AMD släpper uppdateringar till uppskalaren FSR 3 i form av FSR 3.1. Den stora nyheten är att bildkvaliteten vid uppskalning har förfinats och förbättrats. Nu ska uppskalaren bland annat tona ner suddigheten på föremål i rörelse och tack vare Ghost Reduction går färre föremål miste om detaljer vid uppskalning.

FSR_Compare.png

En jämförelse mellan uppskalarna i spelet Ratchet & Clank: Rift Apart. Foto: AMD

Verktyget för FSR 3.1 ska släppas på OpenGPU under årets andra kvartal. Det första av 40 spel som får stöd för FSR 3.1 blir Ratchet & Clank: Rift Apart som släpps senare i år.

För att undvika en hackig spelupplevelse och få minimal latens rekommenderar AMD att du justerar grafikinställningarna på dina spel för att nå 60 FPS innan frame generation kan aktiveras.

Nyligen föreslog AMD:s tekniska chef Mark Papermaster att bolaget snart ska integrera AI i sin uppskalningsteknik men om han syftade på FSR var inte bekräftat. Uppskalaren använder inte inlärning eller AI för sin uppskalning och frame generation, vilket skiljer den från Nvidias DLSS och Intels XeSS