Den 5 november släpper Rockstar lös PC/Windows-versionen av västernäventyret Red Dead Redemption 2, som många trånat efter sedan konsollanseringen i fjol. I väntan på lanseringen har utvecklaren bjudit på dubbla speltrailrar, men även en lista med systemkrav där lagringskravet på 150 GB sticker ut.

I övrigt menar Rockstar att relativt klen hårdvara kan driva runt spelet och Nvidia Geforce GTX 1060 eller AMD:s Radeon RX 480 rekommenderas i grafikväg. Nu presenterar Nvidia egna prestandatester av cowboy-simulatorn, och för en spelupplevelse med 60 bildrutor per sekund (FPS) ordinerar grafikmakaren något mer kraftfulla grafikkort.

Nvidias rekommendationer:

Upplösning

Detaljinställningar

Grafikkort

3 840 × 2 160 px

Medium – höga

RTX 2080 Ti

2 560 × 1 440 px

Höga

RTX 2070 Super

1 920 × 1 080 px

Höga

RTX 2060

För att fastställa dessa rekommendationer har Nvidia använt spelets inbyggda prestandatest. Med siktet inställt på 60 FPS har företaget sedan låtit spelen rulla på kort i Geforce RTX 2000-familjen. Prestandatestets detaljinställningar sträcker sig upp till tungdrivna "Ultra"-nivån, men Nvidia håller sig till "High" eller lägre.

Först ut är den vanligt förekommande upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar som kombineras med höga detaljinställningar. För detta ska Geforce RTX 2060 kunna leverera mer än utlovad bildfrekvens. Om än högre bildinställningar önskas menar Nvidia dock att ett RTX 2070 eller dess Super-syskon står pall.

RDR2-7.jpg

Just Geforce RTX 2070 Super är också vad som står på menyn för den som vill driva runt Red Dead Redemption 2 i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar, återigen med detaljreglaget på "High". Syskonen RTX 2080 Super och äldre RTX 2080 är rekommenderat för den som eftersöker mer ögongodis vid samma upplösning.

Slutligen menar Nvidia att toppkortet Geforce RTX 2080 Ti har vad som krävs för att köra spelet i 4K UHD, men här tummas det lite på detaljinställningarna som istället är en blandning av "Medium" och "High". För att nå högre nivåer är rekommendationen att gå ned till en lägre upplösning och sedan skala upp bilden, något som påstås ge en rejäl prestandaskjuts utan att försämra bilden nämnvärt.

Allt som allt finns nära 40 olika grafikreglage för att justera grafikinställningar till önskvärd nivå, men värt att notera är att alternativ för ray tracing fattas. Nvidia nämner inte funktionen i sitt test, och om detta läggs till i ett senare skede återstår således att se.

Kommer du att sadla hästen och ladda revolvern imorgon?