Windows.

Säg att du skall ändra din ipadress från dynamisk tilldelning till statisk.
I windows så måste du då klicka start->kontrollpanelen->nätverksinställningar->avancerat->egenskaper för tcp/ip -> ..............
Detta tar flera minuter att göra pga alla klickningarna.
På liknande sätt är det i MacOs.
Men med ett sjysst terminalprogram så kan du bara skriva en snabb kommandorad, och fixa det på typ 10 sekunder.
Därför så jobbar alla seriösa datoranvändare med terminalprogram istället för grafiska gränssnitt.
Och terminalprogrammet i MacOs slår kommandotolken i Windows med hästlängder, för det är äkta Posix-kompatibel Unix. Detta är till och med klart bättre än motsvarigheterna i de vanligaste linux-varianter.
Detta är den enda egenskapen hos en Mac som jag tycker är bra mycket bättre än i en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag tycker att mackar är lite som Volkswagen förr i världen. Alla skall ha en, och de är alla identiska. Inget utrymme (eller minimalt med utrymme) för personliga preferenser. Vill du ha ett nvidia-grafikkort istället ? Vill du ha ett annorlunda chassi ? Svaret på såna frågor är ofta nej - Apple har sitt koncept klart på gott eller ont.

Sen måste jag faktiskt ge Apple beröm för en sak. Jag vet att jag ofta bashar dem. Men deras terminalprogram är otroligt överlägset det som kommer med t.ex. Windows.

Säg att du skall ändra din ipadress från dynamisk tilldelning till statisk.
I windows så måste du då klicka start->kontrollpanelen->nätverksinställningar->avancerat->egenskaper för tcp/ip -> ..............
Detta tar flera minuter att göra pga alla klickningarna.
På liknande sätt är det i MacOs.
Men med ett sjysst terminalprogram så kan du bara skriva en snabb kommandorad, och fixa det på typ 10 sekunder.
Därför så jobbar alla seriösa datoranvändare med terminalprogram istället för grafiska gränssnitt.
Och terminalprogrammet i MacOs slår kommandotolken i Windows med hästlängder, för det är äkta Posix-kompatibel Unix. Detta är till och med klart bättre än motsvarigheterna i de vanligaste linux-varianter.
Detta är den enda egenskapen hos en Mac som jag tycker är bra mycket bättre än i en PC.

Okej, tack för svaret

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Hur mycket plats tar systemet och förinstallerad programvara?
Tänkte om man kör en 13" MBP och byter till en 128GB SSD. Win har ju en tendens att ta massa plats, hur är det med OSX?

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Hur mycket plats tar systemet och förinstallerad programvara?
Tänkte om man kör en 13" MBP och byter till en 128GB SSD. Win har ju en tendens att ta massa plats, hur är det med OSX?

Omkring 15GB om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Omkring 15GB om jag inte minns helt fel.

Jag är inte säker, men om jag kommer ihåg rätt så halverades det vid överången från leopard till snowleopard. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag är inte säker, men om jag kommer ihåg rätt så halverades det vid överången från leopard till snowleopard. Rätta mig om jag har fel.

Halverades är nog att ta i men vill minnas att jag fick omkring 6-8GB mer ledigt på disken när jag uppgraderade till Snow Leopard. Leopard låg på en bit över 20GB tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Halverades är nog att ta i men vill minnas att jag fick omkring 6-8GB mer ledigt på disken när jag uppgraderade till Snow Leopard. Leopard låg på en bit över 20GB tror jag.

Så kanske det var. Från 20GB till 12GB eller nåt sånt...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Låter ju helt ok och då räcker ju 128GB mer än väl.
Allt annat hemma ligger ju på NAS och åker man bort en längre tid finns det extern hd att ta med

Nån som har någon aning vilka SSD apple brukar köra med i sina burkar?
Samarbetar de med intel där med?

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk

La just en beställning på:

- 13" MacBook Pro (base)
- Apple Wireless Keyboard
- Apple Magic Mouse
- Rain mStand

Slutade på 11.974,00kr (tack studentrabatten!).

Har jag tur kommer beställningen den här veckan

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Ni blir säkert nöjda med era beställningar!
Hur funkar det när Lion kommer ut? Kan man göra en gratis uppdatering då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Ni blir säkert nöjda med era beställningar!
Hur funkar det när Lion kommer ut? Kan man göra en gratis uppdatering då?

Du kommer att behöva köpa Lion när de kommer ut.

Permalänk
Medlem

Mao lika bra att vänta tills det kommer då för då borde det ju ingå?

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Mao lika bra att vänta tills det kommer då för då borde det ju ingå?

Själv tycker jag inte det är värt att vänta 4+ månader för att spara mindre än 1000 kronor nu när det är en liten summa i jämförelse med hela datorn.

Permalänk
Medlem

Rätt så sant.
Hur är det med deras garanti om man byter hd eller uppgraderar minne själv?

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Rätt så sant.
Hur är det med deras garanti om man byter hd eller uppgraderar minne själv?

Du kan byta hd utan att garantin bryts. Antar det är samma med minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moranic:

Du kan byta hd utan att garantin bryts. Antar det är samma med minnena.

Japp samma med minne.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Beställde en 13" 2.3 i5. Måste säga att jag personligen är nöjd att dom inte lägger ner en fet gpu i 13" utan kör på HD 3000.
Eftersom dels blir batteritiden bättre, och spela gör då iaf jag på en stationär och inte på en bärbar.
Sen duger den till videotittande och "arbete" som skall göras på den. Helt perfekt för mina behov.

Visa signatur

CPU: i7 930 + H50, MB: Asus p6x58d premium, Minne: 3*2 gb 1600mhz GPU: Sapphire vapor-x 5850, PSU: Corsair HX 650W, Disk1: Intel X25 G2 80gb, Disk2: WD caviar black 1 TB 64mb

Permalänk
Medlem

Ok perfekt.
Mao är ju en baseline 13" klart smidigast så uppgraderar man själv.
Intels nya G3 serie kan ju kanske vara nice

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Inaktiv

Hur ser det ut med att köpa en den gammla mpb istället? Imo lockar den mer just pga batteritiden och (det billigare priset?)

Permalänk
Medlem

MM säljer den gammla MBP för knappt 10000:- och det är ju bara tusenlappen under den nya.
Batteritiden har ju redan tagits upp massa gånger, de har bytt metod hur de mäter så de siffrorna går ju inte att jämföra.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.