Permalänk

D-Link DIR-635 EXTREMT seg wireless :/

Hej!
Jag har haft min D-link dir-635 i lite över 2 år nu tror jag och den har för det mesta funkat bra. Men nu på senare tid så har den börjat krångla med både hastighet och svarstid.

Jag har kollat runt lite här på forumet och på andra forum efter lösningar, oftast handlar det om att reboota/återställa till fabriksinställningar osv.

Idag var jag inne på bredbandskollen.se och gjorde lite mätningar och resultaten var väldigt varierande med trådlös.
Hastigheten ner varierade mellan 2-6 MBit/s medan uppladdningshastigheten kunde vara relativt bra, kring 20 MBit/s.
Svarstiden hamnade förvånansvärt på 19 ms vilket också är mycket bra, då den brukar pendla mellan 200-500.

när jag sedan kopplade in nätverkssladd från datorn till routern så fick jag helt andra resultat.
Hastighet ner låg på 91 MBit/s och upp på ca 60 Mbit/s.
Svarstiden var densamma.

Jag har i min lägenhet 100 Mbit/s bredband som ni säkert förstår av test 2.

Någon som har några idéer på vad jag skulle kunna göra för att lösa detta problemet? Finns det inställningar man kan göra? t.ex. om någon inställning skulle strypa min internet hastighet.

Finns det något program som man skulle kunna ladda ner som kan lösa problemet?

Kom gärna med tips och idéer, vill väldigt gärna att routerna ska fungera och att jag ska slippa köpa en ny ;).

Tack på förhand
/D

Permalänk
Medlem

Prova uppdatera mjukvaran i routern!

http://support.dlink.com.tw/

Permalänk

Fixa bra kylning till routern. Har för mig att det är rätt bra värmeutveckling i DIR-serien.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Kolla instställningarna för trådlöst,jag har en DIR-825 och den blev stor skillnad när jag ställde på 20/40Mhz
och provade vilken kanal som ger mest.
Ja min blir varm oxå..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays