Permalänk
Medlem

8ms för spel, funkar det?

Skall i dagarna beställa första skärmen till en planerad eyefinity-rigg.

Tanken var frånbörjan att ha en BenQ BL2400PT som mitt-skärm, främst pga VA-panelen och DP, och 2 standard BenQ med TN-panel som sidoskärmar.

Efter att ha läst lite om BL2400PT så är jag dock osäker på om det är rätt val!
8ms BTB är i högsta laget (?), kanske är det i min prisklass bättre köra på en BenQ LED med 2ms (5ms BTB) som huvudskärm och två vanliga BenQ TFT som sidoskärmar?

Tipps och råd?

Permalänk
Medlem

8ms btb är ju ingenting, men VA-paneler har lite småproblem med ghosting. Jag hade nog gått på LGs nya 23-tummare, en av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

8ms btb är ju ingenting, men VA-paneler har lite småproblem med ghosting. Jag hade nog gått på LGs nya 23-tummare, en av dom.

Den nya IPS-en? Funderade också på den, men det är alltså mer värt än BL24an?
Finns det några billiga TN-skärmar med 23-tums storlek at ha som sidoskärmar?

Permalänk
Medlem

Tror inte du märker skillnad på 8 och tex 4ms, det är ju ändå ms vi snackar om.

Vad har du för budget totalt på skärmar? Enklare att tipsa då än att bara veta om din "prisklass".

Permalänk
Medlem

ska du ha eyefinity, köp 3 likadana skärmar. samma tum & upplösning funkar men du kan oftast inte göra bezel compensation.
sen om du klara dig på 8ms är väl upp till dig själv hur känslig du är. jag tror inte att nån av mina 3 skärmar har så låg ms, men det funkar i FPS för mig.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Den nya IPS-en? Funderade också på den, men det är alltså mer värt än BL24an?
Finns det några billiga TN-skärmar med 23-tums storlek at ha som sidoskärmar?

Japp, en av de nya. Tror bara chassit skiljer sig.

Hmm, BenQ kanske har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

ska du ha eyefinity, köp 3 likadana skärmar. samma tum & upplösning funkar men du kan oftast inte göra bezel compensation.
sen om du klara dig på 8ms är väl upp till dig själv hur känslig du är. jag tror inte att nån av mina 3 skärmar har så låg ms, men det funkar i FPS för mig.

bezel compensation?

Permalänk
Medlem

det är till för att "ta bort kanterna" på skärmen.
http://www.amd.com/uk/products/technologies/amd-eyefinity-tec...

Det fungerar i princip bara på 3 likadana skärmar, det är skärmens EDID som bestämmer.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Så nu är jag på gränsen till att beställa, men är lite tveksam på om jag ska köra på 3x22 tum eller 3x24 tum, åsikter?

Gärna från någon som kör eyefinity!

Permalänk
Medlem

whatever you feel like. jag kör 3x24 i portrait, ger en upplösning på 3600x1920. nu kan du ju inte testa innan precis, men 3 skärmar i bredd i landscape (skärmen som en vanlig skärm är, portrait är om man vrider skärmen 90 grader) ger rätt taskig... nåt. kommer inte ihåg vad det heter, men kanterna på vänster och högerskärmen är väldigt inzoomade. det känns som extrem widescreen, men många kör med det.

Det är ju inte alla skärmar som går vrida 90 grader heller, de flesta standardskärmarna går det inte på. Titta om du kan hitta några videos eller screenshots på det. jag vet att portrait är vanligt på SC2 t.ex.

EDIT: naturligtvis, ju högre upplösning desto tyngre är det för grafikkortet. jag har ett 6970 men kan i princip aldrig ha hög antialiasing på t.ex. så 22" kanske kan ha en fördel där.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

whatever you feel like. jag kör 3x24 i portrait, ger en upplösning på 3600x1920. nu kan du ju inte testa innan precis, men 3 skärmar i bredd i landscape (skärmen som en vanlig skärm är, portrait är om man vrider skärmen 90 grader) ger rätt taskig... nåt. kommer inte ihåg vad det heter, men kanterna på vänster och högerskärmen är väldigt inzoomade. det känns som extrem widescreen, men många kör med det.

Det är ju inte alla skärmar som går vrida 90 grader heller, de flesta standardskärmarna går det inte på. Titta om du kan hitta några videos eller screenshots på det. jag vet att portrait är vanligt på SC2 t.ex.

EDIT: naturligtvis, ju högre upplösning desto tyngre är det för grafikkortet. jag har ett 6970 men kan i princip aldrig ha hög antialiasing på t.ex. så 22" kanske kan ha en fördel där.

Pengar är en ganska avgörande, hade jag fått bestämma själv hade jag kört en 30" med två 22" i portrait.

Kör i princip bara CoD, MW2 och BlackOps, eventuellt någon anna shooter, så känns som att bredden på landscape skulle ge mer fördel än portrait?

https://www.inet.se/artikel/2203120/benq-tft-22-v2220-led denna x3 hade jag tänkt mig, 24or gör att det hal blir ganska mycket dyrare, så ja, svårt val liksom

Permalänk
Medlem

funkar nog utmärkt. skillnaden i landscape mellan 22 och 24 är marginell, det är ju 1050 vs 1080 i pixelhöjd.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Om du nu är orolig för ghosting så är det absolut av intresse vad du har för skärm i nuläget och om du märker av eftersläpningar på den.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10841346']Om du nu är orolig för ghosting så är det absolut av intresse vad du har för skärm i nuläget och om du märker av eftersläpningar på den.

Sålde senaste skärmen för några timmar sedan, det var en LG Flatronics TN med 2ms, fullhd osv. Innan den hade jag en BenQ GL2220HD TFT eller något i den stilen, TN och 2 ms också om jag kommer ihåg rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Sålde senaste skärmen för några timmar sedan, det var en LG Flatronics TN med 2ms, fullhd osv. Innan den hade jag en BenQ GL2220HD TFT eller något i den stilen, TN och 2 ms också om jag kommer ihåg rätt!

Men msen säger ju ingenting tyvärr. Du får ge oss beteckning på LGn. BenQn har lite med ghosting som jag förstått det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Men msen säger ju ingenting tyvärr. Du får ge oss beteckning på LGn. BenQn har lite med ghosting som jag förstått det iaf.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=412821

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=392551