Hur klockar jag i5 2500K 3,4 Ghz MANUELLT?

Permalänk
Avstängd

Hur klockar jag i5 2500K 3,4 Ghz MANUELLT?

Tjena! Jag har en i5 2500K med en Noctua NHU12P SE2 som processorfläkt och temperaturen ligger på ca
30 grader i idle och 40-50 grader i load och ca 40 grader i BIOS. Nu tänkte jag inte använda OC Genieknapp
utan gå den gamla hederliga vägen och klocka manuellt men jag har aldrig gjort detta tidigare dock i mitt liv.

Den förförståelse jag har är att man ska öka volten och multipliern på något vis i bios? Jag har ett MSI
P67A-GD55 B3 moderkort och jag har kollat i manualen och den är faktiskt rätt dålig, den visar bara hur
man ska navigera i menyerna. Den ger inga exempel på rekommenderade voltstyrkor för överklockning.

Så vad bör jag justera på min volt för min processor för att nå iaf 4 Ghz? Och även drömgränsen 4,5 Ghz?

\\\ AplAy ///

P.S. Jag vet att det finns en kategori nu som handlar om överklockning men denna kategori handlar
om allt som berör Intel (förutom köpråd) så moderator får flytta denna tråd om den är i fel kategori.

P.S.S. Det är bara att skratta fritt över att jag är överklockningsn00b och sedan hjälpa mig.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Eftersom det handlar om överklockning så ska tråden ligga i överklockningsforumet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaLo:

Fett schysst mannen! Du ska fanimig ha en öl när jag råkar stöta på dig på krogen nån dag! :D:D:D

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Höj Multipeln till processorn blir ostabil helt enkelt sen höjer du Vcore tills den blir stabil igen och så upprepar du processen tills du tycker att proppen blir för varm

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Höj Multipeln till processorn blir ostabil helt enkelt sen höjer du Vcore tills den blir stabil igen och så upprepar du processen tills du tycker att proppen blir för varm

Japp ska göra något i den stilen! Föresten, jag har ju minnen (Vengeance 1600 MHZ 1,5V) och det står i
guiden att DRAM Voltage ska sättas till 1.65V. Är detta tryggt? För jag har en NH-U12P SE2 kylare på min
processor å ena kylflänsan på minnet är borttaget (annars kunde jag inte stänga chassit med fläkten!) så
kmr inte detta va farligt för minnena om jag höjer till 1.65V? Jag har "hört" att Intel rekommenderar att
man använder 1.5V minnen till Sandy Bridge men hur ska man då kunna klocka om man måst ha 1.65V?

Ja nu e jag halvt förvirrad bara!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Japp ska göra något i den stilen! Föresten, jag har ju minnen (Vengeance 1600 MHZ 1,5V) och det står i
guiden att DRAM Voltage ska sättas till 1.65V. Är detta tryggt? För jag har en NH-U12P SE2 kylare på min
processor å ena kylflänsan på minnet är borttaget (annars kunde jag inte stänga chassit med fläkten!) så
kmr inte detta va farligt för minnena om jag höjer till 1.65V? Jag har "hört" att Intel rekommenderar att
man använder 1.5V minnen till Sandy Bridge men hur ska man då kunna klocka om man måst ha 1.65V?

Ja nu e jag halvt förvirrad bara!

\\\ AplAy ///

Dom rekommenderar men de säger inte att det är max borde nog funka fint med 1,65v

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Dom rekommenderar men de säger inte att det är max borde nog funka fint med 1,65v

Ska han endast överklocka processorn så behöver han ju inte överklocka ramminnena också?

Nej, du behöver inte dra upp volten på ramminnena eftersom du har Vengeance 1600 som just ligger på 1.5v. så jag säger håll dig till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Ska han endast överklocka processorn så behöver han ju inte överklocka ramminnena också?

Nej, du behöver inte dra upp volten på ramminnena eftersom du har Vengeance 1600 som just ligger på 1.5v. så jag säger håll dig till det.

