De som provat på demoversionen av Crysis har fått se prov på vad modern hårdvara kan göra för spelupplevelsen. Enorma texturer, imponerade ljuseffekter och verklig fysik sägs vara möjliga tack vare Microsofts senaste grafikstandard DirectX 10, som endast finns tillgängligt i Windows Vista.

Det dröjde dock inte länge tills fyndiga användare kom på ett sätt få nästan lika bra grafik i gamla Windows XP (DirectX 9), vilket tillintetgjorde ett av de största argumenten för att uppgradera till Windows Vista. Nu verkar historien upprepa sig, det visar sig nämligen att 64-bitars binärer tillsammans med tillhörande operativsystem inte ger någon prestandavinst överhuvudtaget.

Det är webbtidningen Tech Arp som genomfört ett prestandatest mellan 32- och 64-bitars Windows Vista. Cryteks vd Cevat Yerli framhöll att 64-bitar skulle ge högre prestanda i en intervju för spelmagasinet Gamespot. Ett påstående som nu visat sig vara felaktigt.

[...] 64-bit in general runs better than 32-bit. In fact I would recommend gamers run 64-bit only under very high configurations. We ship both 32- and 64-bit out of box.

Prestandatesten genomfördes på en speldator som utrustats med Intel Core 2 Extreme QX9650, Geforce 8800GT och 4 GB internminne. Resultaten talar för sig själva:

De som fortfarande är tveksamma till att uppgradera till Windows Vista eller 64-bitars operativsystem behöver inte ha någon brådska. Det kommer med all säkerhet att dröja ett bra tag tills Vista verkligen ger några fördelar för alla gamers där ute.

Hela testet finns att läsa på Tech Arp.