Nvidia vägrar ge klart besked om kommande stöd för Adaptive-Sync

Efter SweClockers uppgifter om kommande stöd för Adaptive-Sync väljer Nvidia att kommentera det hela, dock utan att ge något klart besked om framtidsplanerna för tekniken.

Dynamiska uppdateringsfrekvenser är aktuellare än någonsin och inte enbart tack vare Nvidia G-Sync. Konkurrenten AMD arbetar tillsammans med standardiseringsorganet VESA för att implementera motsvarande teknik i gränssnittet Displayport, där finessen kallas för Adaptive-Sync. Till skillnad från G-Sync är Adaptive-Sync ingen proprietär teknik utan en avgiftsfri standard, som åtminstone i teorin kan användas av allt och alla.

DSC04552.jpg

I början av september närvarade SweClockers på Nvidias presskonferens i Monterey, söder om San Francisco. Där passade den utsända på att fråga en av Nvidias mest namnkunniga representanter om det är aktuellt med stöd för Adaptive-Sync i kommande produkter. Svaret var oväntat nog ett rungande "ja".

Detta lilla avslöjande resulterade i en nyhetsartikel på SweClockers, som dessutom fick internationell spridning. Uppmärksamheten gäller dock inte enbart det oväntade uttalandet utan därför att Nvidia nu inte längre vill kännas vid tekniken.

Nvidia is solely focused on delivering the best gaming experience with G-Sync which is shipping and available today from leading monitor OEMs.

Den nuvarande positionen är dock långt ifrån glasklar. I ett allmänt uttalande förklarar Nvidia att de "enbart fokuserar på att leverera bästa möjliga spelupplevelse med G-Sync". Det är visserligen ingen rak dementi, men åtminstone något som kan tolkas som ett tillbakavisande.

We can't speculate or comment on a technology that doesn't exist.

När SweClockers ber om ett klart besked blir det däremot stopp och belägg. Nu hävdar plötsligt Nvidia att Adaptive-Sync är en teknik som "inte existerar" och att det därför inte heller går att göra något uttalande om det. Nvidia vill dessutom inte svara på frågan om SweClockers artikel innehöll några sakfel utan hänvisar istället till kommentaren om att G-Sync är vad som gäller i dagsläget.

Med andra ord ser det ut som att Nvidia hamnat i en prekär situation. Grafikkortsmakaren vill troligtvis inte ge AMD någon draghjälp i onödan, men samtidigt inte riskera att stänga några dörrar. Med VESA och Displayport i ryggen kan Adaptive-Sync mycket väl komma att bli en branschstandard. Om så sker skulle Nvidia, om än motvilligt, tvingas stödja tekniken.

Kommentarer till artikeln

31 debattinlägg

Skicka en rättelse
7

Sid Meier's Civilization VI får systemkrav

Om mindre än en månad släpps Sid Meier's Civilization VI, som åter går tillbaka till spelets rötter. Inför lanseringen släpper Firaxis Games spelets systemkrav. Läs mer

115

Test: Asus Radeon RX 480 Dual OC 4 GB och Palit Geforce GTX 1060 Dual 3 GB

Det blåser upp till storm i mellanklassen, där SweClockers testlabb blir arena för en sann grafikkortsbatalj mellan lågminnesvarianterna av Geforce GTX 1060 och Radeon RX 480. Läs mer

59

Battlefield 2142 återupplivas av fans

I år fyller Battlefield 2142 tio år och i samband med detta passar en grupp hängivna fans på att ge spelet nytt liv i form av en gratisversion med fungerande servrar. Läs mer

15

Titanfall 2 får systemkrav

En av höstens stora förstapersonstitlar Titanfall 2 släpps nästa månad. Förutom konsol kommer även spelet till PC/Windows och utvecklarna meddelar nu kraven för plattformen. Läs mer

15

In Win släpper nätaggregaten Classic Series med 80 Plus Platinum

Med hög verkningsgrad i fokus sjösätter In Win två nya nätaggregat i Classic Series på 750 och 900 W, där båda är fullt modulära och levereras med 80 Plus Platinum-certifiering. Läs mer

50

Yahoo: "500 miljoner e-postkonton på vift efter dataintrång"

Internetgiganten Yahoo går nu ut med att hela 500 miljoner e-postkonton är på vift efter ett intrång, som beskrivs som ett av de största någonsin. Läs mer

39

Test: Zowie EC1-A och EC2-A

Danska Zowie gör ett besök i testlabbet med spelmössen EC1-A och EC2-A, där fokus hamnar på E-sport och seriöst spelande. Häng med till testlabbet för en ordentlig genomgång. Läs mer

22

Testpilot: Corsair MM800 RGB Polaris

För den som gillar disco och att sticka ut har testpiloten "TheMadPanda" tagit en närmare titt på Corsairs LED-belysta musmatta MM800 RGB Polaris. Läs mer

17

Resident Evil 7: Biohazard får systemkrav

Nästa del i Resident Evil-serien släpps inte förrän i januari nästa år, men redan nu släpper utvecklaren Capcom systemkrav för spelet. Läs mer

22

Scythe tillkännager CPU-kylaren Byakko

För kompakta datorbyggen sjösätter Scythe den nya tornkylaren Byakko, som utöver relativt små mått har en asymmetrisk design för att inte ta i RAM-minnena. Läs mer

51

Blizzard byter namn på Battle.net

Blizzard ska under de kommande månaderna byta namn på välkända Battle.net. Syftet är att få alla tjänster under samma varumärke. Läs mer

31

AMD och Nvidia släpper drivrutiner med optimeringar för Forza Horizon 3

Nytt spelsläpp innebär nya drivrutiner från grafikkortstillverkarna Nvidia och AMD. Denna gång handlar det om optimeringar för Forza Horizon 3 som inom kort släpps till PC/Windows. Läs mer