Ja precis! Jag tänkte på det, man ska väl int behöva klocka minnena för att klockningen av processorn ska
funka? Btw så såg jag nu i BIOS att minnenas voltage e typ 1.48V (AUTO) å frekvens 1333 MHZ. Kan jag
med säkerhet ställa in frekvens på 1600 MHZ (vilket dem ska va?!) utan några problem? \\\ AplAy ///.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja precis! Jag tänkte på det, man ska väl int behöva klocka minnena för att klockningen av processorn ska
funka? Btw så såg jag nu i BIOS att minnenas voltage e typ 1.48V (AUTO) å frekvens 1333 MHZ. Kan jag
med säkerhet ställa in frekvens på 1600 MHZ (vilket dem ska va?!) utan några problem? \\\ AplAy ///.

Ja, men har inte minnena en xms profil som det bara är att slå på? eftersom du har ett msi moderkort så går den profilen igång när du kör oc-genie (ska stå xms under memory grejjen om det finns, har jag för mig.;))

Permalänk
Avstängd

[SORRY FÖR UPPLEVD SPAM!]

Sorry att jag svarar igen i samma tråd. Jag hoppas det icke upplevs som spam. Jag vill bara få bekräftelse nu
på vilka av dessa värden jag ska justera. CPU ratio e uppenbar, DRAM Ratio fattar jag int om jag ska behöva
justera om jag nu inte ska klocka minnena? El ska jag välja ratio 6 så frekvensen ligger på1,600 (den ligger
nu på 1333mhz när jag kollar i bios). CPU VCore = 1.28, CPU IO = 1.17V, System Agent V = 1.1185V å då
jag ej ska klocka minnena så skippar jag att justera DRAM Voltage = 1.65? Sen i slutet av guiden så sägs
det att man ska justera HPET till ACHI el. RAID för hårddisken, men är detta ens nödvändigt för att klocka
processorn? Kan inte HPET bara vara i det värde det är nu i (vilket jag tror e raid, har ej kollat ännu!)...

"We changed the CPU ratio to 45 and the DRAM Ratio to 6, which equals 1,600MHz
shown below it. If your memory differs, change this accordingly. VDroop Control was set to High VDroop,
the CPU VCore to 1.28V, the CPU IO (VCCIO) was 1.17V, the System Agent Voltage
(VCCSA) was set to 1.185V
and the DRAM Voltage was set to 1.65V."

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sorry att jag svarar igen i samma tråd. Jag hoppas det icke upplevs som spam. Jag vill bara få bekräftelse nu
på vilka av dessa värden jag ska justera. CPU ratio e uppenbar, DRAM Ratio fattar jag int om jag ska behöva
justera om jag nu inte ska klocka minnena? El ska jag välja ratio 6 så frekvensen ligger på1,600 (den ligger
nu på 1333mhz när jag kollar i bios). CPU VCore = 1.28, CPU IO = 1.17V, System Agent V = 1.1185V å då
jag ej ska klocka minnena så skippar jag att justera DRAM Voltage = 1.65? Sen i slutet av guiden så sägs
det att man ska justera HPET till ACHI el. RAID för hårddisken, men är detta ens nödvändigt för att klocka
processorn? Kan inte HPET bara vara i det värde det är nu i (vilket jag tror e raid, har ej kollat ännu!)...

"We changed the CPU ratio to 45 and the DRAM Ratio to 6, which equals 1,600MHz
shown below it. If your memory differs, change this accordingly. VDroop Control was set to High VDroop,
the CPU VCore to 1.28V, the CPU IO (VCCIO) was 1.17V, the System Agent Voltage
(VCCSA) was set to 1.185V
and the DRAM Voltage was set to 1.65V."

\\\ AplAy ///

Du kan nog med säkerhet hoppa över allt som sägs i guiden om memory!:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Ska han endast överklocka processorn så behöver han ju inte överklocka ramminnena också?

