Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jodå det vet jag och jag har kört med dom "disabled" sen jag fick komponenterna och dom har alltid klockat ner sig till 1.6GHz, dock uppdaterade jag BIOS till senaste för ~5min sen och nu funkar det tydligen, kanske var jag som missade något förra gången, men hade slagit av både SpeedStep och C1E. Dock inte klockar sen uppdateringen.

EDIT: Okej den klockar fortfarande ner sig till 1.6GHz. :C

Inaktivera turbo?
Fast varför skulle man vilja det

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Precis! Det kan då diskuteras att värmeutvecklingen blir mindre när vi klockar ner processorn eftersom lika mycket energi går in men mer används till beräkningen istället för att bara omvandlas till värme. Den skillnaden tror jag dock är liten.

Eftersom BCLK (QPI) påverkar mer saker än vad FSB gör så är det inte samma sak. Man överklockar inte heller på samma sätt. (förutom Black Edition AMD-prollar som har olåst multiplier som man kan överklocka med)

Det är som att hoppa in i en tråd om Volvo 850 triming och säga åt dem att byta motorblock eftersom Yamaha FS1 kan trimmas genom att byta cylinder. Samma sak men ändå inte.

Så bara för att man återigen i historien hos Intel är tillbaka på multipel klockning så kan man inte längre säga FSB?
Kan hålla med om att QPI fungerar på ett annat sätt men det är fortfarande samma funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så bara för att man återigen i historien hos Intel är tillbaka på multipel klockning så kan man inte längre säga FSB? Kan hålla med om att QPI fungerar på ett annat sätt men det är fortfarande samma funktion.

Pratar du om BCLK så säger du väl också BCLK. Nog för att du hade haft fel ändå men..

NEJ, FSB användes för att överklocka. BCLK använder man INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Pratar du om BCLK så säger du väl också BCLK. Nog för att du hade haft fel ändå men..

NEJ, FSB användes för att överklocka. BCLK använder man INTE.

Nej jag har veterligen inte heller sagt att den används för det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nej jag har veterligen inte heller sagt att den används för det heller.

Haha, jag trodde jag argumenterade mot den första personen som skrev

Citat:

Prova klocka med FSBn istället för multipeln så tror jag att SpeedStep kommer fungera.

Nu kör vi en /thread på det här tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Haha, jag trodde jag argumenterade mot den första personen som skrev

Nu kör vi en /thread på det här tycker jag.

Suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Inaktivera turbo?
Fast varför skulle man vilja det

Ja nej turbo vill jag inte inaktivera, men det måste vara någon slags SpeedStep eller liknande som spökar, för när jag körde klockat så pendlade frekvensen mellan 1.6GHz och 4.2GHz och nu i stock hastighet mellan 1.6GHz och 3.4GHz.

Är nog något med mitt extremt buggiga UEFI som ställer till det. :C En dag när jag skulle startade datorn så startade den bara om sig och när jag till sist kom in i bios hade min BCLK gått upp till 105 utan att jag ändrat något: O

Sorry för OffT TS.

Visa signatur

Tofu bud