I upptakten inför nästa generations spelkonsoler kämpar Sony och Microsoft om spelarnas förtroende. Lockbetena är exklusive speltitlar och nyskapande funktioner, men de måste även övertyga potentiella kunder om att just deras maskiner håller i många år framöver.

Sony presenterade Playstation 4 redan i februari och först nu lyfter Microsoft på skynket för Xbox One. Det betyder att de flesta korten ligger på bordet och att det går att jämföra komponenterna, åtminstone på pappret. SweClockers skakar fram vad som hittills är känt om de båda muskelmaskinerna.

Skärmbild (64).jpg

Specifikationer: Xbox One vs. Playstation 4

Xbox One

Playstation 4

CPU

AMD x86-64
8 kärnor "Jaguar"
1,6 GHz, 4 MB L2-cache
28 nm

AMD x86-64
8 kärnor "Jaguar"
4 MB L2-cache
28 nm

GPU

AMD Radeon HD
DX11.1-klassen

AMD Radeon HD
18 CU, 1,84 TFLOPs
DX11.1-klassen

RAM

8 GB DDR3
256-bit, 2 133 MHz
68 GB/s
32 MB SRAM

8 GB GDDR5
256-bit, 5,5 GHz
176 GB/s

Hårddisk

500 GB

Ja

Optisk läsare

Slot-in
Blu-ray
DVD

Blu-ray 6x
DVD 8x

Trådlöst nätverk

802.11 b/g/n
Wifi Direct

802.11 b/g/n

Ethernet

Gigabit

Ja

Bluetooth

Okänt

Ja, version 2.1

USB 3.0

Ja

Ja

HDMI

HDMI 1.4 in/ut

HDMI 1.4 ut

Övrigt

Kinect 2.0
250 000 IR-sensorer
1080p video
30 fps
Mikrofon
Medföljer

Playstation 4 Eye
Två kameror
1280 x 800 pixlar
60 fps
Fyra mikrofoner
Medföljer

Xbox One Controller
6 st. kontrollknappar
2 st. "impulse triggers" med vibration
2 st. analoga styrspakar
1 st. styrkors
Rumble
Integrerat batteri
Wifi Direct

Dualshock 4
6 st. kontrollknappar
2 st. avtryckare
2 st. analoga styrspakar
1 st. styrkors
Rörelsesensorer
Accelerometer
Gyroskop
Lightbar
Rumble
Klickbar pekplatta
Batteri
Minijack (headset)
USB och Bluetooth

Bortsett från tillbehören är specifikationerna för Xbox One och Playstation 4 förvillande lika. Båda bygger på en x86-baserad APU från AMD med åtta kärnor "Jaguar" och grafik ur Radeon HD-serien. Denna ackompanjeras av 8 GB minne och det är först här saker och ting blir intressanta.

Sony väljer att använda GDDR5-minne, som vanligtvis syns till i högpresterande grafikkort och erbjuder betydligt högre bandbredd än DDR3. Microsoft tar till traditionellt DDR3-minne, men kompenserar med en mindre mängd SRAM. Frågan är om detta räcker till för att matcha GDDR5.

IMG_8703.jpg

Radeon HD 7870 "Pitcairn XT" omringad av GDDR5-minnen.

Det finns fortfarande en del frågetecken kring Microsofts val av grafikdel. I Playstation 4 används en GCN-baserad arkitektur med 18 kluster för totalt 1 152 streamprocessorer, vilket innebär att den hamnar någonstans mitt emellan ett Radeon HD 7870 och 7850.

I fallet Xbox One är detaljerna fortfarande okända. Ihärdiga rykten gör dock gällande att Microsoft valt en nedskalad grafikprocessor med färre beräkningsenheter än så. Det finns visserligen fler skillnader mellan de båda spelkonsolerna, men just grafikprocessorn och minneskonfigurationen är troligtvis vad entusiasterna kommer att debattera allra mest, och inte utan orsak.

Tester av AMD:s senaste integrerade grafikdelar visar att högre minnesbandbred ger en tämligen linjär prestandaskjuts, men effekten av Microsofts SRAM-minne är svårare att förutse. Med andra ord finns det skäl att tro att Playstation 4 mycket väl kan vara den kraftfullare av de två.

Situationen är dock långt ifrån glasklar, särskilt med tanke på att det inte enbart är prestandasiffrorna som avgör vilken spelkonsol som i slutändan kan producera bäst grafik. Förhoppningsvis rätas alla frågetecken om hårdvaran ut på mässan E3, som drar igång den 11 juni.