Nej, du behöver inte dra upp volten på ramminnena eftersom du har Vengeance 1600 som just ligger på 1.5v. så jag säger håll dig till det.

de är ju klart 1600Mhz räcker ju fint

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta minnen vill ha 1.65V vid 1600MHz så de visar vad man skall göra men dina minnen skall gå i 1.5V. Nu säger standarden att DDR3 minnen får gå upp mot 1.6V så man kan justera volten lite utan att gå utanför specifikationerna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Nu har jag följt instruktionerna för voltförändringar för CPUn å även disabled å enabled vissa saker som
guiden oxå föreslog. I CPU-Z visar den 4498 MHZ å i CoreTemp 0.99.8 buggar den totalt å säger att det
är fortfarande 3292 MHZ (99.77 x 33.00) fast jag ställt in till 45x100 = 4500 MHZ. I BIOS visar den dock
4500 MHZ å temperatur på 45 grader vilket e "normalt" i biosmiljö som jag förstår. I CoreTemp idlar den
nu på 33-40 grader vilket e kanske godkänt för att ha överklockat 3,4 GHZ till 4,5 GHZ eller? \\\ AplAy ///

EDIT: Jag stängde av OverSpeed Protection som guiden föreslog men det låter ju inte så smart för
betyder inte det att proccessorn kan gå sönder om den får för dålig kylning av processorfläkten???

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att coretemp kanske buggar för att du inte har lagt belastning på processorn, du överklockar ju inte den som vanligt utan äre inte bara att när turbo boost slås på så kommer den att dra upp i 4.5ghz?:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Tänkte bara tillägga att coretemp kanske buggar för att du inte har lagt belastning på processorn, du överklockar ju inte den som vanligt utan äre inte bara att när turbo boost slås på så kommer den att dra upp i 4.5ghz?:P

Turbo Boost i BIOS är påslaget. Men CoreTemp buggar roligt men CPU-Z buggade
förut oxå å sa innan överklockningen att frekvensen var på 1500mhz hahahahah...

Jag pröva ett stresstest med Prime95 å CoreTemp visade då maxtemperatur på en kärna 67 grader å i snitt
60-65 grader på alla kärnor under testet. Visst nu har jag inte kört den i flera timmar utan i bara nån minut
men jag vill ju inte förstöra processorn genom stresstest utan att jag spelar krävande spel...!!! \\\ AplAy ///

EDIT: Den tycks idla nu mellan 32-40 grader i snitt. Är detta godkända grader
för 4,5 GHZ klockning på en i5 2500K med NH-U12P SE2 som processorkylare?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Turbo Boost i BIOS är påslaget. Men CoreTemp buggar roligt men CPU-Z buggade
förut oxå å sa innan överklockningen att frekvensen var på 1500mhz hahahahah...

Jag pröva ett stresstest med Prime95 å CoreTemp visade då maxtemperatur på en kärna 67 grader å i snitt
60-65 grader på alla kärnor under testet. Visst nu har jag inte kört den i flera timmar utan i bara nån minut
men jag vill ju inte förstöra processorn genom stresstest utan att jag spelar krävande spel...!!! \\\ AplAy ///

EDIT: Den tycks idla nu mellan 32-40 grader i snitt. Är detta godkända grader
för 4,5 GHZ klockning på en i5 2500K med NH-U12P SE2 som processorkylare?

Idle tempen är ingenting du ska oroa dig för, utan en längre (worstcase) load på processorn, några timmar prime95 kanske?

Intel Speedstep, klockar ned processorn när den inte används. . .

och tillsist, kör typ 30 rundor intel burn test på så högt du kan.

blev lite konstigt men.. eh .. ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Idle tempen är ingenting du ska oroa dig för, utan en längre (worstcase) load på processorn, några timmar prime95 kanske?

Intel Speedstep, klockar ned processorn när den inte används. . .

Aha! IEST typ som det heter i BIOS????? Så om jag tar enable på den kmr
processorn då "nötas" mindre i form av temperatur då (när den ej används)?

En fundering jag har här dock e att jag har "hört" att sånt "nöter" sönder proccessorn?

