Microsoft: "DirectX fortsätter utvecklas"

Cryengine 3 med DirectX 11.

Microsoft: "DirectX fortsätter utvecklas"

För några dagar sedan uppgav AMD:s säljchef Roy Taylor att DirectX nått vägs ände och att någon ny version inte är i sikte, men detta dementeras nu av Microsoft.

AMD:s säljchef Roy Taylor skapade rubriker när han i en intervju med tyska Heise uppgav att det inte blir någon ny version av Microsofts välanvända grafikbibliotek DirectX, som används för i stort sett alla större speltitlar till operativsystemet Windows. Taylor menar att egenutvecklade metoder likt Tressfx kommer att ta över den teknikdrivande rollen.

directx.jpg

DirectX is the world’s leading low-level interface for gaming and graphics. Microsoft is actively investing in DirectX as the unified graphics foundation for all of our platforms, including Windows, Xbox 360, and Windows Phone. DirectX is evolving and will continue to evolve. We have absolutely no intention of stopping innovation with DirectX.

I ett uttalande till Neowin uppger en talesperson för Microsoft att Roy Taylors uttalande inte stämmer överens med verkligheten. Mjukvarujätten fortsätter att satsa på DirectX och ser gränssnittet som den enande länken mellan företagets plattformar, från Windows till Xbox 360 och Windows Phone. Microsoft har heller inga planer på att trappa ned på utvecklingen.

Den senaste versionen av Microsofts grafikbibliotek är DirectX 11.1 och introducerades med Windows 8. Tidiga testversioner av uppföljaren Windows 8.1 "Blue" innehåller samma version av gränssnittet, men om detta även gäller för den skarpa versionen är ännu okänt.

Kommentarer till artikeln

79 debattinlägg

Skicka en rättelse
17

Galleri: Egentillverkat tangentbord från medlemmen Felion1337

Medlemmen Felion1337 bygger ett eget tangentbord från botten upp med modifierade Cherry MX Silent-brytare, i jakten på ett tyst mekaniskt tangentbord i minimalistisk formfaktor. Läs mer

35

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

71

Varumärkesansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en varumärkesansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

6

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

28

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

39

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

34

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

12

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

16

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

25

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer