Inlägg

Inlägg som Lemasive har skrivit i forumet
Av Lemasive

Varför blev du inte världens bästa spelare?

Här är tråden om era ursäkter varför ni inte är bland världens bästa spelare eller proffs, ni vet det som stod i vägen för att ni skulle bli så bra som ni vet att ni kan vara eller kunde vara.

Vi kan börja med mig själv som exempel.

Jag har alltid spelat väldigt mycket, och även gjort det rätt bra om jag får säga det själv. Trots detta har jag aldrig varit bland världens bästa förutom i WoW och det betyder inte speciellt mycket. Jag ligger alltid på alla spel runt 5-10% i topp men oftast handlar det bara om hur mycket man spelar och vet om spelet i sig.

Varför jag inte blev en av världens bästa spelare är för att jag är lat, och eftersom nästan allt kommer väldigt lätt för mig är jag aldrig heller villig att jobba hårt för att få upp muskelminne och div andra attribut som man kan förbättra. Jag har alltid kommit undan med att ha ett väldigt bra förståelse för hur andra spelar och därför kan jag ofta utnyttja situationen, något som inte räcker till på en toppnivå har jag märkt förutom i kanske WoT/WoW då.

Varför är du inte världens bästa spelare?

Av Lemasive
Skrivet av Roffe:

Du kan lägga ner psykoanalysen för det är du ärligt talat inget bra på. Min lösning är att fokusera på det som spelar någon roll för mig och strunta i tramset på nätet. Jag mår bättre så och folk i min omgivning märker det. Det räcker gott för mig men kämpa på du om det känns viktigt för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om vi skall sammanfatta så har du sagt åt mig och andra att ge upp i tråden angående detta, istället för att försöka förändra eller förbättra situationen. Det har ju inget med tråden i sig att göra egentligen, det du beskriver är ett beteende som många applicerar på obehagliga eller jobbiga saker i livet.

Dvs man flyttar, byter jobb, tittar inte på nyheterna osv osv. Jag förstår att du anser att det är viktigare att ta hand om din egna familj och det är inte en dålig prioritering, men när du börjar säga att man skall ge upp för att må bra är det ju helt plötsligt du som vill ha ditt beslut validerat och inte en lösning på problemet.

Av Lemasive
Skrivet av Yatagarasu:

Jag kommer dra det hela i enormt stora svep för att inte dra hela min livshistoria.

---------------------------------------------------

TL;DR:
Så länge länge anynomitet och begäret om att vinna existerar så kommer det att driva även den mest lugna personen till att betee sig olämpligt i många fall. Att många unga (arga?) människor dras till denna typen av spel gör det inte till en bra miljö heller direkt - Mycket vilja ha konfirmation och hormoner som flyger i luften.

Så tror inte MM-systemen i sig är problemet alls faktiskt, speciellt inte då spel idag har rätt solida och logiska system som väljer dina medspelare (boosting är ett undantag som inte är med i detta).

Det är egentligen inte någon större skillnad på spelande online och arga trafikanter - Om någon gör något dåligt så kommer du slänga dig på tutan och hytta med näven, spelar ingen roll att du inte kommer träffa personen igen eller om den personen ens tar till sig. Du kan ej heller välja dina medtrafikanter. Den stora skillnaden är att den personen som för sig illa nog kan riskera straff (av med körkort, böter o.s.v.).

---------------------------------------------------

Backgrund
Jag spelade på en rätt hög nivå och gör det fortfarande i dem spelen jag lirar idag (Diamond Starcraft 2 Season 1-2, Diamond 1 i LoL, 3.5+ SR i Overwatch, top 500 ladder i Diablo 3 Season 8 o.s.v.). Så jag hade väldigt höga förväntningar på mina medspelare, oavsett om det var vänner eller totalt okända människor jag träffade genom matchmaking.

I tonåren var jag den där personen som skrev till folk att ta sitt egna liv, jag kunde börja "trolla" om mitt lag inte presterade efter förväntan som på den nivån vi spelade o.s.v.
Detta var dock något som blev bättre ju äldre jag blev, dock inte helt uteslutet.
Blev även diagnostiserad med ADHD i vuxen ålder (vilket jag inte beskyller något för egentligen), och när rätt medicinering infann sig så försvann den största biten av mitt temparament som kunde efterliknas Thor's vrede.

Idag kan jag kolla tillbaka på mitt egna beteende och tänka "vad f*n tänkte jag på när jag slängde ur mig det där..?". Det närmaste till ett svar jag kommit fram till är att jag tog ut ilskan från saker som hänt i livet på mina medspelare när jag fick motgångar även i spelets virtuella värld.

Men jag kan idag säga att jag slutat spela dessa typer av spel nästan uteslutande, känner att jag blir mer irriterad än glad av att spela dem. Har mycket roligare med att spela sjysta co-op spel med vänner/SweC-medlemmar eller något bra singleplayer spel. Enda "tävlingsinriktade" spelet jag lirar idag är Overwatch, men även det är endast med vänner.

Slutkläm och faktorer
Det jag har tagit lärdom av under dessa ca. 10 år är att finns det något att vinna i ett PvP baserat onlinespel, oavsett rank eller MM-system, det är att folk av alla dess slag kommer betee sig som kompletta idioter vid något skede. Inte ens min broder kunde hålla humöret i schack under vissa spelsessioner - Och han är en sådan person som inte har en gnutta ont i kroppen.

Anonymitet är nog den största bidragande faktorn i slutändan dock, enligt mig. När du spelar ett spel online och beteer dig illa så är det värsta som händer att du kan få ditt konto spärrat - Till skillnad från "verkliga livet" där du kan få allt från böter till fängelse.
Jag tror en betydande mindre andel människor skulle betee sig som dom gör (inkl. mig själv för ett par år sedan) om det kunde leda till riktiga konsekvenser utanför spelet.
Förespråkar inte Bank-ID för att kunna logga in på internet, men jag anser att spelföretag borde ta ett betydligt större ansvar att stoppa spelare som beteer sig illa - Det ska inte behöva ta veckor eller månader att stänga av en spelare som uppvisar aggressiva tendenser och blir anmäld 90%+ av sina 'games', detsamma gäller folk som trollar/förstör på något vis för sina medspelare.

När det gäller trafiken är det ju samma sak där, man hamnar med människor man inte har valt i en situation som är frustrerande och skapar ångest och ilska. Jag är FULLT medveten om att människor har många psykiska problem i sin vardag, och att andra saker spiller över i spelandet eller div hobbies. De flesta som spelar mycket spel idag gör det för att undvika sin vardag och deras ilska, ångest läcker in i spelvärlden, vad som sker när dessa människor hela tiden hamnar i situationer som är frustrerande tack vare dagens MM är att det får en negativ effekt.

Till skillnad från andra spel online bland annat som kan vara läkande mentalt för en del människor, om det finns en social gemenskap och ett syfte så kommer snabbmats MM vara det rakt motsatta.

Av Lemasive
Skrivet av Yatagarasu:

För att hoppa in i denna diskussionen;

Låter inte allt för olikt mitt förra sälj jobb. Hade nya medarbetare varje vecka nästan, och dessa stackare blev alltid mobbade av vissa "seniorer" som utklassade dem totalt i antalet sälj - Vet inte vad som var värst, jobbet eller arbetsmiljön.

Vi seniorer "kunde inte sparkas" då vi var dem som mer eller mindre bedrev verksamheten och chefernas enda jobb var att faktiskt se till att alla papper var i ordning och att vi hade uppdrag.

Vilket är också varför sådana jobb bör reglera, i mitt tycker bör alla irrelevanta jobb som enbart är till för att parasitera på samhället onödiga och skadliga.

Av Lemasive
Skrivet av Roffe:

Korrektion: Jag VET att jag inte har något inflytande över personer som känner sig stöddiga när de gömmer sig bakom ett påhittat namn, på okänd ort, så jag ödslar ingen energi på det. Det finns saker jag tycker är värt att lägga min energi på. Min blivande fru, släkt och vänner är det viktigaste, men det finns andra saker också. Skitstövlar på internet är inte ett av dem dock. Känner du så starkt för att banka ditt huvud mot den muren så varsågod. Du lär snart inse att det bara leder till frustration.

Vill bara avsluta med att jag ändå har viss förståelse för dig då jag själv var som du en gång. Kan lova att det känns bättre när man släppt hela grejen.

Fast vad du skriver är inte att du kom till någon lösning, du blev helt enkelt gammal och gav upp om du förstår vad jag menar. Det handlar ju om en skillnad i karaktär, där du börjar sluta dig i dig själv och dina egna eftersom du vill prioritera just det. Jag har fått flera hundra människor som investerar tid i en specifik aktie att ändra helt hur de beter sig, hur de skriver och tänker. Det har tagit ca 2 år för mig att ändra dessa människors sätt att tänka, och numera vill de flesta ha information och förståelse om företaget istället för att sitta och haussa aktien och gå till personangrepp. Så jag tror helt enkelt att du inte klarade av att ändra något som störde dig och därför skriver du banka huvudet i en mur.

Jag tror att med tillräckligt mycket information och jobb, kan man ändra nästan allt om man verkligen vill. Du tror att jag vill ändra skitstövlar på internet, något som är helt fel. Jag vill ändra situationen som ett flertal spelare måste acceptera i dagsläget för att minska frustration och ett mående som inte är hälsosamt.

Av Lemasive
Skrivet av Roffe:

Därför att livet blir fan så mycket enklare om man inte hakar upp sig på skit man inte råder över i alla fall.

Jag förstår, du känner att du inte har tillräckligt med inflytande som ensam individ så du undviker eller struntar i det för att det skulle krävas så mycket att förbättra situationen? Finns det något som isåfall är värt din energi förutom dig själv och dina närmaste, tänkte mer om det är just detta som är oviktigt eller det gäller det mesta?

Av Lemasive
Skrivet av Roffe:

Tror du har helt fel, vet inte varför du vill göra det så bekvämt för dig. Blir rätt svartvitt?

Av Lemasive
Skrivet av jazon:

Är det bara jag som tänker att du får inte välja vem du ska arbeta med när du har ett jobb heller? Du får snällt gilla läget och arbeta med den som din arbetsgivare har anställt vid din sida.

Det är vad matchmaking är, ngn som matchar dig tillsammans med individer med liknande möjlighet att utföra arbetet.

Om en person beter sig illa så får man anmäla dem till chefen/valve. Bättrar den inte sig så kommer individen få höra det.

Att inte klara av matchmaking utan att bli frustrerad eller få ångest eller bli arg så kanske man inte ska spela spelet? Om ett spel är viktigare än din hälsa borde du prioritera om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror din jämförelse haltar rätt rejält, ett jobb kräver nästan alltid ett visst uppförande och man som lag eller individuellt tar ansvar för sina uppgifter och ibland hjälper andra. Dessutom har jobbet ifråga flera skydd, såsom fack, försäkringar och egna regler och de flesta vill ha en trevlig arbetsmiljö.

Skall vi ta din jämförelse vidare, så skulle du varje timma få nya arbetskamrater som ibland misshandlade dig, stal av dig, skrek oavbrutet, betedde sig illa och fick inga som helst konsekvenser för detta. Inga som du märker av, utan du fortsätter få samma sorts människor dag ut och dag in.

Jag tror inte du gjorde en bra jämförelse, tyvärr.

Av Lemasive
Skrivet av SoilBleed:

Har inte spelat dota så jag vet inte hur mm funkar i ditt exempel, men på andra spel så kör man väl direkt matchningen är klar. Hajar inte hur du menar, varför man ska stå över 3 spel för att få 1 bra?

Ok, vad som åsyftas är att man får vänta längre på matcher för MM går igenom fler variabler och hittar mer lämpliga medspelare och motståndare. Det andra handlar om att de flesta vill inte spela en så bra match som möjligt, utan de vill bara spela något som leder till en väldigt basic MM som skapar obalanserade matcher i skillnivå och "hero" selection.

Av Lemasive
Skrivet av SoilBleed:

Du tycker alltså att MM är ett bra koncept, så länge det tar lång tid att starta spelet ??

Kommunikation krockar alltid i generationsskiften...

Jag tror du har missförstått trådstarten, kan du säga lite mer utförligt vad du menar.

Av Lemasive
Skrivet av Pamudas:

Tror knappast det är matchmaking som ligger bakom alla dessa otrevliga spelare, utan istället att det är matchmaking som gör att vi "måste" spela med dessa.
Vanligtvis så försöker man undvika de dryga spelarna så gott det går, men när det är random matchmaking så har du inget val än att spela med dessa - vilket gör att det kanske känns som det är så många fler än vad det faktiskt är.

Jag förstår, hur ställer du dig till tanken att när man hamnar i en situation utanför ens kontroll är stressande och frustrerande för de flesta människor?

Av Lemasive
Skrivet av Dax:

Nä tror mest problemet är ungdomar som förväntar sig vinna allt och saknar social kompetens(gäller vissa vuxna också) samt tror att dom ska bestämma allt.

Så hur förklarar du det dåliga beteendet flera uppvisar? Är det enbart en fråga om uppfostran, eller finns det andra saker som påverkar?

Av Lemasive
Skrivet av nick-li:

Drar ju upp kvaliten på spelen när man spelar mot folk med liknande förmågor och det blir mera utmaning än endast roflstomp.

Ja, det tror jag ingen säger emot

Av Lemasive

Är konceptet random matchmaking skälet bakom otrevliga spelare?

Jag har haft denna teori ett längre tag, det började redan med Dota League/Garena för kanske 12 år sedan eller när det var aktuellt.

Du har alltså dessa premisser.