\\\ AplAy ///

EDIT: haha men wtf, "Keep in mind, use this program at your own risk. By using this
program, you agree that neither I nor Intel shall be responsible for including, but not
limited to: burned up CPU, fried motherboard, spontaneous room temperature increase,
hair loss, or mental stress."
varför rekommenderar så många att man ska köra tester
som sannolikt förstör ens dator då äré väl lika bra att lira spel å låta datorn gå sönder så?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha! IEST typ som det heter i BIOS????? Så om jag tar enable på den kmr
processorn då "nötas" mindre i form av temperatur då (när den ej används)?

En fundering jag har här dock e att jag har "hört" att sånt "nöter" sönder proccessorn?

\\\ AplAy ///

EDIT: haha men wtf, "Keep in mind, use this program at your own risk. By using this
program, you agree that neither I nor Intel shall be responsible for including, but not
limited to: burned up CPU, fried motherboard, spontaneous room temperature increase,
hair loss, or mental stress."
varför rekommenderar så många att man ska köra tester
som sannolikt förstör ens dator då äré väl lika bra att lira spel å låta datorn gå sönder så?

Det enda som kan gå dåligt är om den går för varmt, och då märker du om den kan gå sönder.
kolla TKase http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52210

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Det enda som kan gå dåligt är om den går för varmt, och då märker du om den kan gå sönder.
kolla TKase http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52210

Så menar Intel att över 72.6 grader bör inte processorn överskrida för då går den sönder?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så menar Intel att över 72.6 grader bör inte processorn överskrida för då går den sönder?

De rekommenderar att man inte ska ha processorn över 72.6 grader för då kan det vara risk för att den kan gå sönder.

Permalänk
Medlem

72.6C är processorns heat spreader. 75-85C är ingen fara heller men ju lägre desto bättre såklart.
100C brukar vara då processorn tar skada men då hinner processorn throttla eller stänga av sig.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Bara att "leka runt lite" tills man förstår hur allt hänger ihop och vad som fungerar och inte. Klockat i snart 10 år och har aldrig vart med om att en CPU gått sönder. Drar man i för mycket så blir den ostabil och börjar starta om sig eller vägrar att ens starta alls men då resettar man bara och försöker igen.

Dock får man vara försiktig när det gäller PCIexpress bussen. den ska man inte leka med. Förr kunde man låsa den men det går inte numera med Sandy Bridge så därför som enda sättet att klocka är att ändra multipliern eftersom annars höjer man PCIbussen tillsammans med CPUn och det går bara några få mhz så inget man bör göra om man inte verkligen vill få ut varje droppe till varje pris.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha! IEST typ som det heter i BIOS????? Så om jag tar enable på den kmr
processorn då "nötas" mindre i form av temperatur då (när den ej används)?

En fundering jag har här dock e att jag har "hört" att sånt "nöter" sönder proccessorn?

\\\ AplAy ///

EDIT: haha men wtf, "Keep in mind, use this program at your own risk. By using this
program, you agree that neither I nor Intel shall be responsible for including, but not
limited to: burned up CPU, fried motherboard, spontaneous room temperature increase,
hair loss, or mental stress."
varför rekommenderar så många att man ska köra tester
som sannolikt förstör ens dator då äré väl lika bra att lira spel å låta datorn gå sönder så?

De skriver detta för att de inte ska bli ansvariga och/eller bli stämda av någon pajas som körde igång sin 2500k processor i 1.6v på standardkylare och brände allt innehåll i burken samt satte eld på sitt hus.Detta kan i princip inte hända med moderna processorer men iallafall... Du kan vara lugn. ^^

Programmet belastar alla kärnorna av din processor till 100%. Det är tvärtemot bra för din dator, om den inte klarar denna belastning bör du veta det, eftersom den inte är stabil då och din klock måste pysslas med!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Precis. Du kan slappna av när du stresstestar den. När jag klockade min dator så körde jag prime95 i ca 10 timmar innan jag tyckte att det var nog, och inte ens det är tillräckligt egentligen för att kalla processorn stabil enligt prime95 själv (dom rekommenderar 24 timmar men det anser jag som overkill samt att vem orkar vänta?). Håll bara koll på att tempraturen inte går över den rekommenderande, samt att du inte leker med för hög spänning än rekommenderat. För det är då processorn kan börja tappa livslängd.