Windows server 2008 r2 standard startar långsamt

Permalänk

Windows server 2008 r2 standard startar långsamt

Från att har startat windows på bara några minuter så har något hänt! Det krävs nu nästan exakt 20 minuter för windows på servern att komma igång!
Jag har gått igenom bios på mitt supermicro kort och kan inte hitta några konstigheter!
Jag har tittat på windows update och ett par uppdateringar har gjorts nyligen kan dessa vara orsaken?

Jag upptäckte problemet när jag skulle installera raidkort nr 2 (adaptec 2405) jag har redan ett adaptec 51645 i burken men det var fullt så jag tänkte raida ihop mina sista 4 diskar som suttit som singlar på moderkortet.
innan jag gjorde någon installation så kopplade jag bort sata kabeln från miitt backplane i chassit (norco 4220) och även "spread" kablarna till moderkortet. Jag satte in den nya kabeln i backplanet utan att varken sätta in raidkortet eller någonting.
Startar datorn för att kolla om de 4 diskarna försvunnit bara för att upptäcka att det nu tar 20 minuter att stara datorn!!! grrrr

Operativet sitter på en egen raptor disk

Jag har funderingar på om AD:t eller Dns bråkar och stör ut starten då den gröna windows stapeln rullar hela tiden men inte kommar loss!
Vart börjar jag felsöka?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du valde att lägga OS + NTDS och SYSVOL på C:\ när du du körde DCPROMO, då stängs skrivcahen av på C: disken, då blir den olidlig långsam.
Därför väljer man alltid att lägga NTDS och SYSVOL på en annan disk där inte OS ligger för att få upp prestandan på OS disken.
Sen har du väl satt nätverkskortets DNS på sitt eget IP. helst ska du ha 127.0.0.1 som första DNS sen serverns eget IP som andra DNS och inga andra DNSer.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

skrivcachen är på! Alltså servern har igentligen inte ändrats någonting. olika datafirmor har kollat på skiten nu och kan bara konstatera vad jag misstänker. AD och DNS bråkar! när de väl har slutat så bootar systemet som vanligt och prestandan på servern är perfekt!

Nu ger jag upp och hoppas att jag ska slippa starta om den mer!! Om någon disk rasar så är de ju hotswap och bara köra i nya. windows update ska jag stänga av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snobben1975:

skrivcachen är på! Alltså servern har igentligen inte ändrats någonting. olika datafirmor har kollat på skiten nu och kan bara konstatera vad jag misstänker. AD och DNS bråkar! när de väl har slutat så bootar systemet som vanligt och prestandan på servern är perfekt!

Nu ger jag upp och hoppas att jag ska slippa starta om den mer!! Om någon disk rasar så är de ju hotswap och bara köra i nya. windows update ska jag stänga av!

Har du inaktiverat ipv6? Jag bråka rejält med en 2008 förvisso SBS men det visade sig vara inaktiverad ipv6 som ställde till det med otroligt sega boot tider.

Permalänk

Jag har prövat med ipv6 på och av med samma resultat. Detta var något som jag kom att tänka på härom kvällen och glad i hågen prövade jag detta i tron om att det MÅSTE vara detta!
Men nej då!

Permalänk
Medlem

Okej, kan du posta lite felloggar från loggboken?