Du får inte välja vem du skall spela med
Du får inte välja vad du skall spela innan matchen och vad du söker ( Vet att det är en feature i LoL men ingen bryr sig)
Du kommer med största sannolikhet aldrig spela med samma människor igen så du kan bete dig hursomhelst
En spelare kan förstöra ett spel för 10 andra
Griefing utan konsekvenser
AFK utan konsekvenser
Fusk utan konsekvenser(nästan alltid iaf)
Obalanserad MM eller idiotiska kartor (Tex WoT)

Allt detta skapar en oerhörd frustration enligt mig bland spelare och människor, lägg sedan till den mänskliga faktorn och du har nästan total ondska utan något skäl bakom.

Jag tror att vissa människors behov av instant gratification ligger bakom varför de flesta onlinespel med random MM idag skapar ångest, ilska och frustration. De flesta spelar hellre 3 dåliga games än ett bra, de är inte villiga att vänta några minuter för att få en bättre MM eller paras ihop med liknande spelare. Jag tror att som vanligt har marknaden anpassat sig för de som spelar lite då och då, och inte de som spelar ofta gör att vi ser sämre och sämre MM som går snabbare och snabbre.

Av Lemasive
Skrivet av Necrophor:

Camelot Unchained, Mark Jacobs som ligger bakom så att det blir/är en andlig uppföljare till Daoc är nog inte att förvränga sanningen helt 😀

Jag har faktiskt tittat in på det spelet, frågan är ju om de kommer försöka att ta samma publik som spelar WoW och liknande spel som är det största skälet varför DAoC dog ut. Förutom att spelet är mycket mer elitistiskt och oförlåtande för den normale spelaren.

Av Lemasive

För att ge exempel på spel som jag absolut älskade, så är det DAoC och Ultima Online.

Av Lemasive
Skrivet av Kenta42:

Finns inte än och tyvärr väldigt långt kvar men checka gärna in Ashes of Creation vilket även har en tråd här.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1474050-ashes-of-creati...

Kickstarter har 6 dagar kvar just nu.

https://www.kickstarter.com/projects/1791529601/ashes-of-crea...

18 månader är riktigt långt bort, och finns ju ingen garanti att det är klart att ens testas vid den tidpunkten.

Av Lemasive
Skrivet av spawnstah:

EVE Online matchar allt.

Inga quests, eller väldigt lite av det
- Finns quests (kallas missions). Jag har aldrig gjort några men spelat i många år.

Promotar grouping
- Solo funkar, men alltid bäst att lira i grupp.

Vanliga klasser som jobbar ihop, inte att alla är DPS
- DPS, Logi(healers), electronic warfare, boosters, tackle, etc etc

Finns ett PvE och PvP element
- yupp.

Är tillräckligt poppis för att inte läggas ner
- funnits sedan 2003 och still going strong

Bra servers
- One server to rule them all. Dvs alla kör i samma universum.

Inga eller extremt få microtransactions.
- finns lite, men ej pay to win.

Stora skilltrees
- Enormt! Du kommer aldrig kunna träna och bli bra på allt.

Bra crafting
- nästan allt craftas. Väldigt avanccerad crafting där många endast bygger saker. Och den mest avancerade spel ekonomin.

Bra community
- om du hittar ett bra corp. Kan annars vara toxic och världskänt för att det är okej att scamma folk, så trust är sällsynt och något man får jobba hårt för.

Finns det över huvudtaget några sådana spel?
- jajamen. Inget spel som ger spdana adrenalin kickar som eve när man kör pvp.
Dock svårt och passar inte alla.

Har redan nån eller några år gammal pilot i Eve, älskar spelet men tycker inte om att vara underlägsen andra spelare för att de har spelat längre. Jag vet att man kan bli useful rätt snabbt, men inte på samma sätt som en 4årig pilot.

Av Lemasive

Ett riktigt rejält MMORPG, finns det några nya?

Vad jag hade tänkt mig

Inga quests, eller väldigt lite av det
Promotar grouping
Vanliga klasser som jobbar ihop, inte att alla är DPS
Finns ett PvE och PvP element
Är tillräckligt poppis för att inte läggas ner
Bra servers
Inga eller extremt få microtransactions.
Stora skilltrees
Bra crafting
Bra community

Finns det över huvudtaget några sådana spel?

Av Lemasive
Skrivet av Selmalagerlöf:

väntar fortfarande på källor, ska du länka dom eller inte?. Du kan sluta försöka låta smart, det passar bara folk som vet vad dom snackar om och vågar hänvisa till källor som är relaterat till ämnet i fråga. Inte som du precis försöker göra, länka till skit jag inte har frågat efter.
Gör om, Gör rätt.

Säg vad det är du vill ha källa på då? Tror ingen förstår vad du vill ha.