Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Open GL:
OpenGL (Open Graphics Library) är en specifikation som definierar ett plattforms-oberoende API för att skriva applikationer med datorgrafik i två eller tre dimensioner. Varumärket "OpenGL" ägs av Silicon Graphics.[1] Gränssnittet består av över 250 olika funktionsanrop som kan användas för att rita komplexa tredimensionella scener från enkla primitiver. Det används inom datorspelsbranchen, där det konkurrerar med Direct3D (som dock endast finns tillgängligt för Microsoft Windows). OpenGL används ofta inom industriella tillämpningar såsom CAD, virtuell verklighet samt vetenskaplig och informationsteknisk visualisering.
http://sv.wikipedia.org/wiki/OpenGL
Direct3d:
Direct3D är 3D-acceleratorAPI:et som följer med DirectX. Det används för renderingen av WinFX .NET-grafik i Windows Vista. Direct3D konkurrerar med OpenGL, vars specifikationer är helt öppna.
Direct3D används flitigt vid utveckling av datorspel för Microsoft Windows, Xbox och Xbox 360. De senaste versionerna av Direct3D, Direct3D 10 och Direct3D 9Ex, är exklusiva till Windows Vista. De skäl som Microsoft hävdar, är att det finns omfattande förändringar i Windows grafikarkitektur, särskilt införandet av Windows Display Driver Model. Kritiker menar att det kan ligga kommersiella motiv bakom det också. Både Direct3D 9Ex och Direct3D 10 förlitar sig på WDDM-infrastruktur samt WDDM-drivrutiner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/DirectX
Tänk vad man kan hitta på nätet när man söker lite