Inlägg
De större spelen som kommer till xbox/pc och ps3 brukar stöda 3-5 olika renderings APIn. D3D9-liknande APIt till xbox360, DX9/10/11 till PC och ett väldigt lågnivå API till PS3. PS3 har även PSGL, en moddad variant av OpenGL ES 1.1 med shaders inklämda men används av få eftersom lågnivå-APIt erbjuder mer prestanda om det används på rätt sätt.
Blizzard brukar ha OpenGL stöd i sina spel, t.ex. Wow på Mac. Går att aktivera i windows också med lite command line argument.
I slutändan spelar det inte så stor roll vilket grafik API som används eftersom det ändå bara är en ganska liten del av en hel spelmotor. De flesta spelmotorer har en abstraktionsnivå för rendering som sedan kan implementeras med flera olika grafik-APIn och vilket som används beror på platformen och drivrutinsstöd. Blizzard kör t.ex. inte med OpenGL i Windows eftersom drivrutinerna fortfarande är lite sämre jmf med D3D. Så de har implementerat båda även om OpenGL i teorin hade räckt.
D3D 10.1 ger definitivt flera skojiga saker som kan ge:
1. Snyggare AA när man använder en teknik kallad deferred shading (vanlig i nyare spel, exempel är Unreal 3 motorn som används av många spel, STALKER samt Killzone 2)
2. Bättre prestanda.
3. Säkert flera saker som någon mer påläst kan tipsa om.
Problemet är att detta inte kommer gratis. Utvecklarna för varje spel måste sitta och banka en stund extra på sina tangentbord för att utnyttja 10.1. Och när så få stödjer det (endast PC med senast AMD tillsammans med Vista SP1) så är det inget som de flesta utvecklare vill lägga pengar på.
Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det är väl ett sätt att spara lite pengar för enklare datorer att ha den inbyggd i CPU:n i stället för att ha en separat krets på moderkortet.
Huang säger att Nvidias fokus alltid är grafikkort, varför köpte dom i så fall Ageia?
De vill köra fysik på sina grafikkort. De ser gärna att användaren behöver köpa ett extra grafikkort för fysikberäkningar, som också kanske kan hjälpa till med grafiken på en ledig klockcykel eller två. Fysik kan man säga ingår i deras snack om "visal computing technology", det är ju en synlig del i högsta grad
Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Varför tror ni föresten att fps:n är så låg under 3DMark06 CPU-test?
För att CPUn får roa sig med att rendera grafik. Något som den inte är speciellt anpassad för. Mjukvarurastererare har ingen chans mot ens ett gammalt grafikkort.
Ursprungligen inskrivet av blade80
Nu stämmer ju inte det här med att man inte kan se/uppleva mer än 60fps på en 60hz skärm, det är en myt. Hz och fps har på det sättet inget med varandra att göra.
Skärmens uppdateringfrekvens (mätt i Hz) är måttet på hur många bilder / sek som skärmen kan rita upp. Hur kan inte detta ha med FPS att göra?
Tearing är termen på det visuella fenomenet som uppstår när framebuffern visas då den innehåller både delar av en gammal och en ny frame och inträffar när antalet FPS inte är en jämn multiplicitet av skärmens Hz. Kan inträffa i 60 / 85 / 100 Hz och alla andra Hz också. VSync löser detta och utan vsync kan tearing synas, mer eller mindre, i alla spel (beror på hur stor skillnad det är mellan en skärmuppdatering och nästa).
Hur som helst, det går inte att få ut mer än 60 uppdateringar / sek på sin skärm om den ligger på 60 Hz
- Idag Openrecall – fri version av kritiserade Windows-funktionen 10
- 7 / 6 Rykte: Sony ruvar på PC-version av The Last of Us Part II 21
- 6 / 6 Enkelt knep öppnar gamla Utforskaren i Windows 11 19
- 6 / 6 Microsoft återstartar Windows 10-betatester 45
- 5 / 6 Ikea vill servera virtuella köttbullar i Roblox 21
- Krönika: Jag blir förvirrad av alla Steam Deck-kloner46
- Högtalare låter "bzzz" (M-Audio AV40 Mk2)2
- Värdering önskas7
- Spelar version eller märke av gpu stor roll på RTX 4070?5
- 7900xt svart skärm12
- Nyhetstips!528
- Openrecall – fri version av kritiserade Windows-funktionen10
- Val av 27 tums,1440p skärm. Bl.a för ps59
- AI - Vad använder ni det till?21
- Vilken serie såg du senast?1917
- Säljes Philips Hue Lightstrip Plus 2m + 1m extension
- Säljes HP/PNY NVIDIA QUADRO RTX 6000 TURING GPU 24GB
- Säljes Gaminglaptop (Clevo) Sparsamt använd. RTX 3070, 32GB, i7-10870H
- Säljes 12700F 32GB RAM RX 6600XT
- Säljes HP Probook 440 G8 14"/i5-1135G7/8GB/240GB/Geforce MX450/Garanti 2025
- Säljes Sapphire Radeon RX 7600 8GB Pulse
- Skänkes Cooler Master Silencio S400
- Säljes Galax 4080 Super HOF OC Lab
- Säljes Arbetsdator för kreativitet med stort utrymme och ljudkort
- Säljes G.Skill DDR5 6000 MHZ CL30 (2x16GB)
Tester av chassi, grafikkort, processorer m.m.
- SweClockers Noobbyggarguide - Del 6: Den grafiska finalen4
- Musmatta med trådlös laddning – Dålig på det mesta7
- Duellen: Premium-kylare vs. budgetfavorit25
- SweClockers Noobbyggarguide - Del 5: Kabelkrångel3
- SweClockers Noobbyggarguide - Del 4: Aggressivt aggregat8
- Årets bästa soundbar – vi väljer favoriterna78
- Snabba upp din gamla dator med uppgradering67
- SweClockers Noobbyggarguide - Del 3: Den dramatiska moderkortsmonteringen12
- Snabbtest: Steam Deck överraskar som arbetsdator31
- Snabbtest: 3DMark Steel Nomad – visuellt avancerat, förvånansvärt lättdrivet82