Ursprungligen inskrivet av NaWi
ser som många andra inget speciellt med source. ända snygga i source imo är vattnet och gubbarna. resten är back to half-life1. kantiga saker, platta saker, låg detaljrikedom, få effekter osv.
och att dom sedan kör med konstanta skuggor på gubbarna? wtf liksom? du kommer in i ett rum där det inte finns någon lampa utan ljuset kommer genom dörren från andra rummet. och ändå är skuggan rakt under gubben?
nej, den hetaste motorn är nog doom3, f.e.a.r. och cryengine idag tycker jag. mycket fetare effekter, högre detaljrikedom och över huvud taget snyggare miljöer. Det ända som gör att half-life2 är spelbart är dess fotografiska texturer. skulle dom inte haft det skulle spelet vara fult som stryk.
Ett bevis på att half-life2 har låg detaljrikedom är banan då man precis kommit upp ur grottan man hoppar ner i efter ravenholm. så är det ett tågspår precis när man kommer upp. har man alla grafikinställningar på högsta är tågspåret och träplankorna som ligger på tvären bara en bild. alltså varken skenorna eller träplankorna sticker upp på något sett.
Andra grejer är fönster som man inte är i direkt kontakt med. till exempel fönster på byggnader som man inte ska in i eller ställa sig direkt intill. de fönstren är bara en bild dom med. ibland har dom gröpt ur väggen lite så dom går in lite. och dom brukar ha en fönsterkant också. men thats it.
som någon sa:
skulle det inte varit för havok skulle source inte varit något.