Star Citizen samlar in 6,3 miljoner dollar – nytt crowdfunding-rekord

Spelsugna rymdfantaster pyntar upp med 6,3 miljoner dollar, motsvarande 43 miljoner kronor, för att finansiera spelet Star Citizen – en andlig uppföljare till klassikern Wing Commander.

Robert Space Industries med speldesignern Chris Roberts, som ligger bakom klassikerna Wing Commander, Privateer och Freelancer, har de senaste veckorna samlat in pengar till projektet Star Citizen. Likt många andra mindre utvecklare hoppar han över den traditionella finansieringsmodellen med utgivare och vänder sig istället direkt till spelarna, som inte tvekar att betala i förskott genom så kallad crowdfunding.

we-the-people.jpg

Nu står det klart att Star Citizen inte bara blir verklighet utan också slår alla tidigare rekord för ett spel som finansieras med hjälp av crowdfunding. Efter en månad har utvecklarna samlat in hela 6,3 miljoner dollar – tre gånger mer än vad som krävdes för att dra igång projektet. Av dessa samlades 4,2 miljoner in via webbplatsen medan resten kommer från finansiärer på Kickstarter.

Star Citizen är likt den andliga föregångaren Wing Commander en rymdsimulator med fokus på flygstrider. Utvecklarna vill kombinera detta med inslag från massiva onlinespel, som storslagna och beständiga spelvärldar samt interaktion mellan mänskliga spelare. Det hela är ett renodlat PC-spel och använder välkända Cryengine 3 för att bjuda på massvis av ögongodis.

Mer pengar betyder mer innehåll och Robert Space Industries lovar nu att lägga till alltifrån liveinspelad orkestermusik till gigantiska hangarskepp, över 100 stjärnsystem samt kontrollappar för mobila enheter. Star Citizen beräknas vara redo för rampljuset någon gång mellan år 2014 och 2015.

Kommentarer till artikeln

122 debattinlägg

Skicka en rättelse
23

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

51

Patentansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en patentansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

3

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

25

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

38

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

33

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

10

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

13

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

22

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer

29

Destiny 2 Beta med Kenneth och Emil

Det är betatid för kommande Destiny 2. Kenneth och Emil sitter laddade i studion, redo att servera första tankar och upplevelser från spelet. Läs mer