Oculus Rift fungerar för virtuella rum

Oculus Rift fungerar för virtuella rum

HTC Vive prisas för sina upplevelser i virtuella rum genom Lighthouse-tekniken. Nu gör Oculus grundare Palmer Luckey åter gällande att Oculus Rift har motsvarande funktionalitet.

Kriget mellan aktörerna inom virtuell verklighet trappas upp med en stundande lansering 2016. Systemkrav för det första spelet har utannonserats och datum för släpp kryper allt närmare. Även om mycket redan är känt råder såväl oklarheter som missuppfattningar om vad som särskiljer de olika VR-headseten.

En stor satsning från HTC och partnern Valve är spårningstekniken Lighthouse, som SweClockers fick chansen att testa under Dreamhack Winter 2015. Med tekniken ges full rörlighet i ett virtuellt rum, någonting som ses som ett trumfkort för HTC Vive gentemot konkurrerande lösningar.

På E3 2015 visade Oculus Rift upp liknande spårningsmöjligheter med deras optiska system Constellation kombinerat med spelkontrollerna Oculus Touch. Trots detta tror många fortfarande att Oculus Rift saknar funktionalitet för virtuella utrymmen, något som grundaren Palmer Luckey nu ännu en gång motbevisar för att lugna kritikerna.

Rum.jpg

Med en uppsättning på 3,3 x 4,5 meter för Constellation-sensorerna ger Oculus positionering ett resultat som "fungerar bra", enligt Luckey. Han gör även gällande att rummet snarare än sensorerna begränsar systemet.

The system may match [Lighthouse] in terms of capabilities, but we’re not trying to push that as something for developers to do. Most of the developers we’ve talked to don’t want to limit their audience beyond a subset of a subset of a subset of users.

You have people who have PCs that are powerful enough to run VR (or willing to buy one), then of that set, people who are interested in virtual reality. [Developers] don’t want to narrow it then down to people who want to clear out large spaces in their homes.

Trots att möjligheten för virtuell rum finns med Oculus Rift påpekar Luckey att det inte är någonting de uppmuntrar utvecklare att dra nytta av. Fokus ligger istället på stationära upplevelser, för att inte utesluta en stor skara potentiella användare som inte har ett helt rum till övers.

Oculus Rift väntas lanseras det första kvartalet nästa år. Mer detaljer kring släppet väntas utannonseras på CES 2016, som går av stapeln den 6 januari.

Källa. Road to VR.

Kommentarer till artikeln

53 debattinlägg

Skicka en rättelse
12

Föråldrad hårdvara ångar på i musikfest

Att all teknik inte åldras väl är allmänt känt, men ett klipp på Youtube visar att det fortfarande finns hopp för gamla komponenter. Mekaniska delar tuffar ofta taktfast på, oavsett ålder. Läs mer

57

Nintendo tillkännager SNES Classic Edition med 21 förinstallerade spel

Efter krympta NES Classic Edition tillkännager Nintendo SNES Classic Edition, som släpps i slutet av september med 21 förinstallerade spel. Ett av dessa är aldrig tidigare lanserade Star Fox 2. Läs mer

27

Gamestop-chefer bekräftar SNES Classic

Uppgifter om att Nintendo arbetar på en ny krympt klassiker stärks när två Gamestop-chefer meddelar att speljätten bakom stängda dörrar börjat tala om spelkonsolen. Läs mer

15

Google upphör med automatisk avläsning av e-post för Gmail

Efter flera års automatisk avläsning av användares e-post på Gmail tillkännager nu Google i ett blogginlägg att bolaget kommer upphöra med detta inom kort. Läs mer

7

Star Wars: Battlefront II Alpha till PC, Xbox One och Playstation 4

Ett nu borttaget inlägg på det officiella Battlefront-forumet avslöjar att de andra delen i titeln får ett Alpha-test. Läs mer

43

Intels Skylake- och Kaby Lake-processorer har Hyperthreading-relaterat fel

Snart två år efter lansering uppdagas ett fel i Intels Skylake-processorer, men även efterträdaren Kaby Lake, där Hyperthreading kan ge upphov till oförutsägbart systembeteende. Läs mer

108

MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Mycket pekar mot att AMD:s flaggskepp Radeon RX Vega blir en energikrävande historia, något som stärks av såväl en marknadschef från MSI som nylanserade Radeon Vega Frontier Edition. Läs mer

5

Fler bilder från Casemod Championship 2017 på Dreamhack Summer 2017

En av de stora hårdvaruhändelserna under Dreamhack Summer 2017 var Casemod Championship, där såväl den svenska eliten som nya stjärnskott gjorde upp. Nu bjuder Geeks Gaming på en bildkavalkad från mästerskapen! Läs mer

15

Valve berättar mer om sina nya handkontroller för SteamVR

Nya handkontroller för SteamVR har nu börjat skickas ut till spelutvecklare. Dessa kallas för Knuckles och möjliggör mer naturliga rörelser i spel tack vare tryckkänsliga ytor. Läs mer

17

Imagination Technologies lägger upp sin verksamhet för försäljning

Efter att Apple bestämt sig för att övergå till egen tillverkning av grafikprocessorer för Iphone och Ipad säljer nu Imagination sin verksamhet, där ett flertal intressenter redan lagt bud på denna. Läs mer

4

Fulkultur om tidsresande mördarrobotar

Denna veckas avsnitt av Fulkultur bjuder på en djupdykning i de två första Terminator-filmerna, där James Cameron målar upp en dystopisk framtid med självmedveten artificiell intelligens. Läs mer

0

Alla teknik- och frågepaneler med SweClockers från Dreamhack Summer 2017

Årets upplaga av datorfestivalen Dreamhack Summer må ha tagit slut i början av veckan men lämnar dock efter sig en diger skara hårdvarurelaterade paneler som livesändes från scenen. Läs mer