Jag forskade en hel del i 3D-utrustning för ett tag sedan, då jag var sjukt sugen på att skaffa lite grejjor.
Personligen väntar jag på skärmar där bilderna för båda ögonen syns hela tiden, eller i minst 100hz per öga, helst 120hz... alltså en skärm på 240hz!
Polarisering är nice, med dubbla projicerade bilder slipper man flimmer, däremot finns det konsumentprodukter som visar 120hz med alternerande polarisering vilket innebär samma upplevelse som med shutter-glasses, bara med andra glasögon. T.ex. iz3d skärmarna som har en andra LCD panel i lager med den första för polarisering. Samma konstruktion har jag sett på några som sålde modifierade inFocus projjar. Den lösningen är nice för man kan vara flera som kikar med varsit par billiga glasögon, men fortfarande inget jag vill spendera pengar på.
Anaglyph-skit är inte heller speciellt intressant... lösningen jag varit mest intresserad av hittills är väl HMDs, men dom har så kass upplösning om man inte vill gå helt bankrutt att det känns omotiverat.
En sak jag funderar på när det gäller 3D-gaming är väl att fokuspunkten är fixerad, alltså där bilderna inte är förskutna. I t.ex. 3D-filmer så flyttas den punkten p.g.a. av kamerornas vinkel, men i spel så ändras den inte... vilket kan vara orsaken till viss ansträngning för ögonen. Eye-tracking hade varit nice i det här fallet, men förmodligen inte tillämpningsbart
Och en kommentar på Avatar 3D! Jag tyckte om upplevelsen, men 3D-film kräver mycket högre framerate om den ska vara njutbar, nu så fungerade panoreringar med objekt nära skärmen inte speciellt bra, hack hack hack! Men allt som allt gillar jag 3D och ser fram emot vad som kommer erbjudas.
Uj vilken random post det blev, aja, är småstressad så det får gå!