Använder du Mutalisker mycket ? kan anta att vi får olika blickar på spelet om man väljer att inte använda dom etc. är rätt nyfiken om du gör eller ej tbh. Sen samt om du är Macro orienterad eller om du spelar mer aggressivt.
1. - När jag surroundar med tillräckligt många zerglings så börjar zerglingsen attackera SCVsen automatiskt, det är så jag, samt många andra zergs klarar dom.
40 roaches och 5 broodlords? inga mutalisker, inga zerglings? vilket är mer än tillräckligt att ta ut ett planetary (självklart inte om han har campat sin arme där), uppgraderingar spelar väldigt stor roll i den konfronten.
2. - Det jag menade nu med Banelings och "smartare" AI så anser "jag" att det är mindre skill för en Zerg att krossa en Terran-push, för att det är relativt mycket mindre "flanking"/"preparation" som krävs i relation till hur man ska pusha som Terran.
3. - Man behöver inte springa in med hela sin 1-kontrollgroup (låter så) för att kolla in hans arme 1 zergling/muta som peekar in kostar knappt nånting. Ja klart att jag vet att dom har kortare range, sunt förnuft att man inte engagar rakt på utan stallar tillräckligt för en bra position. Personligen så sitter jag på +4 hotkeys för min arme konstant.
Med bra creepspread och ling/roach/baneling speed så är det lätt som farao att fly, självklart så kommer bra Terrans "snipa" dina creeptumors men det är det man har 1-2 extra queens utanför ens bas kombinerat med overlord-spyor :p.
Självklart rallyar man inte in alla units mitt i Terran bollen, blir ju som en kongalinje då.
Ex. du komfronterar en Terran-push 1. du förlorar ca. 40 food dom första sekunderna 2. Du selectar alla dina hatcteries 2. trycker S, håller in R (te.x) och gör det rätt mycket medans du managar din army så kommer det komma stadiga vågor med reenforcments till din arme.
Det jag säger är att man kan inte göra något åt dom två första lavainjectsen förutom den där 5 marine 1 hellion / reactor hellion, båda sätter dig ekonomiskt efter tanke på att man behöver max 10 zerglings för att stoppa båda, vilket bara är 5 larva, larva inject på två hatcheries är 14 larva och din egen expansion blir sen.
Ja Terrans på Diamond kommer vara konstant i ens feja men det betyder inte all ens larva går till units, det var en stor grej i BW det med, hur bra man lyckas managa sin larva, vilket är betydligt lättare nu.
Sitter man i samma sits som Terran ekonomiskt är det helt okej att planta 1-2 hatcheries(+ 1-2 queens) och turtla fram Banlings och lings tills man får tillräckligt med mapcontroll för att expandera. tanke på att du kan dedikera en våg men larva inject efteråt att fullt saturera en bas efteråt.
Personligen så anser jag att Muta/roach/ling/banling kombinationen är extremt stark och kan inte stoppas av den normala MMM/tank stilen.
Skrivet av m1n1h0p:
Nja en terran har byggt scv hela tiden medan en zerg itne kunnat bygga drones vid en push. Så en terran klarar sig bättre om man förlorar en push (man kan tillochmed expanda efter en failad push så länge man drar upp ett par bunkers och har ett par tanks). En Zerg måste verkligen ha fler units än vad en terran har för att kunna försvara sig men en T behöver inte mer eftersom de är så bra på att försvara sig.
I en armytrade så visst kanske zergen har macroövertaget men saken är att om terran förlorar en push så kan de försvara sin expo bra med väldigt få units och därför tillochmed kunna expanda, men om en zerg förlorar en push så har zergen inte byggt några drones under hela den tiden och har sämre ekonomi.
En Zerg bygger inte mer drones än vad dom behöver för en saturerad bas, utan först när en ny hatch sätts upp.
Vid en armytrade så kommer det en våg Zerglings och våldtar vilka som helst expo försök (ev. inte "natural" basen på flesta mapsen) eller så kan han också bara expandera utan några som helst problem.